BREAKING NEWS

Mesagerul.ro

Imigranții, o soluție viabilă pentru piața muncii din România

 Imigranții, o soluție viabilă pentru piața muncii din România

La acest articol au mai contribuit Mara Birou, Anatolie CoÈ™ciug, Alin Croitoru È™i Georgian GuÈ›oiu Pe 15 octombrie 2020, CEDO condamnă România pentru nerespectarea unor proceduri fundamentale ale drepturilor omului cu privire la expulzarea a doi cetățeni pakistanezi. O lună mai devreme, Euronews publică un articol despre excesul de violență a poliÈ›iei de frontieră din România îndreptată împotriva imigranÈ›ilor ilegali de la graniÈ›a cu Serbia. Iar în mai 2020, muncitori srilankezi concediaÈ›i, sunt plimbaÈ›i de autorități în carantină apoi la aeroport È™i apoi cu ajutorul unor angajatori ajung la Cluj la o fabrică de electrocasnice. Mai merită consemnate revolta locuitorilor din Ditrău împotriva unor srilankezi muncitori angajaÈ›i de o brutărie È™i cazul vietnamezilor care aveau condiÈ›ii de muncă È™i locuire care încălcau legea. Din ce în ce mai multe situaÈ›ii în care autorități, angajatori privaÈ›i È™i societatea sunt confruntaÈ›i cu prezenÈ›a în creÈ™tere a imigranÈ›ilor din afara Uniunii Europene. Cât de pregătite sunt instituÈ›iile, companiile È™i societatea în general să accepte consecinÈ›ele unei soluÈ›ii agreate de stat È™i de mediul de afaceri, pentru acoperirea penuriei de forță de muncă din România? Companiile româneÈ™ti se confruntă cu o criză acută a forÈ›ei de muncă. Conform studiului Manpower, există un deficit mare de personal calificat. AcelaÈ™i studiu mai menÈ›iona că, în afară cazului atipic al Japoniei, România are cel mai ostil mediu legislativ angajării de persoane din afara Uniunii Europene dintre cele 43 de țări incluse în cercetare. În vara lui 2019, datele AgenÈ›iei NaÈ›ionale pentru Ocuparea ForÈ›ei de Muncă arătau că sunt 97000 de locuri de muncă vacante. La începutul implementării restricÈ›iilor cauzate de Covid numărul locurilor de muncă vacante a scăzut conform INS, exceptate fiind industria hotelieră È™i a construcÈ›iilor care au înregistrat creÈ™teri. În 2020, Covid a afectat creÈ™terea sectorului turismului È™i cel ospitalier. Penuria de forță de muncă s-a redus prin închiderea È™i falimentarea a mai multor companii dar nu È™i a companiilor de construcÈ›ii care au înregistrat creÈ™teri semnificative. Potrivit, Eurostat în aprilie 2020 România a avut cea mai mare creÈ™tere a sectorului de construcÈ›ii din Uniunea Europeană. Acum câÈ›iva ani soluÈ›iile de rezolvare a lipsei de muncă se concentrau mai ales pe transformarea programelor educaÈ›ionale. SoluÈ›iile oferite includ utilizarea pe scară largă a internshipurilor È™i accentuarea în politicile educaÈ›ionale a corelării cu cererea pieÈ›ei de muncă În ultimii doi ani însă soluÈ›ia preferată atât de autorități cât È™i de companii pare să fie importarea de forță de muncă ieftină sau disponibilă. Un sondaj din 2019, realizat pe 250 de companii arată că 62% dintre acestea ar fi dispuse să angajeze muncitori din străinătate. Penuria de forță de muncă a fost discutată È™i la Forumul Capitalului Românesc unde Ministrul Muncii È™i JustiÈ›iei Sociale din 2018, Marius Budăi a declarat că guvernul intenÈ›ionează să acopere deficitul de muncă cu mărirea contingentului de muncitori străini veniÈ›i din Chile È™i Vietnam. De asemenea, ambasadorului României la Islamabad, capitala Pakistanului, a declarat că România intenÈ›ionează să aducă 1 milion de muncitori din țări asiatice pentru a acoperi o parte din lipsa acută de forță de muncă. Într-adevăr, în 2019, Guvernul României a aprobat 20000 de avize pentru muncitori străini din afara Uniunii Europene. CreÈ™terea este semnificativă dacă avem în vedere că la începutul lui 2018 au fost aprobate doar 4000 de astfel de avize conform Profit.ro. Aceasta nu este o iniÈ›iativă singulară È™i vine în sprijinul mai ales a angajatorilor din construcÈ›ii È™i HoReCa. Calificarea È™i recalificarea celor care locuiesc în zonele