Mesagerul.ro

Impactul Big data asupra concurenței

 Impactul Big data asupra concurenței

Evoluția tehnologică a permis companiilor să colecteze și să utilizeze volume importante de date, acestea devenind o resursă esențială atât pentru serviciile online, cât și pentru procesele de producție sau logistice. Deși termenul de Big Data este unul în curs de definire și delimitare, acesta este deseori caracterizat de existența unor cantități mari de diferite categorii de date (atât cu, cât și fără caracter personal), obținute la o viteză ridicată din mai multe surse, a căror administrare și analiză necesită utilizarea de algoritmi specifici. Care este legătura dintre Big Data și regulile de concurență? Pe măsură ce crește cantitatea de informații colectată de companii despre utilizatori și preferințele acestora, datele devin un parametru de concurență cu un impact tot mai ridicat asupra pieței. Companiile mari din domeniu sunt sau pot deveni dominante, ceea ce le conferă obligații speciale în raporturile cu concurenții lor. Pe de altă parte, ne putem aștepta ca autoritățile de concurență să analizeze cu atenție modul în care datele sunt examinate și folosite de companii. Redăm în continuare o serie de potențiale zone de impact ale colectării și utilizării de (baze de) date, din perspectivă de concurență: i. Colectarea și utilizarea de date ca potențială barieră la intrarea pe piață În măsura în care accesul la un volum sau la o varietate mare de date este important pentru a putea concura pe o anumită piață, colectarea de date poate duce la bariere de intrare atunci când noii intrați fie nu pot colecta datele, fie nu își pot asigura (achiziționa) accesul la datele necesare pentru a concura în condiții eficiente. Ne putem aștepta ca pe viitor concentrările economice (fuziuni, achiziții) între companiile care dețin un volum important de date să fie examinate și din aceasta perspectivă. ii. Colectarea și utilizarea de date ca potențială formă de creștere a transparenței pe piață Deși transparența poate avea efecte pozitive asupra consumatorilor, permițându-le acestora să compare mai ușor prețuri și caracteristici ale produselor și serviciilor concurente, există și un revers al medaliei - informațiile rezultate din colectarea extinsă de date, în special în ceea ce privește prețurile concurenților, ar putea fi utilizate de companii în moduri în care ar putea limita concurența. Astfel, colectarea datelor poate facilita coluziunea atunci când datele sunt utilizate pentru a fixa prețurile prin utilizarea algoritmilor. De exemplu, procesând toate informațiile disponibile și monitorizând sau anticipând astfel răspunsurile concurenților lor la prețurile actuale și viitoare, actorii de pe piață ar putea identifica mai ușor un echilibru al prețurilor la un nivel supracompetitiv, cu privire la care pot cădea de acord. iii. Comportamente cu privire la (baze de) date cu potențial..

copyright © 2024 mesagerul.ro