Noul Cod Administrativ între Putere şi Opoziţie! Află cum se modifică legea de bază a administraţiei publice locale

-A A +A

Noul Cod Administrativ între Putere şi Opoziţie! Află cum se modifică legea de bază a administraţiei publice locale
Proiectul de lege privind Codul administrativ a fost adoptat de Camera Deputaţilor, cu 175 de voturi “pentru”, 33 de voturi “împotrivă” şi 15 abţineri.

Codul Administrativ adoptat de Parlament este un pas înainte pentru administrația publică din România, spus susţinătorii codului. În opinia deputatului bistriţean PSD, Doina Pană, noul cod rezolvă mai multe probleme de care s-au plâns de-a lungul anilor mai toți primarii, indiferent de culoarea lor politică. Au fost transpuse în lege elemente ce țin de descentralizare, adică de mutarea deciziilor mai aproape de oameni. Nu în ultimul rând, au fost îndepărtate contradicțiile legislative care făceau imposibilă uneori aplicarea legii.

 

În schimb o analiză făcută de cei de la cursdeguvernare.ro spune cu totul altceva. Conform noilor reglementări, noul Cod administrativ slăbește controlul legalității actelor administrative: Primarii nu își mai asumă responsabilitatea deciziilor, aceasta fiind așezată pe umerii directorilor, iar angajații din primării vor fi la dispoziția primarului, după ce a fost diminuat rolul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.

A fost eliminată și obligativitatea avizării de legalitate a hotărârilor consiliilor locale de către secretarul unității– art. 136, pct.3, alin. b.

CONTRA: Patrimoniul comunităților locale va fi mult mai ușor de înstrăinat, fiind nevoie de o majoritate simplă pentru decizii, iar transparența actelor normative este pusă sub semnul întrebării după ce au fost respinse amendamentele legate de caracterul public al ședințelor comisiilor din consiliile locale și județene.

PRO: Se simplifică mai multe proceduri birocratice (procedura de atestare, de exemplu) și sunt detaliate – cu responsabilități și obligații clare de ambele părți – procedurile privind darea în administrare, concesiunea, închirierea etc. Încă o prevedere importantă este cea legată de redevențe. Astfel, 40% din sumele încasate ca redevență vor rămâne la primărie, 40% vor merge la Consiliul Județean și doar 20% vor merge la Guvern.

 

 

Pensie specială în limita a trei mandate

CONTRA: Una dintre noile prevederi ale Codului Administrativ este aceea că primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene aleşi după anul 1992 vor primi o pensie specială în limita a trei mandate.

“Persoanele alese începând cu anul 1992 de către cetăţeni, prin vot universal, egal, direct, secret, respectiv prin vot secret indirect şi liber exprimat, respectiv primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene, care îndeplinesc condiţiile vârstei standard de pensionare, ale vârstei standard de pensionare redusă aşa cum sunt prevăzute în Legea nr 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau cele prevăzute de alte legi speciale au dreptul, la încetarea mandatului, la o indemnizaţie pentru limită de vârstă de la data la care li se acoră drepturile de pensie pentru limită de vârstă, dar nu mai devreme de data încetării mandatului aflat în derulare”, prevede actul normativ.

PRO: La nivelul administrației publice locale este clarificată problema răspunderii pe care o au funcționarii publici și, respectiv, aleșii locali. De asemenea, sunt incluse prevederi pentru a crește calitatea și accesibilitatea serviciilor oferite de administrația publică locală (de exemplu posibilitatea ca activitatea aferentă arhitectului-șef să fie un serviciu profesional externalizat, descentralizarea serviciului de înmaticulări etc.).

PRO: O altă modificare le permite aleşilor locali să aibă calitatea de persoană fizică autorizată sau de persoană care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială.

De asemenea, cuantumul indemnizaţiei pentru limită de vârstă prevăzut la al. 1 se acordă în limita a trei mandate şi se calculează ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0.40% din indemnizaţia brută lunară aflată în plată.

Totodată, pentru mandate incomplete, indemnizaţia pentru limită de vârstă se calculează proporţional cu perioada de mandat efectiv exercitată, dar nu mai puţin de un mandat complet de primar, viceprimar, preşedinte şi vicepreşedinte de consilii judeţene.

Indemnizaţia pentru limită de vârstă se cumulează cu orice tip de pensie stabilită în sistemul public de pensii sau în alt sistem de pensii neintegrat sistemului public.

 

Noul cod rezolvă și anumite probleme de incompatibilitate, art. 132 precizând: ”Comunele, orașele și municipiile sunt reprezentate de drept în adunările generale ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară și în adunările generale ale operatorilor regionali și locali de către primari. Primarii pot delega calitatea lor de reprezentanți ai unităților administrativ-teritoriale în adunările generale viceprimarilor, administratorilor publici, precum si oricăror alte persoane din aparatul de specialitate al primarului sau din cadrul unei instituţii publice de interes local.

La toate acestea, se adaugă și modificarea atribuțiilor Curții de Conturi. Instituția nu va mai avea aceeași putere asupra administrației în timpul controalelor, puterea Curții se adună într-o singură mână, sesizarea procurorilor în cazul ilegalităților constatate se face acum doar prin decizia președintelui Curții de Conturi, care capătă puteri discreționare.

 

 

 

Votează acum!

Comentarii

imaginea utilizatorului Vizitator

Chestia cu " pensia speciala " nu este corecta pentru nimeni, maiales pentru primarii care in foarte multe comune au doar studii medii ... si oricum nu ei hotarasc soarta comunei ci doar pun in executare ceea ce hotarasc consilierii locali .

Comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public. If you have a Gravatar account associated with the e-mail address you provide, it will be used to display your avatar.

Copyright © 2000-2014 Mesagerul de Bistriţa-Năsăud
Str. Gheorghe Sincai, nr. 37, Telefon: 0263-234.688, 0263-234.689, 0740-030.550, 0758-837.291, E-mail: [email protected]

Close