“Cine-si vinde trecutul isi pierde viitorul”

-A A +A

“Cine-si vinde trecutul isi pierde viitorul”
“Cine-si vinde trecutul isi pierde viitorul”FOTO: mesagerul.ro
Ernst Schuller, pictor si grafician plecat de pe meleagurile noastre, traieste de multi ani in Germania. Revenit pentru vacanta, i-am adresat cateva intrebari despre viata, formatia si activitatea sa artistica.

V-as ruga, pentru inceput, cateva repere biografice si ale formatiei intelectuale.

M-am nascut la Bistrita, in 1950, si am copilarit in buna parte la Prundu Bargaului, de care ma simt si azi foarte legat. Cand m-am trezit in lume, am vazut maretia Heniului, care mi-a ramas intiparita pentru totdeauna, alaturi de peisajul atat de frumos. Acolo am o casa pe care o socotesc intaiul meu domiciliu, desi locuiesc in Germania. Am invatat la Bistrita si la Cluj, am ajuns invatator pentru clasele I-IV, profesie de care sunt foarte mandru si pe care am practicat-o patru ani la Prundu Bargaului cu daruire, pana la trecerea in domeniul culturii, unde am lucrat optsprezece ani ca referent la Comitetul de Cultura, Centrul de Indrumare a Creatiei Populare si a Miscarii de Masa, de asemenea, la Casa Municipala de Cultura.

Cum ati ajuns la arta plastica si cum arata Bistrita artistica a anilor la care va referiti?

Eu am studii libere de arta, nu am absolvit nici un institut superior, insa am lucrat asiduu cu profesorii Alexandru Cristea si Mircea Fremir de la Cluj. Am avut contacte foarte profitabile sub raportul formatiei artistice cu plasticieni importanti de la Cluj si Bucuresti, iar in Germania, la München, m-am pregatit cu profesorul Heinz Schunn. Am ramas atasat sufleteste si de scriitorii clujeni D. R. Popescu, Negoita Irimie, Alexandru Caprariu, Aurel Rau si alti “stelisti”. Eram preocupat atat de asimilarea tehnicilor de lucru artistice, cat si de cunostintele teoretice absolut necesare unui artist. Pasiunea mea s-a indreptat asupra acuarelei, gravurii in lemn, xilogravurilor si a ilustratiei de carte. In Bistrita era o efervescenta in sensul preocuparii unui grup de artisti de a-si gasi drumul propriu. Din acel nucleu s-a nascut gruparea artistica in toata puterea cuvantului de azi. Mi-l amintesc pe Grigore Bradea, om si artist cu totul deosebit, pe Miron Duca si alti cativa. Am fost sprijiniti, lucrurile nu au fost nici pe departe cum incearca sa le exagereze unii; am fost acceptati cu plete, cu felul nostru de a fi mai dezinvolt. Cautarile se caracterizau prin bun nivel artistic si noutate.

Expozitii?

Am realizat expozitii personale de foarte tanar; la Bistrita in 1969, 1972, 1974 si 1976; la Cluj, 1975, 1976 si 1980; la Bucuresti, 1977 si 1978. De asemenea, in aceste orase, la Targu Mures si in Polonia am participat la expozitii de grup. In strainatate, in 1975 la Bonn (Ex-Libris-Ausstellung), in 1982 la Primaria din Pforzheim, 1982 la Karlsruhe. Am mai expus in 1999 la Pforzheim, in 2005 la Kallmunz in “Galeriecafe Blaue Lilie” a pictorului Arpad Racz, plecat din Bistrita si cu care m-am cunoscut in urma cu ani aici. Precizez ca in 1985 m-am stabilit in Germania si am plecat cu o zestre, cu o cultura plastica asimilata care se gasea la un bun nivel. Nu am picat acolo dintr-o lume fara “atingeri” cu arta.

Care sunt temele si tehnicile dumneavoastra preferate?

Trebuie sa va marturisesc ca peisajul, viata de la tara, munca campului imi fac cea mai mare placere lucrand, prezentandu-le. Dintre tehnici ma pasioneaza acum desenul cu pana de trestie, o tehnica veche, orientala, in care nu se mai poate reveni asupra lucrarii cu corecturi. Am ajuns a avea dexteritate in realizarea lucrarilor in aceasta tehnica si asta-mi procura o satisfactie... Lucrez cu mare placere si acuarele si sculptura.

In ce “relatie” va gasiti cu abstractul, cu arta obiectuala, figurativa?

Am incercat, fireste, si unele si altele. In abstractul care l-a consacrat, sa zicem pe Kandinsky, nu te poti bucura deplin de vigoarea expresiei atat de puternica precum in desen, de pilda. Acum lucrez in ambele registre fara dificultati de trecere, dar dupa lucrul in abstract lucrarile figurative devin mai clare sub raportul compozitiei, culorii, ritmului; suprafetele sunt mai ordonate.

Cum apreciati cultura noastra in pragul integrarii in Europa Unita?

Avem o zestre culturala buna, un patrimoniu bogat; important e sa avem grija de ele, pentru ca cine-si vinde trecutul isi pierde si viitorul.

La ce proiecte lucrati?

Intotdeauna ne gandim la o noua expozitie.

Aprecierea dvs: - Media: 5 steluţe (1 vote)

Comentarii

Comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public. If you have a Gravatar account associated with the e-mail address you provide, it will be used to display your avatar.

Copyright © 2000-2014 Mesagerul de Bistriţa-Năsăud
Str. Gheorghe Sincai, nr. 37, Telefon: 0263-234.688, 0263-234.689, 0740-030.550, 0758-837.291, E-mail: [email protected]

Close