Mesagerul.ro

Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană  2019 – o  ediție de  succes

Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană  2019 – o  ediție de  succes

Scris de: Mesagerul de Covasnala data de: 25 noiembrie, 2019în: Educaţie/Cultură, EvenimentNiciun comentariu Listare EmailSingurul Festival din România dedicat Dramaturgiei Contemporane a ajuns anul acesta la o ediţie „Semi-festivă”, ca să spunem așa, de fapt  a rotunjit  o cifră  importantă: XXX. Sâmbătă-seara în fața unei asistențe entuziasmate s-a lăsat cortina peste o manifestare artistică  reușită. Ne referim la Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană, pe scurt  FIDC. Evenimentul  a fost organizat de Teatrul ,,Sică Alexandrescu”, având  finanțarea asigurată de Primăria municipiului Brașov. Timp de șapte zile, mai exact între 17 și 24 noiembrie 2019 eleganta incintă brașoveană „Sică Alexandrescu” a găzduit  o suită de spectacole de bună calitate, prezentate de trupe cu blazon din ţară, dar și din Republica Moldova.  După cum am subliniat cu satisfacție în articolul publicat la începerea competiției, selecția i-a aparținut cunoscutului regizor Cristian Ioan, adept al multiculturalității, exigenței și bunului gust. Doamne, cât m-am bucurat să nu mai aud replici vulgare, înjurături la tot pasul, să văd secvențe ce mimează sexul, așa cum – din păcate – abundă în multe reprezentații românești, urmărind succesul facil la public, rostogolindu-se tot mai jenant aidoma unui bulgăre de zăpadă. Selecție inspirată Publicul ce a umplut seară de seară  Sala Mare  a putut urmări spectacole alese cu profesionalism, cu bună credință de maestrul Cristian Ioan, care alături de actrița Viorica  Geantă Chelbea  (director interimar al TSA Brașov) a asigurat  conducerea Festivalului.Salutăm, de asemenea, faptul de cultură benefic prilejuit de  organizarea unor  manifestări adiacente în generosul foaier, cum ar fi lansări de carte, audiții radiofonice, lecturi tematice, sesiuni de autografe, chiar și un „Happening” …în pași de tago.Au participar la FIDC XXX trupe prestigioase din țară, în special din Capitală, cât și din R. Moldova. Ne referim la Teatrul Național „I.L.Caragiale”, Teatrul „Bulandra”, Teatrul Evreisc de Stat și Teatrul „Metropolis”, toate din București, Teatrul „Szigligeti” din Oradea, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău,  precum și Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov. Acesta din urmă a participat în afara Concursului pentru a nu  exista suspiciuni de „parti-pris”-uri în acordarea premiilor, cu piesa „Portugalia”. A fost, după părerea subsemantului, poate…cea mai izbutită reprezentație, meritând cu prisosință primirea caldă de care s-a bucurat din partea unei asistențe record. Regia artistică: Sorin Militaru, Scenografia: Alina Herescu. Din distribuție au făcut parte Mihai Giurițan (excelent), Ioana Predescu/Claudia Suliman,Vlad Pavel, Marius Cisar. Spectacolul „Portugalia” va avea un parcurs strălucit în actuala Stagiune, dar și în viitor. Felicitări!Juriul, condus de renumita actriță  Olga Delia Mateescu,  din care au mai făcut parte Nicolae Poghirc, manager al Teatrului „Alexandru Davila” din Pitești, precum și tânărul regizor Alexandru Nagy, nu a avut o misiune facilă, fiindcă oferta a impus o departajare judicioasă.Semnalăm tot ca o reușită colaborarea fructuoasă a instituției gazdă cu Radiodifuziunea Română, mai precis cu Teatrul Național Radiofonic București, în fiecare seară de la ora 17.00 având loc, înaintea reprezentației principale, câte o audiție cu public la Sala Sudio „Stela Popescu”.Au fost programate piese interesante, detașându-se Premiera Absolută intitulată „Cvadratura cercului” de Ana-Maria Bamberger, urmată de audiții ale unor texte incitante, cum ar fi  „Frumoasa adormită și trezită”, de Alexandra Ares, „Hronicul și Cântecul Marii Uniri”, piesă realizată după „Hronicul și Cântecul Vârstelor” de Lucian Blaga, unde autorul vorbește despre participarea sa la Marea Adunare de la Alba-Iulia, la 1 Decembrie 1918. Mai menționăm  piesa radiofonică „Amintiri din Marele Război”, care a adus în prim-plan o latură profundă a operei lui George Topîrceanu. Vineri, 22 noiembrie a.c., a fost programat  spectacolul-lectură „Oameni de unică folosință” de Cornel Udrea, în regia lui Cristian Ioan. Remarcăm o altă înregistrare valoroasă, anume  piesa ,,Ileana-Principesă de România, Călătorie pentru Maica Alexandra”. Scenariul – Edith Negulici și Liana Ceterchi, aceasta din urmă semnând și regia.  În încheierea prestigioasei manifestări teatrale la care ne referim, sâmbătă, 23 noiembrie 2019 iubitorii teatrului radiofonic au putut audia scenariul „Lumina rugului aprins” de Ion-Costin Manoliu, în regia actorului Dan Puric.Să nu uităm nici lansările de carte: ,,Istoria filmului românesc” de  prof. și cronicar de film Călin Căliman, prezentată de criticul Dana Duma, de asemenea, prestația actorului brașovean Mihai Bica cu un colaj de texte intitulat „Bărbat” din volumele: „Jurnal de cuplu” de Laurențiu-Ciprian Tudor și „gNeida” de Adrian  Lesenciuc.Au participat la Festivalul – Concurs de la Brașov, cum spunem mai înainte, trupe valoroase, care au adus spectacole de ținută. Ne vom referi pe scurt la toate. A,,,spart gheața,  „La Grande magia”, pus în scenă de Elie Malka, reprezentație cu care s-a prezentat Teatrul „Bulandra” din Capitală. Trama urmează viziunea compozită a autorului, reuşind corespondenţa ideală intre viaţă şi artă, prezentând alternanța dintre râs şi lacrimi, dintre grotesc şi sublim. Distribuția i-a menționat pe cunoscuții actori Virgil Ogășanu, Răzvan Vasilescu, Camelia Maxim, Radu Amzulescu, Mirela Gorea. Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București a venit  cu comedia  amară „Orchestra Titanic” de dramaturgul bulgar Hristo Boicev, traducerea Livia Nistor. Regia artistică poartă iscălitura cunoscutului realizator Felix Alexa. Într-o gară dezafectată, patru marginali a..

copyright © 2024 mesagerul.ro