Scris de: Mesagerul de Covasnala data de: 30 decembrie, 2019în: TradiţiiNiciun comentariu Listare Email Nici un știm când am ajuns din nou la Cumpăna Anilor, „mezinul” 2020 fiind nerăbdător să vină. Evenimentul este întâmpinat cu o sumedenie de obiceiuri păstrate din moşi–strămoşi, în buna tradiţie populară. Câteva datini vor fi prezentate în cele ce urmează, pentru ca cititorii noştri să le cunoască – mai cu seamă cei tineri – iar cei mai în etate să şi le reamintească, dacă le-au uitat cumva… Ritualul colindului Și în pragul Anului Nou, ca și de Crăciun, în toate comunităţile româneşti, fie mari ori mai mici, la oraș, dar mai ales în mediul rural s-au perpetuat o seamă de ritualuri arhaice, extrem de pitorești. Ele sunt menite să aducă sănătatea, norocul şi bunăstarea în casele oamenilor, să-i bine-dispună la ceas de Sărbătoare. După cum ne spunea acum câțiva ani regretatul mare folclorist Nicolae Moldovan, din Sf. Gheorghe, (trecut între timp la cele veșnice) în mod dosebit atrage atenţia ceremonialul Uratului, ce se derulează sub diferite forme. El poate diferit de la o zonă la alta, chiar de la o localitate la alta, având însă un fir călăuzitor, specific genului.Frumosul obicei al colindatului în Ajun de Crăciun se repetă sub alte forme de Anul Nou, fiind practicat mai cu seamă de copii şi tineri, ce pornesc câte doi-trei sau în grup prin localitate, vestind apropierea Noului An. Gospodarii, oamenii de bine îi primesc cu drag, bucuroşi să audă la uşă zvon de glasuri cristaline, să primescă urări, răsplătinu-i aşa cum se cuvine pe micii oaspeţi. O sumedenie de variante Vechile cântece populare românești interpretate în aceste zile de cete de copii și de flăcăi au anumite particularități în funcție provincii, câteva fiind comune. Cu prilejul Anului Nou tradiţia cere să se meargă cu „Ţurca”, dar mai ales cu „Ursul” și „Capra”, două animale înfăţişate simbolic, având valoare rituală, participanţii costumându-se adecvat. Ei cântă cam așa: „Foaie verde şi-o alună/ Scumpe gazde – Ziua bună/ Ia deschideţi porţile/ Să intre căpriţele// Ţa, ța, ța, căpriţă ţa/ Nu te da, nu te lăsa/ Ţa, ţa, ţa, căpriţă ţa/ Nu-i alta mândră ca ea// Capra noastră-i cu mărgele/ Are țol și catifele/ Joacă vesel, apăsat/ Și tot natu-i încântat”(…)Cel mai cunoscut obicei a rămas însă „Pluguşorul”, care era la origine o practică magică de alungare a răului, ca şi de proslăvire a fertilităţii şi bunăstării.Există anumite diferențe în zona de la munte față de şes în privința costumaţiei şi interpretării, dar esenţa s-a păstrat, iar urătorii spun așa: „Aho, aho/ Mâine anul se-noieşte/ Pluguşorul se porneşte/ Şi începe a brăzda/ Pe la case a ura// Iarna-i grea, omătu-i mare/ Semne bune anul are/ Semne bune de belsug/ Pentru brazda de sub plug” (…)Zicerile lor se referă la sănătate, viaţă lungă şi prosperitate adresate gazdelor, care bucuroase îi cinstesc pe colindători cu plăcinte, cozonac, fructe şi bani. Incantaţia magică are o semnificaţie telurică, toată lumea dorindu-şi să aibă parte de ani mulţi cu sănătate şi bucurii, împliniri materiale şi pace în suflete. „Să trăiţi, să–mbătrâniţi”… Pe 1 ianuarie, de „Sf. Vasile” poposesc şi alţi urători, ce vin cu noi cântări și obiceiuri populare, precum „Sorcova” şi „Semănatul”, colinde menite să readucă speranţa, optimismul şi starea de bine în viaţa comunităţii.Umblatul cu „Sorcova” intră mai ales în grija copiilor. Ei poartă o crenguţă sau un băţ împodobite cu flori de hârtie colorată, atingând cu ele de mai multe ..