LATEST NEWS

Mesagerul.ro

Liderul DNR: Zelenski imită cele mai proaste manifestări ale lui Poroșenko - Interviu

Liderul DNR: Zelenski imită cele mai proaste manifestări ale lui Poroșenko - Interviu

Liderul autoproclamatei Republici Populare Donețk, Denis Pușilin, nu-și ascunde neîncrederea față de autoritățile ucrainene, în pofida formulei Steinmeier, semnate la Minsk, și a declarațiilor cu privire la acceptarea retragerii forțelor militare în două
Liderul autoproclamatei Republici Populare Donețk, Denis Pușilin, nu-și ascunde neîncrederea față de autoritățile ucrainene, în pofida formulei Steinmeier, semnate la Minsk, și a declarațiilor cu privire la acceptarea retragerii forțelor militare în două sectoare-pilot.Acesta are o atitudine sceptică și față de intențiile Kievului de a-și respecta angajamentele asumate, considerând că Ucraina este un partener de dialog lipsit de credibilitate. Într-un interviu oferit RIA Novosti, acesta a relatat despre atitudinea față de cererile Kievului de lichidare a DNR și LNR și incapacitatea Kievului de a respecta armistițiul în Donbas. Cum s-a reușit influențarea Kievului în problema semnării formulei Steinmeier? Nu Kievul este cel care a reușit să semneze, ci Republicile, în primul rând. De asemenea, cu sprijinul statelor garante – Rusia, Franța, Germania, s-a reușit să presăm Ucraina și să ajungem la acceptarea acestei formule. De ce s-a recurs la acceptarea formulei unui astfel de mecanism? Aceasta a fost convenită în “formatul normand” în anii 2015-2016. Negociatorii de la Minsk, reprezentanții Ucrainei au spus: “nu știm nimic despre această formulă, nu vom întreprinde nimic în acest sens”. Desigur, aici ne-am și împotmolit. © Sputnik / Алексей Дружинин Despre ce au discutat Putin și Zelenski în ziua schimbul de deţinuţi între Moscova și Kiev? Dezbaterile în jurul acestei formule au durat câțiva ani la rând. Odată cu schimbarea puterii politice la Kiev, a apărut o anumită speranță că Ucraina își va schimba atitudinea față de respectarea angajamentelor asumate în cadrul acordurilor de la Minsk și lucrurile se vor mișca din loc. Iată de ce s-a revenit la cele mai simple din acorduri – formula Steinmeier. Însă, pentru ca negociatorii Ucrainei să nu aibă nicio posibilitate de a se eschiva de la angajamente, s-a propus ca acestea să fie fixate în cadrul grupului de contact și confirmate printr-o decizie a „formatului normand”, fiind una din condițiile fundamentale. Următoarea condiție a fost retragerea forțelor și tehnicii militare din localitățile Petrovskoe și Zolotoe. Nu e o decizie nouă, ci e doar o eliminare a unor încălcări, comise în octombrie 2016, când a avut loc retragerea forțelor în două din trei sectoare, asupra cărora s-a convenit în subgrupa pentru securitate de la Minsk. Dacă e să vorbim despre formula Steinmeier, atunci Ucraina a cedat presiunilor Republicilor, însă, în privința localităților Petrovskoe și Zolotoe observăm diverse insinuări, care nu sunt deloc noi, ci similare celor invocate de Poroșenko la Stanița Lugansk. Atunci când se făceau diverse insinuări legate de cele șapte zile de liniște care urmau să fie fixate de OSCE, iar apoi OSCE fixa de fiecare dată aceste perioade de șapte zile, dar Ucraina afirma că OSCE poate că nu aude, însă reprezentanții forțelor noastre armate auzeau.  Iată de ce trebuie să calculăm din nou. S-a repetat de peste 80 de ori, au fost constatate șapte zile de încetare a focului. Însă la Stanița Lugansk nu s-a schimbat nimic. Acum Ucraina, fără a filosofa prea mult, a acceptat anumite retrageri de trupe în Stanița Lugansk, însă a blocat localitățile Petrovskoe și Zolotoe. © Sputnik / Михаил Климентьев Ce atitudine are Putin față de Zelenski – Kremlinul Desigur, noi am putea să tratăm cu înțelegere autoritățile ucrainene, față de faptul că au anumiți radicali scăpați de sub control, și că mai au loc și niște mitinguri. Am putea înțelege toate aceste lucruri, dacă în tot acest