BREAKING NEWS

Mesagerul.ro

DEMISUL CITU NU NE POATE ASUPRI MAI RAU DECAT PANA ACUM – ONG-u

DEMISUL CITU NU NE POATE ASUPRI MAI RAU DECAT PANA ACUM – ONG-ul avocatei Elena Radu someaza Executivul sa nu discrimineze romanii nevaccinati prin act infralegal care sa adauge la Legea 55/2020: „Vaccinarea, testarea, trecerea prin boala nu-s prevazute expres in Legea 55/2020. Guvernul nu poate restrange prin HG drepturile si libertatile cetatenilor netestati, nevaccinati, netrecuti prin boala. CNSU nu poate adopta hotarari pentru conditionarea drepturilor de detinerea certificatului verde” DEMISUL CITU NU NE POATE ASUPRI MAI RAU DECAT PANA ACUM – ONG-ul avocatei Elena Radu someaza Executivul sa nu discrimineze romanii nevaccinati prin act infralegal care sa adauge la Legea 55/2020: „Vaccinarea, testarea, trecerea prin boala nu-s prevazute e

DEMISUL CITU NU NE POATE ASUPRI MAI RAU DECAT PANA ACUM – ONG-ul avocatei Elena Radu someaza Executivul sa nu discrimineze romanii nevaccinati prin act infralegal care sa adauge la Legea 55/2020: „Vaccinarea, testarea, trecerea prin boala nu-s prevazute expres in Legea 55/2020. Guvernul nu poate restrange prin HG drepturile si libertatile cetatenilor netestati, nevaccinati, netrecuti prin boala. CNSU nu poate adopta hotarari pentru conditionarea drepturilor de detinerea certificatului verde” DEMISUL CITU NU NE POATE ASUPRI MAI RAU DECAT PANA ACUM – ONG-ul avocatei Elena Radu someaza Executivul sa nu discrimineze romanii nevaccinati prin act infralegal care sa adauge la Legea 55/2020: „Vaccinarea, testarea, trecerea prin boala nu-s prevazute e

