În urmă nu cu mult timp dezvăluiam cititorilor noștri că firma bistrițeană Frasinul a câștigat procesul împotriva Gărzii Forestiere Cluj, după ce în urmă cu 9 ani a fost amendată și i s-a confiscat circa 40.000 mc de material lemnos în valoare de aproape un milion de euro, din cauză că a întârziat cu câteva zile să raporteze în SUMAL lemnul deținut, transportat, comercializat în luna anterioară, cu toate că avea toate actele necesare care să demonstreze proveniența legală a lemnului. Frasinul nu este singura firmă care a fost arsă de Garda Forestieră Cluj, cu sunt multe. Printre ele se regăsește și Alexforcam SRL din Șanț, a cărei acțiune însă a fost respinsă de instanță, pentru că nu ar fi depus plângerea contravențională în termenul prevăzut de lege.Cazul este aproape tras la indigo cu cel al Frasinul. În martie 2015, cei de la Alexforcam au întârziat cu 16 zile înscrierea în SUMAL lemnul deținut, transportat, comercializat în luna februarie. Adică în loc să facă raportarea în data de 15 martie, au făcut-o abia pe data de 31 martie.La distanță de circa 3 luni, mai precis pe 7 iulie 2015, Garda Forestieră efectuează verificări și constată întârzierea raportării, motiv pentru care consideră că proveniența lemnului este nelegală și drept urmare aplică firmei o amendă în valoare de 5.000 lei și totodată dispune confiscarea valorică a 1185,90 mc materiale lemnos. Concret, firma trebuia să pună jos, pe lângă cei 5.000 lei, încă 114.758 lei.A întârziat 16 zile la raportare! Garda a considerat lemnul fără proveniență legală și i l-a confiscatÎn plângerea contravențională depusă în instanță, Alexforcam SRL a precizat că “lipsa provenienţei legale a fost constatată exclusiv pentru motivul întârzierii cu 16 zile a transmiterii raportării în SUMAL”, asta cu toate că pentru lemnul deţinut, transportat și comercializat în luna februarie avea toate documentele necesare, conform legii.Potrivit normelor legale, respectiv HG nr. 470/2014, documentele care fac dovada provenienței materialelor lemnoase sunt:– actul de punere în valoare – APV-ul – care arată lemnul rezultat din masa lemnoasă pe picior inventariată sau marcată, autorizată și predată spre exploatare, în situația transportului local de la locul de recoltare, identificat pe avizul de însoțire prin numărul generat de SUMAL. APV-ul nu constituie document de proveniență, iar materialele lemnoase nu au proveniență legală dacă partida nu a fost autorizată și predată spre exploatare cu număr unic generat în SUMAL.– registrul de evidență a intrărilor și ieșirilor de materiale lemnoase, identificat pe avizul de însoțire prin numărul paginii și poziția la care a fost înregistrată ieșirea. Registrul nu constituie document de proveniență, iar materialele lemnoase nu au proveniență legală dacă pagina din avizul de însoțire nu coincid cu pagina și poziția din registru.– avizul de însoțire este și document de proveniență numai atunci când în baza lui se emite un alt aviz de însoțire; avizul de însoțire nu este document de proveniență dacă nu respectă condițiile de formă și de fond, iar materialele lemnoase pentru care este înscris ca document de proveniență nu au proveniență legală;– documentele intracomunitare, care constituie document de provenienţă pentru materialele lemnoase din statul membru al Uniunii Europene, cu condiția ca materialele lemnoase să fie recepționate la destinație și raportate în SUMAL, în condițiile legii.Pe de altă parte, în același text legal se menționează că materialele lemnoase pentru care raportările lunare nu sunt transmise în SUMAL până la data de 15 a lunii în curs pentru luna anterioară sunt considerate fără proveniență legală.“Norma legală instituie o prezumție legală relativă că aceste materiale lemnoase sunt fără proveniență legală, deoarece norma legală nu poate fi retroactivă, dacă materialul lemnos avea proveniență legală, o împrejurare ulterioară (nedeclararea în SUMAL) nu poate să determine modificarea regimului juridic anterior al provenienței materialului lemnos”, se arată în plângerea Alexforcam SRLAceeași normă legală prevede însă și faptul că legalitatea recoltării din fondul forestier național și din vegetația forestieră de pe terenurile din afara acestui se atestă prin îndeplinirea cumulativă a cinci condiții: – existența actului de punere în valoare și a autorizației de exploat..