Mesagerul.ro

 Direcţia Rutieră: Analizăm foarte serios scăderea amenzilor pentru bicicliști și trotinetiști

Direcţia Rutieră: Analizăm foarte serios scăderea amenzilor pentru bicicliști și trotinetiști

Direcţia Rutieră analizează "foarte serios" scăderea amenzilor pentru utilizatorii de biciclete şi trotinete electrice, a anunţat, miercuri, adjunctul acestei instituţii din cadrul Poliției Române, Geor
Direcţia Rutieră analizează "foarte serios" scăderea amenzilor pentru utilizatorii de biciclete şi trotinete electrice, a anunţat, miercuri, adjunctul acestei instituţii din cadrul Poliției Române, George Grigore. Proiectul de ordonanţă a Guvernului pentru modificarea legislației privind circulația pe drumurile publice - care prevede că pentru a folosi o trotinetă electrică pe drumurile publice conducătorul acesteia trebuie să aibă cel puțin 14 ani, că aceste mijloace de transport se pot deplasa doar pe pistele special amenajate și pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de 50 km/h - a fost dezbătut, miercuri, la sediul Ministerului de Interne, în prezenţa reprezentanţilor Direcţiei Rutiere şi a membrilor mai multor asociaţii de biciclişti şi utilizatori de trotinete electrice sau monociclu. Reprezentanţii utilizatorilor de biciclete sau trotinete electrice au atras atenţia asupra amenzilor prea mari pe care un participant la trafic le poate primi pentru lipsa soneriei de la bicicletă, de exemplu, potrivit Agerpres. "Amenda ar trebui să fie în clasa I, discuţiile sunt clare, poliţiştii acum nu acordă amenzi, acordă avertismente, de ce? Pentru că e normal să înţeleagă, cum să-ţi dea amendă 1.000 de lei pentru că nu ai sonerie la bicicletă? O bicicletă poate fi 500 de lei, e dublul preţului unei biciclete. Aţi spus că aţi adoptat exemplul Franţei, în Franţa este 11 euro, adică 50 de lei amenda pentru o mică infracţiune pentru bicicletă sau trotinetă şi 35 de euro pentru trecutul pe roşu, de exemplu", a afirmat Mihai Deneş, de la Federaţia Bicicliştilor din România şi Asociaţia GO4Fun. Adjunctul şefului Direcţiei Rutiere a IGPR, George Grigore, a precizat că, "în ceea ce priveşte sancţiunile, analizăm foarte serios să scădem nivelul acestora, probabil la clasa a doua". "Utilizatorii de trotinete electrice există în număr mare deja de ani de zile, probabil au ajuns la concluzia că trebuie să-i şi reglementeze, ceea ce este foarte bine. Nu încurcă dacă circulă pe pistele de biciclete, dacă au o viteză similară. Pe lângă faptul că a fost introdusă trotineta în definiţia pistei pentru biciclete, a fost exclus mopedul de pe pista pentru biciclete, pentru că nu este în regulă să circule la viteze atât de mari", a declarat preşedintele Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ din România (OPTAR), Marian Ivan. El a afirmat că drumul public ar trebui să fie împărţit echitabil între toate modurile de transport. "Există oraşe în România unde bicicliştii circulă pe trotuar, ceea ce este în neregulă. În momentul în care punem în pericol o categorie de participanţi la trafic mai vulnerabilă - pietonii, este în neregulă. Noi nu trebuie să luăm din drepturile altcuiva, trebuie ca spaţiul, drumul public, să fie împărţit echitabil între toate modurile de transport. Asta presupune ca pentru pietoni să existe trotuare libere, pentru alte moduri de deplasare lentă - biciclete, trotinete, să existe un spaţiu dedicat, transportul public să aibă o bandă dedicată şi traficul general să aibă la fel, un spaţiu echitabil. La momentul actual se întâmplă că traficul motorizat ocupă atât locul pe unde s-ar putea face benzi dedicate transportului public sau piste pentru biciclete, dar şi trotuarele şi spaţiile verzi, ceea ce este în neregulă", a mai spus Marian Ivan. El a mai reclamat faptul că "se menţine situaţia aberantă să fim singura ţară din lume care interzice copiilor sub 14 ani să circule cu bicicleta pe drumurile publice" şi a spus că, în locul interdicţiilor, ar trebui făcută educaţie în şcoli în ceea ce priveşte comportamentul pe bicicletă, în trafic. Cei prezenţi la dezbateri au reclamat prevederile potrivit cărora trotinetele electrice vor putea circula, în lipsa benzilor pentru biciclete, numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h. Utilizatorii de trotinete electrice sau biciclete au spus că, în acest fel, cele mai multe bulevarde din capitală vor fi inaccesibile mijloacelor alternative de transport. "Este absurdă acea limitare a drumurilor cu limită la 50 km/h, asta înseamnă că (...) interziceţi, cel puţin în Bucureşti, majoritatea bulevardelor, care au limită de 60 km/h, deci practic în cel mai poluat oraş o să interzicem mersul cu bicicleta. Asta ar putea fi făcut, eventual, după ce oferiţi alternative, după ce primăriile o să construiască piste, conform planurilor de mobilitate aprobate", a spus Mihai Deneş. Ce prevede proiectul de lege Pentru a folosi o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acestuia trebuie să aibă cel puțin 14 ani. Aceste mijloace de transport se pot deplasa doar pe pistele special amenajate, iar în cazurile în care acestea nu există, circulația lor este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de 50 km/h. Circulația pe trotuar este interzisă. Condițiile sunt prevăzute în proiectul de ordonanță de modificare a legislației privind circulația pe drumurile publice, în a cărei notă de fundamentare se precizează că între 2016 și 2019 conducătorii de trotinete au fost implicați în 192 de accidente, în care unul a murit, iar 37 au fost răniți grav. Potrivit proiectului pus în dezbatere publică de MAI săptămâna trecută, trotineta electrică este definită ca „vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric”. Circulația pe trotuare este interzisă pentru trotinetele electrice, așa cum sunt ele definite în lege. Astfel, potrivit proiectului: „sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcție specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role fără mijloace de autopropulsie, precum și cele care conduc vehicule a căror viteză maximă prin construcție nu depășește 6 km/h și sunt echipate cu un motor electric”. Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h, se arată în document. Potrivit proiectului, pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. De asemenea, ca și în cazul bicicletelor și mopedelor, trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare, dispozitive reflectorizant-fluorescente. CONSULTĂ AICI PROIECTUL DE LEGE

copyright © 2020 mesagerul.ro