Mesagerul.ro

Peste 3.400 de tablete au ajuns în județul Covasna și urmează a fi distribuite în școli

Peste 3.400 de tablete au ajuns în județul Covasna și urmează a fi distribuite în școli

  Un număr de 3473 de tablete au sosit în județul Covasna și vor fi distribuite începând de marți, 24 noiembrie, în unitățile de învățământ covăsnene, a anunțat Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna. „Au sosit tabletele de la Ministerul Educației și Cercetării, achiziționate în cadrul programului Școala de acasă. Au venit 3473 de tablete și acestea vor fi distribuite începând de astăzi în cele 77 unități de învățământ”- a declarat, marți, în cadrul unei conferințe de presă, inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, prof. Kiss Imre. Inițial, Inspectoratul a solicitat 3000 de tablete, pe baza datelor de la școlile din județ, dar având în vedere că Ministerul a realizat licitația pentru 250.000, după o reîmpărțire, județului Covasna i-au fost alocate 3473 de astfel de dispozitive. Inspectoratul va transmite școlilor, odată cu procesele verbale de predare- primire, și un pachet de instrucțiuni pentru activarea tabletelor, iar după ce acestea vor fi activate și distribuite, activitatea derulată prin intermediul lor va fi atent monitorizată. „Inspectoratul Școlar, împreună cu procesele verbale de predare- primire, în care sunt enumerate seriile dispozitivelor, va transmite și un pachet de instrucțiuni, tuturor directorilor, tuturor școlilor și un video-tutorial, pus la dispoziție de către Orange România, deci, aceste tablete vin cu un pachet de instrucțiuni de la Orange (…). Totodată, directorii vor primi și documentația necesară, care trebuie completată și nu e puțină, atât pentru distribuire, cât și pentru monitorizarea tabletelor, pe parcursul anului școlar, pentru că odată distribuite, săptămânal, școala este obligată să monitorizeze utilizarea lor”- a explicat inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, prof. Kiss Imre. Dispozitivele vor avea aplicația anti-furt preinstalată. Altfel spus, dispozitivul va deveni inutilizabil, în cazul în care se pierde sau se înstrăinează, a  menționat inspectorul școlar general. „Tabletele vor fi distribuite în școli de către o comisie numită de directorul unității de învățământ și în conformitate cu Ordinul Ministerului Educației și Cercetării – Nr. 4738.  Acest Ordin reglementează selecția, cât și criteriile de distribuire a tabletelor – deci, conform acestui Ordin de ministru, tabletele vor fi predate elevilor, pe baza unei declarații pe propria-răspundere și pe baza unei cereri. Acestea, deja au fost solicitate de către școli, la începutul lunii septembrie; aceste cereri au fost depuse, pe baza unei proceduri elaborate de către IȘJ, conform Ordinului de Ministru. Aceste cereri există în școli, iar acum fiecare școală trebuie să reanalizeze fiecare cerere în parte, să vadă care este situația existentă reală, și apoi va proceda la predarea tabletelor.  Predarea se va face conform unui contract de comodat, contractul acesta a fost transmis tot de către Minister, un model – care se va aplica în fiecare școală – contract de comodat, semnat de către părinte sau de către elev, dacă elevul este major, deci dacă are vârsta mai mare de 18 ani.”