Mesagerul.ro

Istoria României pe Google din ultimii nouă ani este tulbure, dar există și constante: clătite și diete

 Istoria României pe Google din ultimii nouă ani este tulbure, dar există și constante: clătite și diete

​E decembrie, e rost de un top Google despre ce-au căutat oamenii pe internet. Dacă asculți cu atenție, vei auzi în această perioadă români care râd de alți români că uite ce prostii au căutat pe net. Dar topul acesta al căutărilor nu e bun sau rău, pur și simplu este. Și, iată, cu topul de-acum se încheie și deceniul 2010-ilor. Ce i-am spus lui Google despre ce nu știm? Dacă ar trebui să-i spui unui străin cum a fost România în 2019, poate că ai reuși într-o frază cu câteva cuvinte cheie: eMAG Black Friday, Răzvan Ciobanu, alegeri europarlamentare, România - Suedia și, eventual, vremea în București. Asta e crema tuturor căutărilor și, la o adică, ar putea fi suma celor mai importante interese ale românilor în acest an. N-au mai fost proteste, Liviu Dragnea a ajuns la închisoare, vedete au murit, iar vremea, mai ales în București, a rămas la fel de imprevizibilă. Sunt și topuri separate pe evenimente sportive, telefoane, vedete și chiar versuri. Dar înainte de-a trece în revistă și ce-a mai fost pe val în ultimii opt ani trebuie explicat un pic mecanismul prin care aceste căutări ajung să fie dezvăluite de Google. Scopul topului - denumit inițial Zeitgeist (spiritul vremurilor - trad.) - e să surprindă și să prezinte tendințele de căutare din România în anul care se încheie. Așa că listele sunt realizate ținând cont de mai mulți parametri și servicii ale companiei americane, iar unele interese pot fi consultate, de exemplu, pe Google Trends. Totodată, listele au fost realizate pe baza cifrelor de trafic de pe adrese din România, care au realizat atât căutări pe google.com, cât și pe domeniul local google.ro și căutările mobile. