Mesagerul.ro

​30 de ani după - Românii și mașiniile lor - De la Aro și Dacia 1300, la cele mai noi electrice și SUV-urile de peste 150.000 euro

 ​30 de ani după - Românii și mașiniile lor - De la Aro și Dacia 1300, la cele mai noi electrice și SUV-urile de peste 150.000 euro

​Puține domenii s-au schimbat atât de mult în trei decenii precum cel auto. În 30 de ani numărul de mașini de pe străzi a crescut de cinci ori, iar de la șoselele pline cu Dacii am ajuns la un parc auto format din peste 40 de mărci. Industria auto este printre puținele care s-au dezvoltat bine la noi la noi în trei decenii, iar Dacia este printre rarele exemple de vechi întreprinderi care nu s-au închis, soarta fiind cu totul diferită la Aro. Românii au ajuns acum să cumpere și SUV-uri de peste 150.000 de euro, și mașini electrice în număr record, dar și modele de peste peste 15.000 de euro bucata, fabricate local. Câteva cifre despre câte mașini se înmatriculează și se produc în țară În anul 1965 industria de automobile din România reușea sã producã circa 3.600 automobile. În 1980 aceastã ramurã industrialã era formatã din trei fabrici de automobile (la Craiova, Pitești și Câmpulung Muscel), opt fabrici de subansamble și peste 100 de fabrici de piese. În anul 1989 producția era de 144.000 de autoturisme și peste 13.500 de autocamioane. În anii ’80, 60-80% din producția industriei de automobile era exportatã. În țară, oamenii așteptau cu anii pentru o Dacie, iar Aro își permiteau foarte puțini. Totul s-a schimbat după Revoluție. Un mare minus: s-a prăbușit producția de tractoare și autocamioane. Producția de autoturisme (nr unități) - date INS 1970: 24.000 1975: 63.000 1980: 88.000 1985: 134.000 1989: 144.000 1995: 88.000 2000: 64.000 2004: 98.000 2005: 175.000 2010: 324.000 2013: 410.000 2016: 359.000 2018: 476.000 Tractoare 1960: 17.102 1970: 29.287 1980: 70.873 1985: 70.193 1990: 25.640 2000: 5.398 2005: 3.510 2010: 176 2017: 266 Autocamioane 1960: 8.383 1970: 35.018 1980: 31.711 1989: 13.515 1990: 8.457 1995: 2.683 2013: 45 2017: 26 Parcul auto de vehicule rutiere 1990: 1,63 milioane 1995: 2,15 milioane 2000: 3,05 milioane 2008: 4,1 milioane 2014: 5,05 milioane 2016: 5,64 milioane 2018: 8,19 milioane Înmatriculări de autoturisme noi 2000: 70.236 2003: 115.761 2006: 200.136 2007: 312.585 2008: 285.558 2013: 57.700 2016: 95.181 2019: 160.000 (estimare) Perioada 1990 - 1999 În primii ani de după revoluție se vindeau în mare majoritate mașini Dacia 1300, iar la modele din import erau la modă Opel Frontera, Opel Kadett, Audi 80, Ford Sierra sau Fiat Stilo. După 1995 au început să ajungă în țară un număr tot mai mare de mașini Mercedes și BMW. În uzina Daewoo Craiova Nu sunt multe date exacte despre câte mașini se vindeau în țară, dar probabil că în niciun an piața totală nu a trecut de 100.000 de mașini/an (noi și SH) până în 1995 și de 200.000 până în 1999. În 1995 a fost lansat modelul Dacia Nova, iar în primul deceniu de după Revoluție, Aro Câmpulung încă producea, dar declinul s-a accentuat, iar producția a încetat în 2003. Audi 80 Quattro În 1994 a început producția Daewoo la Craiova, fabrica a ajuns la o capacitate de 100.000 de mașini/an și a devenit celebră pentru modele pecum Cielo, Matiz, Leganza, Nubira sau Tico. De exemplu, în 1998 Leganza costa între 22.000 și 24.000 dolari și Matiz costa între 7.000 și 9.000 dolari. În 1999 la uzina Dacia s-au produs 85.000 de mașini în total. După 1995 au început să se deschidă fabrici de componente auto, mai ales în regiuni precum Timișoara, Arad, Brașov și Sibiu, fabricile fiind deschise mai ales de multinaționale germane. Industria de componente auto avea să crească și să să ajungă la peste 600 de companii în prezent, cele mai mari având 5-6 fabrici și peste 15.000 de angajați. 