- a explicat inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre. Potrivit acestuia, durata pentru care elevul primește în folosință tableta este de un an școlar și eventual poate fi prelungită pentru încă un an școlar, dacă pe parcursul anului nu se schimbă situația familiei și, bineînțeles, dacă elevul are nevoie în continuare de această tabletă. Familia răspunde, chiar și financiar, de tabletă Inspectorul școlar general a atenționat că „fiecare elev, fiecare familie, răspunde, chiar și financiar, de tabletă, adică, în cazul în care o deteriorează, sparge, lovește, atunci, va trebui să o plătească (…), deci răspunde pentru aceasta.” Prin Ordinul de Ministru 4738/20.07.2020, au fost stabilite și criteriile de selecție a beneficiarilor. Potrivit documentului, programul „Școala de acasă” și, implicit, tabletele distribuite prin acesta se adresează: elevilor din învățământul primar, gimnazial și secundar,  forma de învățământ de zi, cu frecvență, (clasa pregătitoare, clasele I-XII, școala profesională), înmatriculați la început de an școlar, în unități de învățământ preuniversitar de stat; elevilor proveniți din medii defavorizate, elevii ai căror familii nu dețin niciun dispozitiv electronic cu conexiune la internet; elevilor care nu dețin, în folosință personală, un dispozitiv electronic cu conexiune la internet, dar și elevilor care s-au întors pe teritoriul României, de la declanșarea pandemiei de COVID-19 și care nu au posibilitatea de a dispune de un dispozitiv electronic cu conexiune la internet. Fiecare cerere depusă la școli va trebui, în cele ce urmează, a fi analizată, din nou, înainte ca tabletele să fie distribuite. „Școala trebuie și va monitoriza permanent modul de utilizare a tabletelor și va transmite raportări către IȘJ. Aceste raportări le vom solicita săptămânal, doar după ce toate tabletele vor fi distribuite și puse în funcțiune. Tabletele au venit și au garanție de doi ani. Fiecare tabletă este cu internet nelimitat, pe durată de doi ani (…). Fiecare școală răspunde, practic, de gestionarea și de utilizarea pentru scopul anume al tabletelor, ci nu pentru altceva. Fiecare instituție trebuie să aibă proceduri elaborate pentru monitorizarea permanentă și chiar dacă elevul a solicitat, are cerere depusă, are nevoie de tabletă, fiecare caz în parte (…) trebuie reanalizat înainte să fie distribuite tabletele. Trebuie văzut dacă  tableta este utilizabilă în mediul în care trăiește elevul sau dacă nu este utilizabilă deloc, adică, de văzut dacă familia are curent electric, iar dacă nu are, eventual, curent electric, dar este vorba despre un copil care a venit la școală (înainte de suspendarea cursurilor față în față – n.r.), trebuie văzut unde vor încărca acea tabletă. (…)”- a mai spus inspectorul școlar general. Un instructaj al beneficiarilor va fi, cu siguranță, necesar, iar IȘJ Covasna sugerează ca acest instructaj să aibă loc, mai ales pentru cei care nu au mai utilizat, până în prezent, o tabletă. „Noi le sugerăm colegilor noștri directori, ca, la predarea tabletelor să facă și un instructaj pentru cei care nu știu să folosească, deci vine elevul, cu mama, cu părintele, cineva din cadrul școlii, comisia, cei care se ocupă sau cei care se vor ocupa de  instalare și de punere în funcțiune, trebuie să facă un instructaj pentru elevii care încă nu au folosit și nu știu să le folosească”- a spus inspectorul școlar general. Datele IȘJ Covasna mai arată că mai mult de o treime din totalul tabletelor urmează să ajungă în șase școli. Astfel, la  Brăduț vor ajunge 250 de tablete; la Belin – 150, la Araci – 500, la Școala  „Neri Szent Fulop”- din Sfântu Gheorghe – 200, la Hăghig -100, la Herculian – 150. Până acum, aproape 3000 de elevi din județ nu au putut participa la activitățile online, mai arată datele IȘJ Covasna. Pași importanți în dezvoltarea infrastructurii educaționale din județ Potrivit inspectorului școlar general, în afară de tabletele distribuite prin programul „Școala de acasă”, și alte dispozitive au fost sau urmează să fie cumpărate. Mai exact, distinct de programul național derulat de Minister, unitățile școlare din Sfântu Gheorghe, au încheiat contracte, sau dacă nu au contractat, sunt în faza de evaluare a ofertelor primite pentru 2992 de tablete, din banii primiți de la Primăria municipiului Sfântu Gheorghe, la începutul anului școlar. „Aceste unități deja așteaptă tabletele și sunt informații că  în decembrie, până în 15 decembrie ar trebui să sosească. O singură școală le-a și distribuit: „Plugor Sandor” a achiziționat 167, și le-a și distribuit, deci sunt în folosință, deja.”