Mesagerul.ro

APADOR-CH cere Avocatului Poporului să atace în instanță Vinieta Oxigen, pe motiv că e "nelegală și discriminatorie"

 APADOR-CH cere Avocatului Poporului să atace în instanță Vinieta Oxigen, pe motiv că e nelegală și discriminatorie

Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) cere Avocatului Poporului să verifice dacă Hotărârea de Consiliu General prin care a fost introdusă Taxa Oxigen este legală și apoi să ceară instanței suspendarea și anularea documentului. Potrivit APADOR-CH taxa e nelegală și discriminatorie. Consiliul General, la propunerea primarului Gabriela Firea, a votat la finalul lunii octombrie introducerea vinietei Oxigen. Astfel, de la 1 ianuarie 2020, mașinile sub Euro 4 vor putea circula în București doar dacă plătesc o taxă între 5 și 15 lei/zi, iar mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului deloc. ”APADOR-CH consideră că Taxa Oxigen este impusă de municipalitate printr-o hotărâre nelegală, întrucât cuprinde prevederi ce afectează grav dreptul de proprietate privată (garantat de articolul 44 din Constituție), iar aceste restrângeri ale unor drepturi fundamentale nu pot fi făcute decât printr-o lege, de către Parlament, nu printr-o hotărâre de consiliu local. Hotărârea CGMB nr. 539/2019 restrânge sever exercitarea dreptului de proprietate asupra autovehiculului. În cazul în care proprietarul bunului nu îl poate folosi, dreptul de proprietate este lipsit de conţinut. (...) Cu toate acestea, prin hotărârea amintită se prevede că proprietarilor de autovehicule non-Euro, Euro 1 sau Euro 2, le este interzis să circule cu autoturismele în Bucureşti, începând cu anul 2022. Deci, proprietarilor de autovehicule care domiciliază în Bucureşti le este interzisă folosirea propriului bun pe raza localităţii de domiciliu (Bucureşti). La fel ca şi în cazul locuinţei, care este folosită la locul de domiciliu şi nu în afara oraşului, proprietarul unui autovehicul îl foloseşte pe acesta în localitatea de domiciliu, pentru deplasări de la şi la domiciliu”, argumentează APADOR-CH. Potrivit sursei citate, Hotărârii CGMB nr. 539/2019 i se poate reproşa şi caracterul discriminatoriu, în sensul că în timp ce autoturismele persoanelor fizice sunt supuse unor interdicţii/restricţii absolute sau relative (plata de taxe) pentru circulaţia prin Bucureşti sau prin anumite zone ale municipiului, autovehiculele autorităţilor/instituţiilor publice nu sunt supuse niciunei interdicţii/restricţii. Instituțiile publice sunt plasate astfel deasupra regulilor care li se aplică numai cetățenilor. ”Taxarea mașinilor care vor circula prin București de la 1 ianuarie 2020, supranumită și Taxa Oxigen, o măsură pentru reducerea poluării pe care marile orașe ale lumii o implementează demult, ar fi bună și pentru București, dacă ar fi fost introdusă cu cap, nu doar din pix. În loc să fie precedată de măsuri complementare de modernizare a transportului în comun, noua taxă votată de CGMB este doar o acțiune discriminatorie și de limitare a exercitării dreptului la proprietate pentru unii cetățeni”, se mai arată în comunicatul APADOR-CH. Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) este o organizație neguvernamentală, non-profit, înființată în 1990, care acţionează pentru protecţia drepturilor omului şi pentru stabilirea echilibrului atunci când acestea sunt în pericol sau sunt încălcate. Majoritatea PSD-ALDE din Consiliul General al Municipiului București a votat la finalul lunii octombri proiectul primarului Gabriela Firea care vizează introducerea vinietei Oxigen din 2020 pentru mașinile sub Euro 4, iar mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului. Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021. Mașinile noneuro, Eu..

copyright © 2024 mesagerul.ro