Mesagerul.ro

Robert Sighiartău: De ce acum se poate?

Robert Sighiartău: De ce acum se poate?

La o emisiune recentă la care am participat, jurnalistul și-a arătat rezerva față de angajamentul PNL privind realizarea a 660 km de autostradă și a 320 km de drum expres. Un scepticism firesc, având în vedere atâtea promisiuni neonorate făcute de partide în trecut.Eu vă spun de ce acum se poate. Se poate în primul rând pentru că România are, într-adevăr, o oportunitate de finanțare cu care nu s-a mai întâlnit vreodată. Pandemia a lovit grav economiile europene. Uniunea Europeană a adoptat o strategie agresivă de relansare post-COVID și de creștere a rezistenței la astfel de crize. Bugetul multianual a fost mărit semnificativ. I-a fost adăugat un mecanism financiar de redresare economică și reziliență. Cele 80 miliarde euro despre care tot vorbim vin în România pe aceste două componente – bugetul 2021-2027 și mecanismul de redresare și reziliență, ambele menite să relanseze și să întărească economiile europene post-pandemie. Și chiar în aceste zile vedem avantajele apartenenței la acest club. Întrezărim și începutul stăpânirii crizei sanitare: vom avea acces rapid și sigur, ca oricare alt stat membru, la vaccinurile achiziționate de Comisie în numele Uniunii Europene.Se poate și pentru că vom fi obligați să construim rapid. Veți vedea, de exemplu, că cele peste 30 miliarde euro alocate pentru redresare și reziliență, au termene foarte strânse de aprobare a proiectelor, de semnare a contractelor și de implementare. În următorii patru, maximum cinci ani, proiectele trebuie să fie implementate. Suntem obligați să o facem, altfel pierdem banii.Apoi, dacă ne uităm pe sumele alocate și pe termenele de finalizare, este limpede că trebuie să dublăm, chiar să triplăm capacitatea de absorbție și implementare. Ne-am pregătit pentru asta. Modest și eficace, ministrul Marcel Boloș, ardeleanul profesionist al fondurilor europene din Guvernul Orban, a avansat încă din vară reformele necesare. Dar aceasta este partea tehnică, aridă a argumentului meu. Puteți sări peste ea, citi restul și reveni apoi, căci este importantă. Iată un sumar în patru puncte:Am arătat deja că se poate. Dincolo de aceste măsuri pe care le-am gândit pentru mărirea capacității de absorbție și a vitezei de implementare, „De ce acum se poate?” mai are un răspuns: pentru că noi am putut deja în orașe sau județe cu administrații PNL și pentru că noi am arătat că se poate chiar în 2020, într-un an de mare criză.Succesele de la Oradea, Cluj-Napoca ori Alba Iulia sunt acum de necontestat. Dar câți dintre noi nu erau încă sceptici la un an sau chiar la doi după ce Emil Boc, Ilie Bolojan ori Mircea Hava începuseră să miște lucrurile acolo? Ori când, la Brașov, prietenul meu Adrian Veștea, șeful consiliului județean, ne anunța că în 2021 va termina aeroportul de la Ghimbav, care deservește județele Brașov și Covasna? Iată că acum lucrările la primul aeroport internațional construit de la zero în ultimii 50 ani în România sunt finalizate în proporție de 90%. Iată că am văzut cum orașe care păreau că nu mai au vreo perspectivă în anii ’90, precum Blajul sau Reșița, au renăscut sau renasc acum cu primari precum Gheorghe Valentin Rotar și Nelu Popa. Nu sunt miracole. Este vorba despre perseverență și despre modelul liberal de dezvoltare prin investiții și prin atragerea fondurilor europene, nu prin consum, taxare și redistribuirea sărăciei.Poate chiar această criză ne-a făcut să rupem zăgazurile neputinței. În acele clipe de teamă și necunoscut legate de epidemie de la sfârșit de martie, noi am deblocat proiecte, am plătit datoriile statului către firme private și către furnizori, returnări de TVA restante, concedii medicale restante, plăți PNDL restante și am avut curajul de a deschide șantierul autostrăzii Sibiu-Pitești și de a accelera lucrările pe toate celelalte șantiere. Autostrada Transilvaniei a prins contur după ce în trei ani guvernele Grindeanu, Tudose și Dăncilă au lucrat efectiv doar pe două din cele 10 loturi. Am dat în circulație Biharia-Borș și Iernut-Che..

copyright © 2024 mesagerul.ro