Mesagerul.ro

Clauza arbitrală - un avantaj pentru profesioniștii aflați în litigiu


Circuitul economic traversează actualmente o perioadă neobișnuit de dificilă. Relaţiile contractuale riscă să nu își atingă scopul propus, iar nerespectarea obligaţiilor contractuale poate conduce la litigii a căror rezolvare este, însă, întârziată, din cauza suspendării activităților de la instanţele judecătoreşti, aşa cum e cazul în prezent, pe fondul declarării stării de urgență la nivel național, pentru motiv de pandemie COVID-19. Ne putem întreba, pe bună dreptate, dacă și, mai ales, în ce condiții se poate ieși dintr-o asemenea situație, excluzând acest efect întârziat, nedorit de nimeni, firește, al soluționării litigiilor la instanţele statale. Dacă nu în toate cazurile, cel puţin pentru litigiile cu valoare redusă (sub 50.000 lei), dar și în cazul unor litigii cu valoare mai mare, există opțiunea soluționării acestora prin arbitraj, cu aplicarea regulilor privind procedura simplificată. Cine se poate prevala de această procedură? Doar părțile la un contract aferent unei activități economice (de prestări servicii, de distribuție de produse, de furnizare mărfuri, de agent ș.a.) care au prevăzut în cuprinsul acestuia o clauză arbitrală (clauza compromisorie) sau care au convenit ulterior apariției litigiului, pe temei contractual sau extracontractual, să recurgă la arbitraj în cadrul unei proceduri simplificate prin intermediul unui compromis pot să beneficieze de această modalitate de soluționare a neînțelegerilor dintre ele. Părțile trebuie să prevadă în clauza arbitrală sau în compromis instituția arbitrală ale cărei reguli privind procedura simplificată urmează să se aplice litigiului arbitral și să respecte cerințele impuse de aceste reguli pentru ca procedura respectivă să se poată derula întocmai. Tot astfel, părțile trebuie să se asigure în prealabil că includerea unei clauze compromisorii în contract sau încheierea unei convenții separate de compromis nu este interzisă de lege în raport cu obiectul cauzei litigioase ce ar putea să se nască sau care deja s-a născut (de exemplu, să nu fie vorba despre litigii care sunt expres date de lege în competența instanțelor judecătoreşti). Cu alte cuvinte, litigiul dintre părţi trebuie sa fie unul arbitrabil. Regulile de procedură arbitrală pot să prevadă aplicarea acestei proceduri în mod automat, în litigiile a căror valoare este mai mică de 50.000 lei (nu se iau în considerare cheltuielile de arbitrare, dobânzile sau alte venituri accesorii), cu condiția existenței clauzei arbitrale sau a compromisului în favoarea instituţiei arbitrale care a adoptat reguli de procedură simplificată. Ce instituții pot aplica asemenea reguli simplificate de procedură? Numai instituțiile arbitrale (curți de arbitraj) care au adoptat reguli de procedură speciale privind procedura simplificată pot organiza arbitrajul unor asemenea cauze. În acest sens, Regulile de procedura arbitrală adoptate de Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, în vigoare din 1 ianuarie 2018, conțin în Anexa V prevederile dedicate procedurii simplificate (proceduri simplificare sunt reglementate și de regulile Curții Internaționale de Arbitraj a Camerei Internaționale de Comerț din Paris-ICC Court, ale Institutului Elvețian de Arbitraj, ale Camerei de Comerț din Stockholm, ale Centrului de Arbitraj Internațional al Asociației Americane de Arbitraj ș.a.). Care ar fi avantajele unei asemenea proceduri? Mai întâi, comunicarea dintre părţi și cu tribunalul arbitral, respectiv cu instituția arbitrală, se derulează în principal prin mijloace de comunicare electronice, în măsura în care tribunalul arbitral nu hotărăște altfel, în funcţie de circumstanțe. De asemenea, audierile pot avea loc prin telefon, video-call sau alt mijloc de comunicare similar. Procedura arbitrală este limitată la o durată de 3 luni de la data constituirii tribunalului arbitral, iar apărările și susținerile părților trebuie să fie prezentate în scris, respectându-se durata menționată. Probele sunt, de regulă, limitate la înscrisuri și trebuie să permită administrarea lor în timp util, cu cheltuieli minime. Nu trebuie ignorat nici aspectul referitor la confidențialitatea sporită a procedurii, fiind probabil ca majoritatea profesioniștilor să își dorească să evite răspândirea informațiilor privind posibilele blocaje în desfășurarea activității din această perioadă. În esență, în cadrul unei asemenea proceduri, prezența fizică a părților nu este necesară în fața arbitrului unic astfel competent să soluționeze cauza, iar hotărârea arbitrală este pronunțată și trebuie redactată în cel mult trei luni de la data primului termen de arbitrare, care este fixat în maximum 15 zile de la data constituirii tribunalului arbitral. În măsura în care executarea nu este voluntară, hotărârea arbitrală se poate pune imediat în executare, întocmai unei hotărâri judecătoreşti, întrucât, de regulă, hotărârile pronunțate în arbitraj nu sunt supuse căilor de atac, ordinare sau extraordinare, așa cum se întâmplă în cazul hotărârilor judecătoreşti. Există doar un risc potențial ..

copyright © 2024 mesagerul.ro