Profesie sau mod de viaţă? – o întrebare care ţinteşte antreprenoriatul

Seminarul cu tema din titlu a grupat un auditoriu interesat format din persoane care activează ca antreprenori, care urmăresc să-şi îmbunătăţească competenţele antreprenoriale ori care doresc să înceapă o activitate independentă (fie ei, în prezent, angajaţi, şomeri ori studenţi).

-A A +A

Profesie sau mod de viaţă? – o întrebare care ţinteşte antreprenoriatul
Seminarul a ţintit şi latura de pregătire în demeniul afacerilor şi promovării culturii întreprinzătorilor, cum se mai numesc ei. „Dezvoltarea competenţelor antreprenoriale prin transfer transnaţional de bune practici şi formare profesională a întreprinzătorilor din România – STEPS” este teza care a rezultat ca urmare a parteneriatului dintre Institutul Român de Cercetări Economico-Sociale şi Sondaje (IRECSON) Bucureşti şi compania britanică de consultanţă MKS Global Trading, proiect care urmăreşte stimularea iniţiativei private în interiorul populaţiei active.

Dezbaterea a fost dechisă de Felicia C. Macarie, universitar, responsabil regional STEPS, regiunea Nord-Vest, cu menirea de a vorbi despre pasiunea în afaceri, relaţiile care se pot închega în interiorul unei întreprinderi şi între întreprinzători. Întroducerea în termeni a fost operată de Karina Mereuţă, expert STEPS IRECSON Bucureşti, descriind proiectul STEPS, antreprenoriatul în relaţia know-how-ului britanic – termen ce ar putea forma o lecţie separată, la ţintă – şi aşezarea termenului în mediul vulgar, pe înţelesul tuturor: o fi antreprenoriatul profesie, o fi un mod de viaţă, o fi hobby – pentru unii –?, ori a dat „norocul” peste vreo câţiva începând să facă ceea ce nici nu visau să facă, conduşi doar de intuiţie şi fler.

Până la urmă, care sunt definiţiile termenilor antreprenor, antreprenoriat. Multe, se spune, şi se constată. Mai întâi ar fi curajul de a începe ceva, dar mai înainte de curaj ar trebui să se ivească ideea. Să ţâşnească, altfel nu e posibil. La acestea s-ar adăuga şi o doză de inconştienţă, care se datorează tot curajului. Intervine pe urmă promptitudinea de a profita de oportunitatea care poate deschide o afacere, transformarea ideii în afacere. Evident este pentru toată lumea este că pornirea unei noi companíi implică asumarea unui set de riscuri. Cineva a descris antreprenoriatul drept construirea unei lumi şi redefinirea unei realităţi. Motivele pornirii unei afaceri sunt diverse, unele chiar grobiene, ca de pildă, dorinţa de a fi propriul şef. Există însă tentaţii: perspectiva financiară, descoperirea neaşteptată a unei oportunităţi de piaţă, timpul care presează conducând la concluzia că n-ai depistat altă alternativă şi, de ce nu?, dorinţa de a face ceea ce îţi place.

La dezbatere şi-au prezentat referatele doi lectori care provin din mediul antreprenorial, vorbind din baza de cunoştinţe directe, din propria experienţă, nemediată, exemplificările dovedindu-se mult mai eficiente decât purele teoretizări, care, de altmineri, sunt incitante. Emil Platon, antreprenor ELCOM Bistriţa, o firmă cunoscută, din a cărui spici asistenţa a putut înţelege ceva foarte limpede, că în calitate de întreprinzător, faci ceea ce faci pentru că-ţi place, însă în realitate 80% trebuie să faci ceea ce trebuie şi abia 20% e rezervat propriei satisfacţii. Mihai Oprea, marketing manager la Casa EMA Bistriţa, a punctat linii ceva mai tinereşti, în vâltoarea antreprenorială: să-ţi placă să faci bani, să fii creativ, să comunici, să te zbaţi pentru a comunica cât mai mult, să ciuleşti urechile la tot felul de idei deoarece nu se ştie de unde sare iepurele, şi chiar să fii nonconformist, alături de atitudinea unui bun psiholog şi priceperea să delegi sarcinile în interiorul unei întreprinderi.

 

Aprecierea dvs: - Media: 5 steluţe (2 voturi)

Comentarii

imaginea utilizatorului Nechiti Florin

Profesia - un "nod" de viaţă

Prin anii '95 cam toată lumea voia să devină "patron"( o emisiune economică chiar avertiza că mai trebuie să existe inşi şi in stirpea angajaţilor, şi nu să devină cu toţii...ANTREPRENORI).E drept, faptul ca îţi deschideai o "magherniţă" nu te atesta ca veritabil investitor. Astăzi fenomenul e invers: foarte mulţi privatizaţi îşi cauta un culcuş în sectorul bugetar.Sau, caz fericit, vâneaza ceva afaceri cu statul(pe fond, asta nu-i ceva rău)
S-a terminat cu principiul "statului minimal"!!!.Capitalismul practicat cu osârdie în ţări cu tradiţie şi continuitate concurenţială s-a cam... falimentat pe sine însuşi(el, cel care promova falimentul ca pe un fel de medicament economic!).Revine aşadar timpul când statul trebuie sa fie un jucător important în economie.Statul, mare...antreprenor.

Comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public. If you have a Gravatar account associated with the e-mail address you provide, it will be used to display your avatar.

Copyright © 2000-2014 Mesagerul de Bistriţa-Năsăud
Str. Gheorghe Sincai, nr. 37, Telefon: 0263-234.688, 0263-234.689, 0740-030.550, 0758-837.291, E-mail: [email protected]

Close