Mesagerul.ro

Interviu. Adi Despot, la 20 de ani de la lansarea albumului Vița de Vie - Fenomental: "Eram dezorientat și furios"

 Interviu. Adi Despot, la 20 de ani de la lansarea albumului Vița de Vie - Fenomental: Eram dezorientat și furios

​Băieții de la Vița de Vie se pregătesc să plece într-un turneu aniversar. „Fenomental”, cel mai de succes material discografic din cariera lor, împlinește 20 de ani de la lansare. S-au decis să sărbătorească treaba asta cu niște concerte în care vor cânta integral albumul. Da, inclusiv „Sapa”. Turneul va începe săptămâna viitoare în București și se va termina în Cluj-Napoca, pe 16 noiembrie. Uite aici toate concertele anunțate până acum. Pe lângă turneul aniversar, Vița de Vie va scoate și primul lor album pe vinil. O să fie o versiune remasterizată de la „Fenomental”. Deci celebrează douăzeci de ani de la lansare cu un turneu și un vinil. Prima versiune, o ediție limitată cu vinil în culoare verde, numerotată și semnată de Adrian Despot, e sold out. Urmează să apară și o versiune pe vinil negru, care cel mai probabil o să fie disponibilă la concerte. Faptul că au rămas deja fără versiunea deluxe pe stoc arată un interes mare pentru disc. Trupele de rock din România nu prea sărbătoresc aniversarea lansării unui album în felul ăsta. Dar aici nu vorbim despre orice album de rock. „Fenomental” e un material care a rupt în 1999 și pe care apare o piesă ce a mers la orice discotecă din sat, oraș mic sau mare de atunci și până în prezent. L-am reascultat în urmă cu câteva zile și mi-a picat fața când am auzit cât de bine sună pentru un produs din 1999. După audiție l-am rugat pe Adi Despot să-mi răspundă la câteva întrebări înainte să plece în turneu: „Fenomental” împlinește anul ăsta 20 de ani de când a ieșit de pe piață. De ce ai considerat că merită aniversat cu un turneu dedicat și un disc pe vinil? E cheia noastră de boltă. Este albumul care ne-a propulsat în primul eșalon al trupelor de rock din România și e cel mai bine vândut album al nostru până în prezent. La momentul respectiv, în 1999, a fost primul album românesc realizat la standardele de afară, atât ca ambalaj cât și ca sunet, compoziție și producție. L-ai reascultat înainte să începeți repetițiile pentru turneu. Ce te-a surprins cel mai mult în timpul audiției? Cât de actual sună în continuare. Adică știu că au trecut 20 de ani de la lansarea lui și în tot acest timp au trecut peste noi multe curente, însă dacă l-am fi scos anul ăsta pentru prima oară, ar fi stat în picioare la fel de bine. Are o atemporalitate în el. Iar re-masterizarea lui pentru vinil este absolut senzațională. Our man Varga s-a autodepășit lucrând la el. E o bijuterie. Albumul a fost înregistrat în două zile, în Germania. L-am reascultat recent și mi se pare că sună extraordinar de bine. E foarte fresh sunetul din punct de vedere al producției. În contextul ăsta, de ce să-l remasterizezi? Din mai multe aspecte. În primul rând, editatul pe vinil necesită o altă abordare pentru mastering. Nu intru în detalii foarte tehnice, dar e o altă mâncare de pește. Apoi, așa cum gusturile muzicale se schimbă în timp, și percepția asupra sunetului se schimbă, în funcție de soundul general al generației. De exemplu, în anii 80 muzica era aproape total lipsită de bass, dar era plină de înalte. Începând cu anii 90, lucrurile au început să se schimbe, sculele pe care oamenii ascultau muzica au început și ele să evolueze și astfel sunetul general s-a modificat. E răspunsul la întrebarea: de ce ne place sunetul de chitară Fender sau Gibson cel mai mult? Pentru că cele mai multe albume pe care le-am ascultat au fost înregistrare cu ele și astfel au devenit un standard. Așa trebuie să sune o chitară. „Basul și cu toba mare” e o piesă pe care ai cântat-o de o tonă de ori. Te-ai săturat de ea? Nope, niciodată. E ca un medicament care îți dă un boost instantaneu. E vitamina C pentru noi. Can’t get enough of it! „Sapa” e una dintre cele mai ciudate piese din discografia voastră. Care-i povestea ei? Așa cum spuneai, albumul a fost înregistrat afară. Cu banii strânși în țară am reușit să cumpărăm doar 48 de ore de studio în Germania. Am plecat cu morcovul după noi. Materialul era repetat, însă nu era finalizat. În drum spre Essen, cu câteva ore înainte de a începe sesiunea de înregistrări, încă făceam versuri. Panica și tensiunea erau la cote alarmante. Așa a apărut „Sapa”. Nu mai știam despre ce să scriu așa că am inventa o poveste rurală. Care e piesa de care ești cel mai mândru de pe „Fenomental”? Trebuie să fie „Basul și cu Toba Mare”. Este o piesă care tran..

copyright © 2024 mesagerul.ro