timp spre teritoriul nostru nu ar zbura muniții și dacă aceste înțelegeri nu ar fi fost înregistrate în toate formatele posibile – la Minsk, în “formatul normand”, la întrevederile preliminare. Însă, din păcate, Ucraina nu evoluează în acest sens. Problema radicalilor e o problemă a actualei guvernări ucrainene. Au toate pârghiile, au o majoritate în Rada Supremă pentru a introduce în legislație formula Steinmeier, iar acest lucru reprezintă o continuare a condițiilor, în conformitate cu formula Steinmeier, pentru ca reuniunea normandă să poată avea loc. Sunt capabili să-și controleze militarii, pentru că actualul executiv este format direct de noua, actuala putere. Iată de ce ei nu pot face față radicalilor și altor neonaziști care s-au înmulțit în ultimii ani în Ucraina. Acestea sunt problemele Ucrainei. Noi ne respectăm toate angajamentele asumate și suntem gata să realizăm acordurile de la Minsk. Totuși, nu o putem face în mod unilateral. Desigur, ne-am dori acest lucru, însă nu avem cum să modificăm constituția ucraineană și să ne oferim un statut special. Acest lucru îl poate face doar Ucraina. Nu o putem face nici noi, cu atât mai mult Rusia, pe care Ucraina încearcă să o prezinte drept o parte în conflict, ceea ce este absurd, toți înțeleg acest lucru. În ceea ce privește formula Steinmeier și retragerea forțelor și mijloacelor – mingea se află pe terenul Ucrainei. Conform formulei Steinmeier, este nevoie de modificarea legislației. Există o majoritate în Rada Supremă, înseamnă că există și o capacitate. În privința Petrovskoe și Zolotoe, pur și simplu, e nevoie de o retragere a forțelor. Suntem gata. E nevoie de fapte și acțiuni. Cum se explică faptul că Kievul a acceptat retragerea forțelor și mijloacelor, a semnat formula Steinmeier, însă lucrurile nu avansează? Acum Zelenski imită cele mai proaste manifestări ale lui Poroșenko. A venit la putere prin sloganuri pacifiste: a declarat că este președintele păcii și primul lucru pe care îl va face este instaurarea păcii. A trecut mai mult de o jumătate de an, însă nu există niciun ordin de încetare a focului. Niciun punct, chiar și cele de bază, de retragere a forțelor și încetare a focului din partea Ucrainei, nu a fost realizat. Iată de ce acum vedem un nou Poroșenko în cele mai proaste manifestări ale sale. Care este probabilitatea ca autoritățile de la Kiev să îndeplinească condițiile formulei Steinmeier? Vă pot spune că sunt foarte sceptic în plan general. Sub noua guvernare din Ucraina, în continuare, există o mare diferență între fapte și vorbe. Cum ar putea schimba situația din Donbas respectarea formulei Steinmeier? Aș vrea să menționez că formula Steinmeier este unul din elementele realizării punctelor politice din Complexul de Măsuri. Formula Steinmeier creează doar niște oportunități legate de organizarea unor alegeri, așa cum se menționează în Complexul de Măsuri pe teritoriul Donbas. Însă din partea Ucrainei observăm un blocaj, adică nu văd nicio premisă ca Ucraina mâine, peste o săptămână, o lună sau mai târziu ar implementa această formulă în legislația Ucrainei. Ce ar urmări Kievul în acest caz? Pur și simplu trag de timp, încearcă să cocheteze cu elementele radicale și uită cine este electoratul lor. Nu vor fi niciodată pe placul radicalilor. E una din cele mai mari erori pe care o comit. Zelenski a fost adus la putere nu de radicali, ci de oamenii care doreau pace, adică peste 70 la sută, potrivit rezultatelor alegerilor. Însă Zelenski ignoră acești 70 la sută și își apleacă urechea la o adunătură de grupuri neonaziste, care îi dictează și îl presează, urmărind propriile lor obiective militariste. Ce ar putea determina Kievul să accepte condițiile formulei Steinmeier și cât timp va fi necesar pentru ca acest lucru să se întâmple? Am apelat în mai multe rânduri la comunitatea internațională, am apelat la statele garante. Doar Rusia a întreprins și întreprinde anumiți pași prin care determină