În Bulgaria au renăscut în forță speranțele că țara va câștiga una dintre cele mai mari investiții puse la bătaie în zonă: uzin de peste un miliard de euro unde Volkswagen vrea să construiască Passat și Skoda Superb. Bulgaria s-a zbătut mult să convingă Volkswagen să se instaleze lângă Sofia, iar când s-a aflat că germanii aleseseră Turcia, protestele au fost puternice, turcii fiind acuzați că au promis avantaje ilegale. S-a vorbit acum câteva luni și de faptul că orașul Arad a fost în cărți, însă aproape toate sursele spuneau că a ieșit din competiție în ”semifinale”. România trebuie să facă o propunere convingătoare către VW pentru a mai avea o șansă, dar este greu de crezut că se va ocupa cineva, dată fiind situația politică tensionată din prezent.
Despre o uzină a grupului VW în regiune se discută de 2-3 ani, compania ar fi analizat zece amplasamente din trei țări, spuneau acum câteva luni unele surse, cele trei țări fiind Turcia, Bulgaria și România. Sursele din Serbia spuneau că și țara lor a fost în cârți, iar președintele Alexander Vucic declara în aprilie că țara sa ”nu se va preda” și va lupta până la ultima clipă pentru investiție.
Miza este uriașă, pentru că Volkswagen, care în regiunea noastră are uzină Audi în Ungaria, investește mult când alege o zonă. Pentru noua uzină ar fi vorba de 1,2 - 1,4 miliarde euro și ar fi create 4.000 de locuri de muncă, pentru a se ajunge la o producție anuală de 300.000 de mașini (iar aici ar fi vorba de mașini scumpe cu prețuri ce pornesc de la peste 25.000 de euro și ajung la 50.000 euro.
În Bulgaria, interesul Volkswagen pentru construcția uzinei a fost luat foarte în serios, mai ales că țara nu are producător auto, dar a atras mai multe investiții de la fabricanți de componente auto și își dezvoltă o industrie tot mai serioasă. Emulația a fost (și din nou este) în genul celei care a fost în România în 2008 când s-a vorbit de marea investiție Mercedes (câștigată de Ungaria).
Ministrul de finanțe Vladislav Goranov declara, după ce s-a aflat că Turcia ar fi fost aleasă, că Bulgaria a făcut tot ce s-a putut pentru a câștiga uzina. El a mai spus că orice companie așteaptă ca țara gazdă să facă investiții și a adăugat că ”90% dintre discuțiile de la negocieri au fost despre infrastructură”.
De precizat că, deși au fost multe declarații de la președintele bulgar și de la premierul Borisov pe tema uzinei în ultimele luni, oficialii nu au dat detalii din negocieri pentru a nu pune în pericol finalitatea lor. Spre comparație, nu la fel au procedat polonezii când au încercat să atragă uriașa investiție Jaguar - Land Rover câștigată de Slovacia. Sursele spuneau atunci că a contat măcar puțin și faptul că polonezii au tot făcut declarații în care se arătau siguri că vor câștiga, deși nimic nu era decis.
Skoda Superb (sursa - Skoda)
Bulgaria propune pentru VW un amplasament în zona unei foste oțelării de lângă capitala Sofia, sit ce aparține Bulgarian First Investment Bank și companiei austriece de imobiliare Soravia. Zona are nevoie de acțiuni de decontaminare, dar bulgarii spun că acest lucru se poate face fără probleme. Cei de la Soravia susțineau, citați de presa bulgară, că ar putea dura 18 luni adaptarea terenului și construirea uzinei.
Premierul Boyko Borisov declara în august că înțelegerea cu partea germană este să nu se dezvăluie nimic din negocieri ”Acela care face gălăgie multă nu se va alege cu absolut nimic”, a spus premierul.
Borisov a subliniat și că există deja o rețea de furnizori de componente auto de care VW se poate folosi și cu siguranță germanii vor convinge noi companii din industrie să producă pentru ei în Bulgaria.
Bulgaria a atras mai multe investiții auto în ultimul deceniu și acum are 250 de companii, 65.000 de angajați și o cifră anuală de afaceri de 5,5 miliarde euro. Vorbim de cifre cam de trei ori mai mici decât România, dar nu sunt cifre mici. La noi, indus..