Mesagerul.ro

Comerțul online - între inovare și conformarea cu regulile de concurență

 Comerțul online - între inovare și conformarea cu regulile de concurență

Comerțul online a sporit transparența la nivelul consumatorilor, aceștia fiind în măsură să obțină și să compare simultan informații despre produse și prețurile acestora. De asemenea, modelele alternative de distribuție online, precum canalul marketplace, au facilitat accesul la clienți pentru micii comercianți cu amănuntul, sporind astfel concurența. Ca reacție la creșterea transparenței și a concurenței în materie de prețuri, unii producători au încercat să intervină în activitatea de distribuție, în scopul de a permite un control mai bun al prețului și al calității. Acest lucru se traduce printr-o prezență sporită a producătorilor la nivelul comerțului cu amănuntul, dar și prin recurgerea mai frecventă la acorduri anticoncurențiale în relația cu distribuitorii care vor să comercializeze produse în mediul online. Comisia Europeană a semnalat aceste aspecte într-un raport publicat în 2017 privind comerțul online, și a sancționat până în prezent companii importante precum producătorii de electronice de consum Asus, Philips, Pioneer și Denon & Marantz, sau producătorul de articole de îmbrăcăminte Guess pentru limitări impuse distribuitorilor acestora cu privire la comercializarea produselor pe Internet. La nivel național sunt de asemenea în derulare investigații ale Consiliului Concurenței, atât de cunoaștere a pieței, cât și de încălcare a legii în sectorul de comerț online, astfel că este important pentru companii să cunoască și să evite practici comerciale care ar putea duce la restricții de concurență în această zonă de interes pentru autoritate. Exemple de restricții de concurență privind vânzarea de produse online i. Interdicția absolută de vânzare online, sau condiționarea dreptului unui distribuitor de a vinde online de acordul prealabil discreționar al furnizorului Interdicția absolută de vânzare a produselor pe internet, respectiv condiționarea dreptului de vânzare online de acordul discreționar al furnizorului, sunt considerate în general restricții grave de concurență, și prin urmare trebuie evitate. Menționăm în acest scop, cu titlu de exemplu, că producătorul de articole de îmbrăcăminte Guess a fost sancționat în 2018 de Comisia Europeană, printre altele, pentru condiționarea dreptului distribuitorilor de a vinde online de acordul prealabil al acestuia, fără a stabili criterii de calitate ce trebuiau respectate pentru obținerea autorizării. Regulile de concurență permit însă unui furnizor să solicite standarde de calitate pentru utilizarea de către distribuitor a unei pagini de internet în scopul de a revinde produsele sale. Furnizorii ar putea stabili, astfel, criterii de calitate privind modalitatea, fotografiile sau informațiile care prezintă produsul pe canalele de vânzări online. ii. Limitarea procentajului vânzărilor totale efectuate pe intern..

copyright © 2024 mesagerul.ro