Mesagerul.ro

librex.ro
librex.ro
LOVITURA CJUE – Hotarare istorica a Curtii de Justitie a Uniuni

LOVITURA CJUE – Hotarare istorica a Curtii de Justitie a Uniuni

LOVITURA CJUE – Hotarare istorica a Curtii de Justitie a Uniunii Europene care limiteaza ingerinta autoritatilor in viata privata: „Accesul, in scopuri penale, la un ansamblu de date de transfer sau de localizare privind comunicatiile electronice, care permit deducerea unor concluzii precise cu privire la viata privata, nu este autorizat decat in vederea combaterii infractionalitatii grave sau a prevenirii amenintarilor grave la adresa sigurantei publice” LOVITURA CJUE – Hotarare istorica a Curtii de Justitie a Uniunii Europene care limiteaza ingerinta autoritatilor in viata privata: „Accesul, in scopuri penale, la un ansamblu de date de transfer sau de localizare privind comunicatiile electronice, care pe

Autoritatile nu trebuie sa se inghesuie a-si supraveghea in masa propriii cetateni, ci trebuie sa se asigure ca ingerintele intreprinse in viata privata a oamenilor sunt proportionale cu gravitatea infractiunilor prevenite. Altfel spus: masurile de tip Big Brother nu trebuie luate decat pentru combaterea infractionalitatii grave sau pentru prevenirea unor amenintari grave la adresa sigurantei publice.Este principala idee exprimata de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) marti, 2 martie 2021, in cauza C-746/18, in care H.K., o femeie din Estonia, a fost condamnata pentru furt, utilizare a cardului bancar al unui tert si violenta fata de persoane care participa la o procedura judiciara. Problema este ca aceste infractiuni au fost constatate, in mod special, pe baza unor date cu caracter personal generate in cadrul furnizarii unor servicii de comunicatii electronice. Or, „accesul, in scopuri penale, la un ansamblu de date de transfer sau de localizare privind comunicatiile electronice, care permit deducerea unor concluzii precise cu privire la viata privata, nu este autorizat decat in vederea combaterii infractionalitatii grave sau a prevenirii amenintarilor grave la adresa sigurantei publice”, subliniaza CJUE.„Dreptul Uniunii se opune de altfel unei reglementari nationale care confera Ministerului Public competenta de a autoriza accesul unei autoritati publice la aceste date pentru a desfasura o urmarire penala”, adauga judecatorii Curtii de Justitie a UE, evidentiind necesitatea unui control din partea unei instante sau a unei entitati independente cu privire la respectarea dreptului la viata privata.Prezentam comunicatul CJUE (vezi facsimil):„Accesul, in scopuri penale, la un ansamblu de date de transfer sau de localizare privind comunicatiile electronice, care permit deducerea unor concluzii precise cu privire la viata privata, nu este autorizat decat in vederea combaterii infractionalitatii grave sau a prevenirii amenintarilor grave la adresa sigurantei publiceDreptul Uniunii se opune de altfel unei reglementari nationale care confera Ministerului Public competenta de a autoriza accesul unei autoritati publice la aceste date pentru a desfasura o urmarire penalaIn Estonia s-a initiat o procedura penala impotriva lui H. K. pentru infractiunile de furt, de utilizare a cardului bancar al unui tert si de violenta fata de persoane care participa la o procedura judiciara. H.K. a fost condamnata pentru aceste infractiuni de un Tribunal de Prima Instanta la o pedeapsa cu inchisoarea de doi ani. Ulterior, aceasta decizie a fost confirmata in apel.Procesele verbale pe care este intemeiata constatarea acestor infractiuni au fost intocmite, in mod special, pe baza unor date cu caracter personal generate in cadrul furnizarii unor servicii de comunicatii electronice. Riigikohus (Curtea Suprema, Estonia), in fata careia H.K a declarat recurs, a exprimat indoieli cu privire la compatibilitatea cu dreptul Uniunii a conditiilor in care serviciile de investigare au avut acces la aceste date.Aceste indoieli privesc in primul rand aspectul daca intinderea perioadei pentru care serviciile de investigare au avut acces la date constituie un criteriu care permite sa se evalueze gravitatea ingerintei constituite de acest acces in drepturile fundamentale ale persoanelor vizate. Astfel, in cazul in care aceasta perioada este foarte scurta sau volumul datelor colectate este foarte limitat, instanta de trimitere a ridicat problema stabilirii faptului daca obiectivul privind combaterea criminalitatii in general, iar nu numai a criminalitatii grave, poate justifica o asemenea ingerinta. In al doilea rand, instanta de trimitere a avut indoieli cu privire la posibilitatea de a considera ca Ministerul Public estonian, tinand seama de diferitele misiuni care ii sunt incredintate de reglementarea nationala, este o autoritate administrativa „independenta” in sensul Hotararii Tele2 Sverige si Watson si altii, susceptibila sa autorizeze accesul autoritatii de investigare la datele vizate.Prin hotararea sa, pronuntata in Marea Camera, Curtea statueaza ca Directiva asupra confidentialitatii si comunicatiilor electronice, citita in lumina cartei, se opune unei reglementari nationale care permite accesul autoritatilor publice la un ansamblu de date de transfer sau de date de localizare, care pot sa furnizeze informatii cu privire la comunicatiile efectuate de un utilizator al unui mijloc de comunicare electronica sau cu privire la localizarea echipamentelor terminale pe care le utilizeaza acesta si sa permita sa se deduca concluzii precise cu privire la viata sa privata, in scopul prevenirii, investigarii, detectarii si urmaririi penale a infractiunilor, fara ca acest acces sa fie limitat la proceduri care vizeaza combaterea infractionalitatii grave sau prevenirea amenintarilor grave la adresa sigurantei publice. Potrivit Curtii, intinderea perioadei pentru care se solicita accesul la aceste date si volumul sau natura datelor disponibile pentru o astfel de perioada nu sunt relevante in aceasta privinta. In plus, Curtea considera ca aceeasi directiva, citita in lumina cartei, se opune unei reglementari nationale care confera Ministerului Public competenta de a autoriza accesul unei autoritati publice la datele de transfer si la datele de localizare in scopul desfasurarii unei urmariri penale.Aprecierea CurtiiIn ceea ce priveste conditiile in care autoritatilor publice li se poate acorda accesul la datele de transfer si la datele de localizare stocate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice, in scopul prevenirii, investigarii, dete...

copyright © 2021 mesagerul.ro