Ucraina să-și respecte angajamentele asumate. Însă Ucraina stă pe loc de șase ani, iată de ce ar fi greu să vorbim de anumite termene, în care Ucraina se va decide să respecte acordurile de la Minsk. Este gata DNR să respecte condițiile prevăzute în document și să avanseze în realizarea acordurilor de la Minsk? Nu doar suntem gata, dar și o declarăm regulat, despre acest lucru vorbesc reprezentanții noștri la negocierile de la Minsk. Mai mult decât atât, am realizat niște pași concreți. Adică, reieșim din faptul că negocierile și platforma de la Minsk trebuie să contribuie la o reglementare pașnică a conflictului. Deocamdată nu vedem nicio alternativă, însă Ucraina crede altfel. Implementarea formulei Steinmeier ar putea să ducă la o încetare totală a acțiunilor militare în Donbas? Complexul de Măsuri era elaborat în condiții deloc simple, foarte complicate. Acolo există multe puncte de compromis. Totuși, e un fel de “foaie de parcurs” care ar trebui să ducă la o încetare a acțiunilor militare, la o reglementare politică a conflictului. Din păcate, doar o respectare atotcuprinzătoare, așa cum este prevăzut în toate punctele, ar putea duce la o dinamică pozitivă spre pace. Nu observăm din partea Ucrainei nicio aluzie că au de gând să respecte acordurile de la Minsk. Ce prognoze ați putea face în legătură cu retragerea forțelor și mijloacelor din DNR? Nu știu când Ucraina va fi gata să elimine încălcările acolo unde anterior au fost retrase forțele și mijloacele pe sectorul pilot în octombrie 2016. Ar contribui retragerea forțelor și mijloacelor la o dinamică pozitivă în reglementarea conflictului? Dacă este să vorbim despre intenții sau despre promisiuni, atunci am putea vorbi despre existența unei dinamici pozitive. Însă la capitolul realizărilor, din păcate, există o stagnare, pe care o observăm cel mai bine acum. De vină e Ucraina. Cum puteți explica declarațiile Kievului despre realizarea acordurilor de la Minsk doar după lichidarea DNR și LNR? E complicat să găsim un sâmbure de rațiune în astfel de afirmații. Cu cine vor discuta atunci când vor reglementa conflictul dacă nu cu DNR și LNR? E un absurd total și desigur nu Ucraina este cea care va decide în privința DNR și LNR. E vorba de voința a unui număr mare de oameni, locuitorii Donbasului. Ei sunt la ei acasă și tot ei își vor decide soarta. În ce privește lichidarea cuiva, Ucraina are mai multe premise pentru lichidare și demontare. Ținem minte foarte bine lovitura de stat din 2014, ținem minte imixtiunile din afară în acele procese. În mare parte, o contribuție la realizarea acordurilor de la Minsk ar putea fi demontarea Ucrainei, care ar urma de o reunire a regiunilor care își doresc cu adevărat pacea și vor porni de la voința liber exprimată a oamenilor, prin care Ucraina va fi determinată să-și respecte angajamentele. Cum se explică evoluțiile în negocierile de la Minsk și totodată declarațiile despre lichidarea DNR și LNR? - Asta e Ucraina. Foarte fragmentată, ambiguă și fără speranță. E un negociator fără credibilitate. Din câte știu, nu a existat nicio declarație despre lichidarea DNR și LNR, precum și alte puncte aberante, la negocierile de la Minsk. Iată de ce nu înțelegem care este rostul și sensul unor astfel de afirmații. A influențat cumva această declarație asupra pozițiilor reprezentanților republicii la Minsk? Ne-am convins odată în plus că trebuie să rămânem tari pe poziții. Ucraina nu a reușit să opună nimic rațional și adecvat argumentelor prezentate de noi. Suntem gata de realizarea acordurilor de la Minsk, însă nu într-un mod unilateral, așteptăm acțiuni din partea Ucrainei. Deocamdată sunt în așteptare. Cât veți aștepta? Timpul va arăta. Judecând după tendințele pe care le observăm, în Ucraina lucrurile merg prost. Urmărește-ne pe rețelele de socializare:|Facebook |Twitter |VK|Odnoklassniki |Instagram Accesaţi aplicaţiile mobile pentru iPhone și Android

copyright © 2020 mesagerul.ro