Guvernul condus de Florin Citu a comis o dubla barbarie legislativa cand a introdus prin act infralegal (respectiv hotarare de Guvern – HG 1090/2021) certificatul verde, menit sa-i discrimineze pe romanii nevaccinati, netestati si netrecuti prin COVID-19, avertizeaza vineri, 22 octombrie 2021, Coalitia pentru Apararea Statului de Drept, asociatie condusa de avocata Elena Radu (foto).In primul rand, este vorba despre introducerea unei masuri noi fata de cele deja existente in HG-urile privind starea de alerta. Or, asa ceva contravine art. 110 alin. 4 din Constitutia Romaniei: „Guvernul al carui mandat a incetat potrivit alineatelor (1) si (2) (n.r. prin validarea unui nou cabinet rezultat in urma alegerilor parlamentare, respectiv prin motiune de cenzura) indeplineste numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, pana la depunerea juramantului de membrii noului Guvern”, puncteaza CASD.In al doilea rand, certificatul digital nu este prevazut de Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Or, cum articolul 53 din Constitutie impune ca restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati sa se faca numai prin lege, introducerea certificatului verde nu se poate face prin act infralegal, explica asociatia Elenei Radu, adaugand ca aceleasi reguli sunt valabile pentru Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, chiar daca CNSU nu reglementeaza, ci doar propune.Iata memoriul adresat de CASD Guvernului, ministerelor Justitiei si Afacerilor Interne, precum si Departamentului pentru Situatii de Urgenta (reprezentantul legal al CNSU):„Subscrisa, Coalitia pentru Apararea Statului de Drept, (...) reprezentata legal de Elena Radu, in calitate de presedinte,avand in vedere declaratiile publice cu privire la masurile de restrangere a unor drepturi si libertati ale cetatenilor ce ar urma sa fie adoptate in sedinta CNSSU din data de astazi,avand in vedere principiul suprematiei legii si al Constitutiei precum si cel al loialitatii constitutionale de care trebuie sa dea dovada orice autoritate publica,avand in vedere ca fapta functionarul public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, indeplineste un act prin incalcarea legii si prin aceasta cauzeaza o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice constituie infractiunea de abuz in serviciu, iar forma de vinovatie a intentiei poate rezulta din imprejurarile faptei,avand in vedere ca potrivit art. 8 alin. 3 lit. b) din Legea nr. 115/1999 privind raspunderea ministeriala constituie infractiune fapta de emiterea de ordine normative sau instructiuni cu caracter discriminatoriu pe temei de convingeri de natura sa aduca atingere drepturilor omului,va rugam sa aveti in vedere urmatoarele aspecte juridice la momentul stabilirii propunerilor de instituire a unor noi masuri pentru diminuarea impactului tipului de risc pe durata starii de alerta prelungita prin HG nr. 1090/2021 sau emiterii unei Hotarari de Guvern in acest sens:I. Hotararile Guvernului si actele administrative cu caracter normativ ale celorlalte autoritati publice se adopta intotdeauna in baza legii, secundum legem, si doar asigura aplicarea sau aducerea la indeplinire a legilor.II. Legea nr. 55/2020 prevede in mod limitativ in art. 5 alin 3 masurile pentru diminuarea impactului tipului de risc iar printre acestea nu se regaseste si posibilitatea interzicerii unei categorii de cetateni de a intra in institutiile publice care au program de lucru cu publicul sau conditionarea asigurarii unui serviciu public de prezentarea certificatului digital european.III. Guvernul Romaniei este un guvern cu mandat limitat si poate emite, potrivit art. 110 alin. 4 din Constitutie, doar actele necesare pentru administrarea treburile publice.IV. Potrivit art. 37 alin. 3 din Codul administrativ, in cazul incetarii mandatului Guvernului prin admiterea unei motiuni de cenzura acesta continua sa emita numai actele cu caracter individual sau normativ, necesare pentru administrarea treburilor publice, fara a promova politici noi. In aceasta perioada, Guvernul nu poate sa emita ordonante sau ordonante de urgenta si nu poate initia proiecte de lege.V. Instituirea unor noi masuri vizand afectarea unor drepturi si libertati in baza Legii nr. 55/2020, altele decat cele stabilite initial prin Hotararea Guvernului nr. 932/2021 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 10 septembrie 2021, constituie o politica noua pe care Guvernul actual nu o poate promova.VI. Pana in acest moment au fost anulate total sau partial, in prima instanta si in contenciosul administrativ, un numar de 8 Hotarari de Guvern vizand starea de alerta (HG nr. 432/2021, 531/2021, 636/2021, 678/2021, 730/2021, 826/2021, 932/2021, 890/2021), din cele 11 emise in tot cursul anului 2021. Desi hotararile judecatoresti nu sunt definitive, apreciez ca in emiterea unor noi acte administrative ar trebui sa se tina seama de cele statuate chiar si cu titlu provizoriu de instantele judecatoresti cu privire la criteriile de legalitate pe care masurile de restrangere a unor drepturi si libertati ar trebui sa le respecte.VII. Legea nr. 55/2020 este lege speciala, masurile care se pot impune in perioada pandemiei COVID-19 sunt numai cele strict si limitativ prevazute de Legea nr. 55/2020.Drept urmare, Hotararile de Guvern emitandu-se pentru organizarea executarii legilor (potrivit art. 108 alin 2 din Constitutie), iar Legea nr. 55/2020 nu contine nicio norma care sa prevada instituirea de masuri conditionate de testare/vaccinare/trecere prin boala, CNSU nu poate sa propuna Guvernului, iar Guvernul nu poate sa adopte acte normative care sa contina asemenea prevederi.In acest sens, va invederam cele statuate de catre Curtea Constitutionala a Romaniei prin considerentele deciziilor pronuntate.Totodata, mentionam ca potrivit unei jurisprudente constante a Curtii Constitutionale, incepand cu Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 17 ianuarie 1995 privind obligativitatea deciziilor sale pronuntate in cadrul controlu...

copyright © 2021 mesagerul.ro