Mesagerul.ro

Constructorii, autostrăzile și coronavirusul. Cum sunt afectate șantierele din țară și ce autostrăzi mai au șanse să fie deschise în acest an

 Constructorii, autostrăzile și coronavirusul. Cum sunt afectate șantierele din țară și ce autostrăzi mai au șanse să fie deschise în acest an

Șantierele de la drumuri și autostrăzi sunt printre puținele domenii care merg în continuare fără restricții în timpul stării de urgență și a pandemiei de coronavirus, iar autoritățile pun presiune pe constructori să profite la maxim de perioadă, să nu încetinească ritmul. Totuși, mobilitatea redusă, măsurile suplimentare de protecție, perturbările unor fluxuri de marfă - toate au un efect și asupra șantierelor. „Nu ar trebui să fie major”, spun cei din piață. Chiar și-așa, în timp ce două mici loturi de autostrada vor fi gata anul acesta, șansele finalizării altor tronsoane de autostradă sunt mai degrabă teoretice. Info pe scurt: - Autoritățile cer constructorilor să nu slăbească ritmul pe șantierele deschise, într-un moment în care mare parte din țară stă pe loc, însă unele probleme au fost identificate de către drumari în contextul epidemiei de coronavirus. - Echipamente medicale de protecție insuficiente, mobilitatea redusă a forței de muncă - atât din România, cât și dificultățile de a aduce muncitori de afară, în special din Asia, transporturile decalate ale unor furnizori - sunt printre câteva probleme semnalate. - „Influențe sunt, cu siguranță, dar nu sunt astfel încât să se blocheze toată activitatea. Capacitatea acum este afectată, însă nu în așa mare măsura, dar chiar și așa totul poate fi recuperat”, spun experții care monitorizează șantierele. - În timp ce câteva șantiere noi s-au deschis sau se vor deschide (detalii mai jos), se pune întrebarea dacă unele tronsoane de autostradă vor mai fi gata anul acesta sau nu. - Scenariul realist arată circa 23 de kilometri de autostradă vor fi gata aproape sigur, deși și aici se pune un semn de întrebare legat de deschiderea circulației pe unul dintre loturi. - Scenariul super-optimist indică puțin sub 50 de kilometri de autostradă deschiși circulației, dar chiar și-așa ar fi vorba de încă două tronsoane care ar fi doar parțial finalizate. --- Foto: Autostrăzile în România - misiune grea Ce probleme legate de criza de coronavirus au întâmpinat constructorii ,,Vă rog să țineți șantierele în ritmul de până acum, asigurând angajaților măsurile de protecție necesare. Proiectele începute trebuie continuate, însă este vital să promovăm și altele noi. Trebuie să privim această criză ca pe o oportunitate, este vitală demararea de noi investiții, pentru că țara are nevoie de infrastructura de transport ca de aer”, a cerut ministrul Transporturilor, Lucian Bode, în cadrul unei ședințe cu constructorii și directorii de la drumuri. Chiar dacă majoritatea șantierelor sunt deschise și se lucrează, constructorii reclamă însă și unele probleme întâmpinate și care pot afecta derularea execuției. Echipamentele de protecție Un constructor care e antrenat acum pe mai multe șantiere a explicat pentru HotNews.ro că printre problemele pe care le-a întâmpinat a fost lipsa de produse medicale de protecție de pe piață. „Mai ales în urmă cu câteva săptămâni, acum s-a mai rezolvat. Eram în situația în care aveam trei măști pentru fiecare muncitor, dar trebuia să-l trimit la o săptămână de muncă de 5-6 zile”, spune contructorul. Forța de muncă O altă problemă ce încă apasă ține de forța de muncă - fie lipsa unui număr suficient de oameni pe care constructorii să-i poate angaja, fie trimiterea unor grupuri în izolare din cauza unor cazuri confirmate sau persoane care au intrat în contact cu persoane infectate sau reîntoarse din străinătate. „Am avut grup de angajați trimiși acasă în izolare. Nu au fost mulți, dar dacă se repetă de câteva ori... Mai contează și ce echipe ar fi afectate. Plus că nu găsim acum așa de ușor oameni de angajat și e cvasi-imposibil de adus muncitori de afară cum mai făceam”, a mai spus constructorul. Un alt constructor consultat de HotNews.ro a ridicat, aceeași problemă: lipsa forței de muncă de afară. „Foloseam mulți muncitori din Asia, veneau pe sezon, în funcție de șantiere. Acum e mult mai dificil”. Un alt constructor, parte a asocierii Itinera Collini Lavori - Via Design, care lucrează la Varianta de Ocolire Satu Mare, a acuzat și el problema de personal în contextul pandemiei de coronavirus, indicând că o parte din staff sunt blocați acasă și nu pot ajunge la birou sau nu sunt în șantier fizic. „Sunt niște lucruri care ne încurcă să fluidizăm”, potrivit reprezentantului constructorului, într-o ședință cu directorii de la Drumuri. Furnizorii Pe unele șantiere a existat o problemă cu furnizorii de materiale și echipamente, în special marfă din afara țării, în condițiile în care transportul internațional de marfă a fost destul de afectat în a doua jumătate a lunii martie. „Am avut întârzieri la livrări sau niște comenzi anulate, dar acum reintrăm în normal. Nu ne afectează atât de mult, recuperăm”, a spus unul dintre constructorii consultați. „Singura problemă este aprovizionarea cu materiale de construcții și găsirea forței de muncă”, recunoștea în urmă cu o săptămână și un manager de proiect în cadrul Strabag, la preluarea amplasamentului pentru proiectul pasajului de la Mogoșoaia. „Toate șantierele se desfășoară cu protecția angajaților, transportul, cazarea, lucrul pe șantier. (...) Din punct de vedere al transporturilor nu sunt motive (n.r. să prelungim sau să suplimentăm contractele). Singurele inconveniente ar putea veni din partea furnizorilor, dar din punct de vedere al transporturilor de marfă nu ar trebui să fie probleme”, declara în urmă cu câteva zile secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. „Influențe sunt, cu siguranță, dar nu sunt astfel încât să se blocheze toată activitatea” Potrivit lui Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructura, un ONG care monitorizează atent implementarea marilor proiecte de infrastructură din România, în această perioadă se poate lucra fără prea mari probleme, m..

copyright © 2024 mesagerul.ro