Mesagerul.ro

MAGISTRATII, MAI RAU DECAT CONDAMNATII – Nici actualele legi ale justitiei, nici proiectele aflate in Parlament, menite sa le rescrie de la zero, nu prevad deducerea perioadei de suspendare temporara a judecatorilor si procurorilor din suspendarea disciplinara definitiva dispusa de sectiile CSM ori de ICCJ. Magistratii aflati in aceasta situatie stau la mila sectiilor CSM. In schimb, orice condamnat beneficiaza de scaderea din durata inchisorii a perioadei de arest preventiv sau la domiciliu MAGISTRATII, MAI RAU DECAT CONDAMNATII – Nici actualele legi ale justitiei, nici proiectele aflate in Parlament, menite sa le rescrie de la zero, nu prevad deducerea perioadei de suspendare temporara a judecatorilor si procurorilor din suspendarea discipl

MAGISTRATII, MAI RAU DECAT CONDAMNATII – Nici actualele legi ale justitiei, nici proiectele aflate in Parlament, menite sa le rescrie de la zero, nu prevad deducerea perioadei de suspendare temporara a judecatorilor si procurorilor din suspendarea disciplinara definitiva dispusa de sectiile CSM ori de ICCJ. Magistratii aflati in aceasta situatie stau la mila sectiilor CSM. In schimb, orice condamnat beneficiaza de scaderea din durata inchisorii a perioadei de arest preventiv sau la domiciliu MAGISTRATII, MAI RAU DECAT CONDAMNATII – Nici actualele legi ale justitiei, nici proiectele aflate in Parlament, menite sa le rescrie de la zero, nu prevad deducerea perioadei de suspendare temporara a judecatorilor si procurorilor din suspendarea discipl