1999 - 2009 A fost un deceniu în care piața s-a maturizat și în care a atins maximul de vânzări pentru mașini noi. Multe mărci au intrat pe piață și în țară s-au deschis sute de showroom-uri. A crescut enorm numărul de modele disponibile, mai ales pe segmentul SUV. Dacia Solenza În 1999, anul în care Dacia a intrat în grupul Renault, în țară s-au vândut 97.000 de autoturisme, dintre care doar 6.700 din străinătate. Piața scăzuse comparativ cu 1998 după opt ani consecutivi de creștere și avea să scadă și în 2000. După acel an au urmat alți șapte ani de creștere, iar 2008 a fost iar un an de scadere. A fost deceniul în care a debutat programul Rabla, cel în care Dacia a început să crească la export, dar și cel în care a ”murit” uzina Aro și s-a oprit și producția Daewoo la Craiova. Uzina de la Craiova a produs până în 2006, iar Matiz era modelul vedetă. Dacia a fost preluată de Renault în 1999, iar în 2000 era lansată SupeRNova (care avea să fie produsă până în 2003). În 2003 era lansată Solenza, un model foarte apreciat pentru vremea aceea. În 2004 se lansa Logan, iar în 2008 Sandero. Începea o nouă era la Dacia, exporturile aveau să depășească vânzările din țară (în prezent Dacia exportă 90% din producție). În 2000 Dacia a produs 55.000 de mașini, în 2004 producția a fost de 42.000 de unități, în pregătirea lansării Logan, iar anul următor producția Dacia atingea un record de 172.000 de mașini. În 2008 Dacia producea 242.000 de mașini. Toyota Prius Însă in 1999 piața auto națională avea probleme, scăderea puterii de cumpărare i-a făcut pe mulți să renunțe la achiziția unei mașini noi și mulți s-au orientat către o mașină SH. Pe atunci, vechea berlină Dacia era de departe cel mai bine vândut model din țară, cu peste 44.000 de unități în 1999, iar pe locul secund era Dacia break. Daewoo avea trei modele care s-au vândut în peste 3.000 de unități fiecare - Tico, Cielo și Matiz, iar Aro vânduse peste 1.200 de mașini, modelele "24" si "10". Piața a evoluat mult, în cel mai bun an din istoria ei, 2007 - vânzârile de autoturisme au depasit 315.000 unități, de peste trei ori valoarea din 1999. Dacia a pierdut însă mult din cota de piață, ajungând să dețină puțin peste 30%, față de 70% acum două decenii. Dar, revenind la anul 1999, trebuie remarcat că s-au vândut doar 7.000 de mașini din import, în timp ce în 2007 importul a trecut de 200.000 de unităti. Acum 20 de ani o singura marca străină trecea de 1.000 de unități vândute - Volkswagen cu 1.200, în timp ce în 2008 peste 20 de mărci depășeau acest nivel. Skoda era în 1999 pe locul doi cu 800 de mașini vandute, în 2008 a trecut de 23.000, iar Volkswagen a ajuns la peste 20.000. Niciodată nu aveau să mai revină așa cifre mari. Fabrica Bosch de la Blaj Și industria de componente a crescut mult, după 2003 în zona Pitești, pentru a susține producția Dacia, iar după 2008 au început deschideri în Oltenia, pentru a susține producția Ford. La fel de adevărat este că, din cauza crizei, după 2008 au avut loc și disponibilizări. Tot în 2008 a fost mare dezamăgire când Mercedes a ales Ungaria pentru noua sa uzină din regiune, deși România a fost și ea pe lista scurtă. Mereu avea să revină discuția despre ”al treilea constructor auto” care AR PUTEA să deschidă o uzină la noi. Optimiștii au vorbit despre Mitsubishi, Peugeot, BMW sau Volkswagen în ultimii 12 ani, dar nimic nu s-a concretizat. O altă lovitură simbolică a fost în primăvara lui 2018 când BMW a anunțat că va deschide o uzină la Debrecen, la 80 km de granița cu România. 2009 - 2019 Piața a avut ani severi de scădere, dar apoi a trecut, timid ce-i drept, pe plus. Tendințele principale sunt: creșterea segmentului SUV la niveluri record, scăderea dieselului și avansul segmentelor hibrid și electric. În 2011 s-a lansat modelul electric Mitusbishi i-MIEV, dar costa 35.000 de euro și nu existau stații de încăr..

copyright © 2024 mesagerul.ro