Mesagerul.ro

Criza forței de muncă. Posibile soluții

 Criza forței de muncă. Posibile soluții

​​Așa cum rezultă și din dinamica cererilor și ofertelor de muncă existente pe piața din România, este evident că ne aflăm într-o acută criză a forței de muncă. Deficitul de angajați crește de la un an la altul. Cea mai mare problemă o reprezintă, la acest moment, forța de muncă necalificată sau slab calificată. Dar, având în vedere că, pe de o parte, în ultimii ani, 40% din românii plecați în străinătate au studii superioare, iar pe de altă parte, veniturile obținute de intelectuali sunt mult sub media europeană, această criză a forței de muncă s-ar putea extinde și la munca înalt calificată. Dacă nu se implementează politici la nivel guvernamental în privința creșterii salariului, politicii motivaționale, rămânem și cu deficit de forță de muncă calificată/înalt calificată (a se vedea în acest sens exodul doctorilor), ceea va fi un recul pentru economia națională. Măsurile întreprinse de statul român (a se vedea în acest sens majorarea salariului minim în domeniul construcțiilor), chiar dacă sunt utile, se pare că nu sunt și suficiente pentru soluționarea problemei forței de muncă. Având în vedere deficitul forței de muncă, salariile solicitate de persoana care dorește să se angajeze (și ne referim în mod special la forța de muncă necalificată sau slab calificată) sunt foarte mari, ceea ce face aproape imposibil ca un angajator să-și mențină afacerea pe linia de plutire, și cu atât mai puțin, să fie pe profit. Pe fondul crizei forței de muncă tot mai accentuate, se pare că o soluție din ce în ce mai viabilă pentru angajatorii români este importul de forță de muncă din țările non-UE, cu precădere din Vietnam, China, Filipine, Nepal, Turcia. Cum decurge procesul privitor la importul de forță de muncă? Care este timpul de așteptare pentru angajator? Ce presupune pentru angajator? Ce riscuri sunt asociate acestei proceduri? În primul rând trebuie să menționam că există dispoziții legale specifice, aplicabile în materia importului de forță de muncă, respectiv: Ordonanța nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și OUG nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România. Guvernul stabilește anual, prin hotărâre, contingentul de lucrători nou-admiși pe piața forței de muncă. Dacă la nivelul anului 2017 contingentul era de 5.000 de lucrători permanenți, la nivelul anului 2018 contingentul a crescut la 8.000 de lucrători permanenți, pentru ca la început de an 2019 contingentul să fie de 20.000, ultima dată fiind mărit în august 2019 la 30.000 de lucrători. Creșterea contingentului de la an la an subliniază încă o dată amploarea crizei forței de muncă din România. Pentru a încerca o rezolvare a problemei forței de muncă, la sfârșitul anului 2018, statul a introdus o serie de facilități în ceea ce privește importul de forță de muncă, precum: scăderea salariului minim pentru încadrarea în muncă a cetățenilor străini de la salariul minim brut pe economie la salariul minim pe economie; înjumătățirea taxelor de eliberare a documentelor necesare în vederea aducerii și angajării străinilor; simplificarea procedurii de obținere a avizului de muncă. Importul de forță de muncă este o metodă destul de costisitoare mai ales la început, când angajatorul trebuie să achite sumele pentru aducerea în țară a angajatului străin. Dar, per total, s-ar putea să fie mai avantajos ținând cont de faptul că salariații români nu mai sunt dispuși să lucreze pentru salariul minim pe economie. Ce trebuie să facă un angajator dacă dorește să importe forță de muncă din spațiul extra comunitar? În general, angajatorii apelează la o firmă de recrutare forță de muncă, care se ocupă de selectarea potențialilor angajați și de procedura angajării care presupune următoarele etape: (i) obținerea avizului de angajare; (ii) obținerea unei vize de lungă ședere, (iii) obținerea dreptului de ședere, (iv) eliberarea unui permis de ședere în scop de muncă. (i) Obținerea avizului de angajare - se emite de Inspectoratul General pentru Imigră..

copyright © 2024 mesagerul.ro