Mesagerul.ro

Metroul lui Boc, transformat în metrou ușor (tramvai), aprobat de guvern sub forma de ”tren metropolitan”

Metroul lui Boc, transformat în metrou ușor (tramvai), aprobat de guvern sub forma de ”tren metropolitan”

În cursul acestei săptămâni, guvernul a aprobat proiectul trenului metropolitan care ar putea decongestiona traficul pe linia Gilău – Bonțida. În cadrul acestui proiect a fost cuprins și metroul lui Boc, una dintre promisiunile electorale, de mai mulți ani, ale administrației clujene locale.Prin „Acordul de Asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluare strategică adecvată pentru obiectivul de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida” – nr. 188.108/04.04.2019, părțile (UAT Municipiul Cluj-Napoca, Comuna Florești, Comuna Gilău, Comuna Apahida, Comuna Baciu, Comuna Jucu și Comuna Bonțida) au convenit realizarea în parteneriat a studiilor SPF, SF, de mediu pentru Proiect, alocând fonduri pentru a evalua fezabilitatea transportului urban de călători tip metrou. (…) Din analizele respective, s-a evidențiat un punctaj general ridicat pentru opțiunea MTR-L (Metrou ușor) oferind performanțe de transport, tehnice, economice și financiare rezonabile în raport cu celelalte opțiuni analizate. (…) De asemenea, se remarcă faptul că din evaluările preliminare asupra zonei de analiză care stau la baza studiului de prefezabilitate, cuprinzând componente geotehnice, hidrologice, seismice, de urbanism, de mediu, etc. nu s-au identificat probleme sau riscuri semnificative care ar putea avea un impact negativ asupra implementării acestui scenariu de investiții, acesta urmând să fie detaliat în fazele următoare de analiză de opțiuni în ceea ce privește traseul și soluțiile tehnice adoptate, acestea fiind definitivate pe larg în conformitate cu reglementările în vigoare în cadrul fazei a treia – Studiul de Fezabilitate”, se arată în documentul aprobat de guvern.Însă, proiectul nu este unul nou!În urmă cu peste 10 ani, administrația locală clujeană promova proiectul unui metrou ușor cu un traseu de aproximativ 15 km, care traversa orașul de la nord la sud și care va lega cele mai mari investiții din județ de la acea dată, Emerson și Nokia.Proiectul a fost supus aprobării consilierilor locali, a primit undă verde, dar timp de câțiva ani nu s-a mai auzit nimic de el.Proiect făcut pe genunchiÎn același timp, reprezentanții uneia dintre cele mai vocale asociații care supraveghează proiectele de infrastructură, Asociația Pro Infrastructura, critică modalitatea în care administrația locală se ocupă de acest proiect.“Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene. Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022.Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat”, arată Pro In..

copyright © 2024 mesagerul.ro