În 6 octombrie 2010, o nouă aplicație construită de o mică echipă, Instagram, a intrat în direct pe Apple Store.
Instagram a acumulat peste 100.000 de utilizatori în mai puțin de o săptămână, ceea ce a consacrat-o drept una dintre aplicațiile cu cea mai rapidă ascensiune de la acea vreme. Până în decembrie, acesta a înregistrat un milion de înscrieri. Co-fondatorul Instagram, Kevin Systrom, a prezis atunci că „această comunicare prin imagini” va „lua avânt” în anii următori, potrivit Mediafax.
Până la sfârșitul deceniului, Instagram avea peste 1 miliard de utilizatori și făcea parte din una dintre cele mai valoroase companii tehnologice din lume. În 2012, a fost achiziționat de Facebook (FB) pentru un miliard de dolari.
În prezent, pe piața tehnologică a apărut un nou rival, TikTok, care are o ascensiune la fel de rapidă ca cea a aplicației Instagram, de la începutul anului 2010.
În ultimii ani, Instagram a copiat mai multe funcții din modelul aplicațiilor rivale precum Snapchat și TikTok, totul pentru a se adapta la schimbarea tendinițelor și obiceiurilor utilizatorilor. Totodată, această aplicație a fost nevoită să se confrunte și cu părțile negative ale platformei sale, de la dezinformare la intimidare online.
„Când Instagram a apărut, a fost vorba în primul rând de urmărirea persoanelor fără aprobare, a fost vorba despre distribuirea fotografiilor cu un grup larg de oameni”, a spus Josh Miller, fost angajat al Facebook. Acum, Instagram - ca și celelalte aplicații din mediul online- se concentrează pe postări efemere, experimentând videoclipuri muzicale de 15 secunde și oferind mai degrabă opțiuni de partajare privată decât publice.
Cronologie: Cum a evoluat social media în ultimul deceniu
2010: Instagram se lansează în octombrie 2010 și depășește extrem de rapid un milion de utilizatori;
2011: lansare Snapchat și Google Plus. Doar unul dintre aceste două aplicații va supraviețui deceniului;
2012: Facebook este de acord să achiziționeze Instagram pentru 1 miliard de dolari, o sumă uluitoare la acea vreme. Astfel, Facebook ajunge la un miliard de utilizatori activi lunar.
2013: Twitter devine public, dar investitorii de pe Wall Street își dau seama că dimensiunea publicului acestei platforme nu se va compara niciodată cu Facebook; Wall Street Journal relatează că Snapchat a respins o ofertă de achiziție de 3 miliarde de dolari de la Facebook.
2014: Facebook cumpără WhatsApp pentru o sumă uriașă de 22 de miliarde de dolari, consolidându-și puterea asupra pieței de social media.
2015: Rețeaua socială Friendster se închide, invocând „peisajul în evoluție din industria noastră provocatoare”.
2016: Facebook, Twitter și Google se confruntă cu reacții negative pentru rolul pe care platformele lor l-au jucat în dezinformarea din timpul alegerilor prezidențiale din 2016.
2017: Twitter închide Vine, o aplicație de partajare video. Bytedance, un start-up din China, cumpără Musical.ly, o platformă de sincronizare a buzelor și apoi îi mută utilizatorii pe TikTok.
2018: Facebook, Twitter și Google se confuntă din nou cu probleme legate de confidențialitate, în urma scandalului Cambridge Analytica.
2019: Elizabeth Warren vrea să spargă Facebook, despărțindu-l de Instagram și Whatsapp.
În momentul lansării Instagram, Facebook era un jucător major în social media, dar niciodată nu a fost la fel de dominant ca în prezent. Alți giganți tehnologici, inclusiv Google și Apple, au încercat să-și creeze propriile rețele de socializare. Snapc..