Cititi si va indignati: in Romania, judecatorii si procurorii pot fi tratati mai rau decat condamnatii. Iar abuzul persista de 17 ani, de cand au fost promulgate Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, precum si Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii. Ca si cum nu ar fi de ajuns, nici fostul, nici actualul ministru al Justitiei – Catalin Predoiu (foto stanga), respectiv Stelian Ion (foto dreapta) – nu s-au deranjat sa rezolve problema. Proiectele privind viitorul statut al magistratilor si viitoarea lege de organizare si functionare a CSM (trimise la Parlament de catre Ministerul Justitiei) perpetueaza nedreptatea. Curiozitatea ne-a fost starnita de cazul unei judecatoare suspendate disciplinar, despre care Lumea Justitiei a scris de mai multe ori si care a revenit recent in fata CSM. Speta ei a fost solutionata joi, 17 iunie 2021, de catre Sectia pentru judecatori a Consiliului.Pana sa va spunem despre ce judecatoare este vorba, trebuie sa va explicam ingrata situatie a judecatorilor si procurorilor carora sectiile corespunzatoare din Consiliul Superior al Magistraturii le aplica sanctiunea disciplinara a suspendarii din functie. Pana la solutionarea definitiva a dosarului disciplinar fata de un judecator sau procuror, sectia competenta poate dispune suspendarea acestuia.De asemenea, aceasta suspendare poate fi dispusa dupa ce sectiile CSM au aplicat sanctiunea disciplinara a excluderii din magistratura. Durata suspendarii se calculeaza de la pronuntarea pedepsei de catre sectia respectiva a Consiliului pana cand sanctiunea ramane definitiva – indiferent daca in final Inalta Curte admite recursul magistratului si ii inlocuieste excluderea cu o sanctiune mai blanda.Problema este ca daca sanctiunea disciplinara, in forma ramasa definitiva (prin neatacare sau dupa ce se pronunta Inalta Curte, in recurs), este tot suspendarea, din perioada acesteia nu se deduce intervalul de timp in care magistratul a stat deja suspendat provizoriu, suspendare provizorie dispusa pana la solutionarea definitiva a dosarului disciplinar sau ca urmare a aplicarii de catre CSM a sanctiunii constand in excluderea din magistratura.Prezentam pasajele legale relevante:- art. 62 alin. 1 lit. d si e din Legea 303/2004:„Judecatorul sau procurorul este suspendat din functie in urmatoarele cazuri: (...)d) in cazul prevazut la art. 52 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata, cu modificarile ulterioare”;e) „in perioada cuprinsa intre data pronuntarii hotararii sectiei corespunzatoare de aplicare a sanctiunii disciplinare prevazute la art. 100 lit. e) (n.r. excluderea din magistratura) si data eliberarii din functie”;- art. 52 din Legea 317/2004:„(1) Pe durata procedurii disciplinare, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, din oficiu sau la propunerea inspectorului judiciar, poate dispune suspendarea din functie a magistratului, pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare, daca exercitarea in continuare a functiei ar putea afecta desfasurarea cu impartialitate a procedurilor disciplinare sau daca procedura disciplinara este de natura sa aduca atingere grava prestigiului justitiei. Masura suspendarii poate fi reevaluata oricand pe durata judecarii actiunii disciplinare, pana la pronuntarea hotararii de catre sectia corespunzatoare.(1^1) Hotararea prin care se dispune suspendarea din functie in conditiile alin. (1) poate fi atacata cu contestatie in termen de 5 zile de la comunicare de catre judecatorul sau procurorul suspendat din functie. Competenta solutionarii contestatiei apartine Completului de 5 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, din care nu pot face parte membrii cu drept de vot ai Consiliului Superior al Magistraturii.(1^2) Contestatia se solutioneaza de urgenta si cu precadere si nu suspenda executarea hotararii sectiei Consiliului Superior al Magistraturii. Hotararea instantei este definitiva.(1^3) Pana la solutionarea contestatiei, instanta poate dispune, la cerere, suspendarea executarii hotararii.(1^4) Daca hotararea prin care s-a dispus suspendarea din functie a judecatorului sau procurorului este desfiintata, suspendarea din functie inceteaza, iar acesta este repus in situatia anterioara, i se platesc drepturile salariale de care a fost lipsit pe perioada suspendarii, in conditiile Legii nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si i se recunoaste vechimea in munca si in magistratura pe aceasta perioada.(2) Pe durata procedurii disciplinare, solutionarea cererii de acordare a pensiei de serviciu se suspenda pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare”.Nicio protectieDupa cum vedeti mai sus, nicaieri nu se prevad mecanisme prin care din sanctiunea disciplinara a suspendarii (in forma definitiva) sa poata fi dedusa suspendarea provizorie dispusa de catre sectia corespunzatoare a CSM. Noile legi ale justitiei – promovate de MJ pe vremea lui Catalin Predoiu si acum, in mandatul lui Stelian Ion – nu fac decat sa detalieze mecanismul de mai sus, continut in legile 303/2004 si 317/2004; nicidecum sa-l imbunatateasca, in sensul scaderii perioadei de suspendare provizorie din cea de suspendare disciplinara definitiva.In noile legi ale justitiei, mecanismul suspendarii temporare, pe durata solutionarii dosarului disciplinar, este detaliat doar in proiectul legii privind organizarea si functionarea CSM. Dupa cum vedeti mai jos, nici el nu prevede deducerea.Redam art. 51 din initiativa de act normativ:„(1) Pe durata procedurii disciplinare, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, din oficiu sau la propunerea inspectorului judiciar, poate dispune suspendarea din functie a magistratului, pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare, daca exercitarea in continuare a functiei ar putea afecta desfasurarea cu impartialitate a procedurilor disciplinare sau daca procedura disciplinara este de natura sa aduca atingere grava prestigiului justitiei. Masura suspendarii poate fi reevaluata oricand pe durata judecarii actiunii disciplinare, pana la pronuntarea hotararii de catre sectia corespunzatoare.(2) Hotararea prin care se dispune suspendarea din functie in conditiile alin. (1) poate fi atacata cu contestatie in termen de 5 zile de la comunicare de catre judecatorul sau procurorul suspendat din functie. Competenta solutionarii contestatiei apartine Completului de 5 judecatori al Inaltei Cur ti de Casatie si Justitie, din care nu pot face parte membrii cu dre..

copyright © 2024 mesagerul.ro