sărace este un mecanism util dar îÈ™i produce efectele mai târziu. Atragerea unui nou segment de forță de muncă este o soluÈ›ie de moment, des întâlnită în societățile contemporane. România este deja familiarizată cu migraÈ›ia motivată economic mai ales prin emigrare È™i mai puÈ›in prin primirea È™i integrarea imigraÈ›ilor. Contextul internaÈ›ional Mai recent, o aparentă dilemă a prins contur în discutarea problematicii imigraÈ›iei È™i aceasta a început să fie prezentată în spaÈ›iul public ca o alternativă mai costisitoare în termeni de integrare socială È™i culturală în comparaÈ›ie cu migraÈ›ia de revenire a românilor care au emigrat pentru muncă sau alte motive în străinătate. Probleme de integrare există È™i la românii întorÈ™i în È›ară. Inspectoratele È™colare È™i profesorii observau că tinerii emigranÈ›ilor români au serioase dificultăți cu limba română ce le afectează adaptarea la sistemul educaÈ›ional românesc. Subiectul nu este unul lipsit de substanță, dar poate fi util să ne întrebăm dacă fluxurile de imigranÈ›i È™i migraÈ›ie de revenire nu trebuie tratate diferit din punct de vedere al politicilor publice. Pe de o parte, statele care au nevoie de forÈ›a de muncă pe care o oferă imigranÈ›ii pot fi selective È™i pot alege acele categorii profesionale cu o valoare ridicată pentru contextul economic naÈ›ional. Bugetarea unor programe de integrare profesională/ocupaÈ›ională a acestor categorii de imigranÈ›i este o investiÈ›ie economică care contribuie la creÈ™terea calității vieÈ›ii. Pe de altă parte, migraÈ›ia de revenire este în primul rând rezultatul unui proces de auto-selecÈ›ie, iar implicarea statutului în selectarea unor cetățeni care să fie asistaÈ›i în proiectele individuale sau familiale de revenire trebuie să fie atent gândită pentru a nu fi discriminatorie în raport cu cetățenii români care au rămas în È›ară. Tema nu este una nouă în studiile de migraÈ›ie, dar pentru România începe să devină din ce în ce mai relevantă. În democraÈ›iile din Uniunea Europeană, unde grupul de imigranÈ›i reprezintă un segment important din structura populaÈ›iei, costurile imigraÈ›iei sunt o temă recurentă. Opinia publică È™i decidenÈ›ii politici sunt neliniÈ™tiÈ›i față de costurile bugetare pe care le aduc imigranÈ›ii. Pentru că imigranÈ›ii nu beneficiază de un statut special în societate, ei accesează servicii publice È™i sociale, precum îngrijirea medicală, educaÈ›ia, transportul sau locuirea aproape la fel ca oricare alt cetățean. În multe din țările care găzduiesc grupuri mari de imigranÈ›i, teama localnicilor este aceea că imigranÈ›ii exercită o presiune asupra serviciilor sociale. Unii sunt îngrijoraÈ›i că va exista fie o creÈ™tere a taxelor, fie localnicii vor avea dificultăți în accesarea serviciilor din cauza supraaglomerării lor. Temeri există È™i pe marginea deteriorării calitative a serviciilor. Fără îndoială supraaglomerarea în folosirea unor servicii constituie o realitate, mai ales în cazul È™colilor, pentru că imigranÈ›ii tind să se concentreze în anumite zone geografice (oraÈ™e, cartiere). Studiile făcute în aceste țări au arătat că este reală È™i aÈ™a-numita povară a imigranÈ›ilor asupra serviciilor È™i bugetului țărilor dezvoltate care îi găzduiesc. Dezbaterile aprinse în opinia publică ascund È™i nemulÈ›umirea localnicilor față de imigranÈ›i pentru că aceÈ™tia ar consuma mai multe resurse decât ar produce sau decât ar investi în È›ara gazdă. De altfel, o bună parte din sumele de bani obÈ›inute de imigranÈ›i sunt trimiÈ™i ca remitenÈ›e în È›ara de origine sau sunt păstraÈ›i ca economii personale pentru revenirea acasă. Astfel de probleme lipsesc momentan de pe agenda publică românească, È™i pe bună dreptate, pentru că România nu are un procent de imigranÈ›i apropiat de țările vestice, tema presiunii imigranÈ›ilor asupra cheltuielilor bugetare È™i a serviciilor publice È™i sociale ar trebui avută în vedere într-o È›ară despre care se prognozeazÄ..

copyright © 2024 mesagerul.ro