Mesagerul.ro

Algoritmii de prețuri - când poate fi atrasă răspunderea companiilor pentru utilizarea acestora?


​​Companiile apelează tot mai des la algoritmi pentru a-și îmbunătăți structurile de preț, pentru a-și dimensiona producția sau distribuția la cererea de pe piață sau a previziona trendurile acesteia. În mod consensual, algoritmii reprezintă succesiuni de operațiuni efectuate într-o ordine exactă pentru a putea îndeplini în mod automat o anumită sarcină sau a atinge un anume obiectiv, precum determinarea prețului ce urmează a fi practicat de o companie în legătură cu un anumit bun sau serviciu. Utilizarea acestora are loc adesea pe piețele în care: costurile pentru furnizarea de servicii consumatorilor variază considerabil (spre exemplu, în materie de credite sau asigurări); cererea fluctuează mult mai rapid decât oferta (spre exemplu, în cazul serviciilor hoteliere sau de ridesharing); sau companiile dețin o gamă variată de produse pentru care trebuie să determine prețurile, iar algoritmii de preț aduc avantaje de cost semnificative (spre exemplu, în vânzarea cu amănuntul). Fără a neglija efectele pozitive ale acestora, autoritățile de concurență sunt îngrijorate la acest moment de posibilitatea ca algoritmii de prețuri să fie folosiți în modalități care să producă efecte anticoncurențiale pe piață. În practica și studiile elaborate de autoritățile de concurență până în prezent s-au remarcat o serie de situații în care utilizarea algoritmilor poate avea impact anticoncurențial, analizate pe scurt în cele ce urmează. Algoritmi care monitorizează respectarea unui acord anticoncurențial Un prim caz este cel în care algoritmii sunt utilizați de companii pentru a monitoriza respectarea unui acord anticoncurențial. Acest lucru poate avea loc atunci când un furnizor de de produse folosește algoritmi pentru a verifica și semnaliza dacă retailerii online respectă prețul de revânzare impus acestora. Similar, în cazul unui cartel de fixare a prețurilor pe o anumită piață, concurenții parte la acord ar putea utiliza algoritmii de prețuri pentru a semnaliza deraieri de la prețurile agreate a fi aplicate. Deși în acest caz algoritmii nu au un rol propriu-zis în realizarea acordului anticoncurențial, trebuie precizat că autoritatea de concurență ține cont în individualizarea amenzilor aplicate companiilor inclusiv de gradul de sofisticare al instrumentelor prin care se verifică punerea în practică a rezoluției anticoncurențiale. Algoritmi care implementează un acord anticoncurențial Un alt caz este cel în care algoritmii sunt utilizați pentru a pune efectiv în practică un acord anticoncurențial. Astfel, membrii unui cartel de fixare a prețului de vânzare în mediul online al unui anumit produs sau serviciu pot programa algoritmii de prețuri în așa fel încât să nu concureze unul împotriva celuilalt și să își actualizeze prețurile în mod concertat fără a mai avea nevoie de comunicări suplimentare. ..

copyright © 2024 mesagerul.ro