- a precizat inspectorul școlar general, Kiss Imre. În plus, IȘJ Covasna este în faza de evaluare a ofertelor pentru 1316 tablete și 218 laptopuri. „Finalizăm evaluarea tehnică, urmează evaluarea financiară și eu cred că vineri deja vom avea și câștigătorul pentru fiecare lot în parte. Toate acestea vor ajunge tot în școli. Să sperăm că vor fi încheiate contractele și că le vom și primi – dispozitivele, pentru că aceste produse sunt la mare căutare. Anul acesta trebuie să le primim, iar dacă nu le împărțim, din semestrul al doilea, după ce vom veni din vacanța de iarnă, le vom distribui.” Așadar, prin toate aceste demersuri,  dar și prin acțiuni privind dotarea cu echipamente digitale ale școlilor, prin fonduri ale primăriilor din județ, la elevii covăsneni vor ajunge, în total, aproape 10.000 de tablete, arată datele IȘJ Covasna. Totodată, IȘJ Covasna mai are în derulare procedurile de achiziție de măști și dezinfectanți care vor ajunge tot la elevi, acestea fiind în valoare de 300.000 de lei. În plus,  tot IȘJ se implică și în alte proiecte – prin două linii de finanțare puse la dispoziție de Ministerul Fondurilor Europene: și anume de proiectele POC – Programul Operațional Competitivitate, axa prioritară 2, și POIM – Programul Operațional Infrastructura Mare – Consolidarea capacității unităților de învățământ preuniversitare de stat, în vederea gestionării situației de pandemie. „Aici, în POC, vorbim de echipamente digitale, de achiziție echipamente digitale pentru școli, iar în POIM, de măști și dezinfectanți pentru școli. Sunt două proiecte cu finanțare europeană, două linii de finanțare deschise pe data de 26 septembrie (…). Pot fi depuse proiecte, pentru ambele, de către Unități Administrativ Teritoriale (UAT), de Primărie, împreună cu școala – un fel de parteneriat;  dar poate să depună și școala, separat, și Inspectoratul, prin parteneriate încheiate cu unități de învățământ. Bineînțeles, tot ce achiziționăm în cadrul acestui proiect, ajunge la școli, deci nu pentru Inspectorat. (…) După consultarea făcută și informațiile primite de la colegii directori, situația din județ se prezintă așa: 11 primării depun proiect sau au depus deja, împreună cu școala, pentru dotarea cu infrastructură digitală, iar 24 de unități de învățământ vor încheia parteneriat cu Inspectoratul și vom depune noi un proiect de o valoare mare – acum se lucrează la elaborarea acestuia, dar va fi o valoare mare, undeva aproape de un milion de euro. Dorim să achiziționăm echipamente digitale pentru școli și accentul, aici, l-aș pune nu pe tablete, ci pe echipamente performante, care au o durabilitate mult mai mare decât o tabletă. (…) Vrem să cumpărăm calculatoare desktop, pentru laboratoare, table interactive, camere web performante, videoproiectoare și așa mai departe. Toate acestea sunt enumerate în Ghidul solicitantului (…). Acum, cu tablete, cât de cât, eu zic că necesarul se va acoperi (…) Asta nu înseamnă că în cadrul acestui proiect, POC; despre care vorbesc nu mai cumpărăm câteva, dar nu am vrea ca suma cea mai mare să meargă pe tablete, ci să meargă pe durabilitate, și, într-adevăr, prin aceste proiecte să începem digitalizarea sistemului educațional, din județul Covasna și, și Ministerul are această inițiativă. (…)”- a mai spus inspectorul școlar general al IȘJ Covasna. Ana Ciorici COSTACHE   Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mailPar..

copyright © 2024 mesagerul.ro