Mesagerul.ro

​FOTOGALERIE Cum a evoluat transportul public din București în ultimii 30 de ani: de la DAF-urile lui Halaicu, la Mercedes-urile lui Videanu și Otokarele lui Firea

 ​FOTOGALERIE Cum a evoluat transportul public din București în ultimii 30 de ani: de la DAF-urile lui Halaicu, la Mercedes-urile lui Videanu și Otokarele lui Firea

În anii '80, Intreprinderea de Transport București (ITB) era a patra intreprindere de transport urban din lume, după mărimea parcului auto, a suprafeței deservite și a numărului de angajați: avea 2.500 autobuze, 800 tramvaie și 700 troleibuze și 35.000 salariați. Din perioada respectivă, au rămas în memoria bucureștenilor autobuzele super-aglomerate care transportau muncitorii la fabrică și tramvaiele care treceau printr-un tunel de zapădă, în iernile aprige. Declinul ”intreprinderii” începe o dată cu demararea lucrărilor la metrou și a continuat după revoluție. Deși Primăria Capitalei a avut un buget foarte mare, încă de la început, investițiile în transportul public au fost extrem de mici. La 30 de ani de la Revoluție în București încă circulăm cu tramvaiele făcute în uzinele companiei în perioada comunismului și modernizate în anii ce au urmat, iar ultimele troleibuze au fost achiziționate în 2006. La capitolul autobuze stăm ceva mai bine, după revoluție fiind achiziționate de primarul Crin Halaicu 300 de autobuze DAF, iar în 2007-2008 primarul Adriean Videanu a achiziționat 1000 de autobuze Mercedes, din păcate nu toate cu aer condiționat. De atunci nu s-a mai achiziționat nimic până în 2018 când primarul Gabriela Firea a cumpărat cela 400 de autobuze OTOKAR. Și această achiziție a fost cu scandal deoarece imediat după punerea în circulație câteva au suferit defecțiuni și au rămas în mijlocul drumului. Municipalitatea a finalizat recent și licitația pentru achiziția a 130 de autobuze hibrid marca Mercedes. În ceea ce privește infrastructura, șinele de tramvai sunt reabilitate în proporție de 70%, potrivit cifrelor oficiale, foarte degradate fiind cele de pe bd. Basarabia, Barbu văcărescu, Calea Moșilor, bd. Tei. În ceea ce privește autobuzele și troleibuzele, fiindcă nu s-au făcut benzi unice, acestea stau blocate în trafic, ceea ce nu le face o alternativă viabilă pentru bucureștenii care doresc să lase mașinina personală acasă. Notă: Imaginile din perioada comunismului dar și din anii 1990-2000 au fost puse la dipoziția HotNews.ro prin amabilitatea STB. Acestea aparțin RATB/STB. Începuturile Putem spune că Bucureștiul are transport public din anul 1871, când se înființează ”Societatea Română de Tramvaiuri” care opera celebrele tramvaie tractate de cai, suprinse în pozele de epocă. Această avea capital privat, englez-belgian. În 1894 se dă în folosință prima linie electrică pentru tramvaie, pe traseul Obor-Cotroceni. După război, în 1921, Societatea de Transport București era deja cea mai importantă societate de transport public din țară, iar în 1923 au fost achiziționate vagoane "THOMPSON - HOUSTON" și două convertizoare de 1000 kW/unitate de la firma "SIEMENS - SCHUCKERT". În 1929 încetează circulația tramvaielor cu cai. În 1936, STB obține exclusivitatea transportului în comun cu tramvaie și autobuze pentru București. Parcul era de 392 de bucăți (Renault, Chevrolet și Henschel) funcționând pe 22 de trasee. În 1949 se înființează prima linie de troleibuz: Piața Victoriei-Hipodromul Băneasa. Perioada comunistă În 1950, după venirea comuniștilor, Societatea de Transport București se transformă în "Întreprinderea de Transport București" (ITB) care avea 27 trasee de tramvai și 24 trasee de autobuz. Numărul salariaților era de 11.000, fiind a doua întreprindere din țară că număr de angajați, după UD Resița (22.000 salariați). În anii următorii societatea a fost modernizată și extinsă: - în 1955 se realizează în atelierele I.T.B. prototipul troleibuzului românesc. - în 1971 se dă în exploatare vagonul dublu articulat V3A, fabricat în Atelierele Centrale ITB - în 1977 se realizează a noul model de cale de rulare pentru tramvaie cu șînă înglobată în dale de beton. - în 1980 se realizează troleibuzul dublu articulat. - în 1983 se realizează prima linie de tramvai peste Podul Grant și se introduce vagonul cu două posturi de comandă și uși pe ambele părți. Potrivit datelor de pe site-ul STB, în perioada 1972 - 1980, ITB ajunge a patra întreprindere de transport urban din lume sub aspectul mărimii parcului de vehicule, al suprafeței deservite și al numărului de salariați. La vârf, parcul depășea 2.500 autobuze, 800 tramvaie și 700 troleibuze, sute de maxi-taxi și peste 1000 de taximetre, având în total 35.000 de salariați. Poate pare incredibil, dar în 1984 se dă în funcțiune o linie cu 30 de autobuze, la care s-a aplicat sistemul automat de supraveghere și dirijare a traficului, asistat pe calculator, cel puțin așa spun datele oficiale. ”În 1985, la atelierele ITB se construiesc primele tramvaie pentru alte orașe (primul lot este pentru Constanța, apoi pentru Ploiești, Craiova, Brașov). Perioada 1981-1989 a reprezentat un declin pentru transportul urban de suprafață "justificat" la acea vreme prin dezvoltarea transportului public subteran (metrou) și prin criză energetic ”, se arată în istoria companiei, publicată pe site-ul STB. În 1988 se înființează dispeceratul electronic al companiei și se fabrică al 500-lea tramvai V3A. După revoluție În 1990, Intreprinderea de Transport București se transformă în Regia Autonomă de Transport București RA, prin Decizia Primăriei Municipiului București. Tot atunci are loc desprinderea unităților de taximetre și maxi-taxi de RATB. v Achizi..

copyright © 2024 mesagerul.ro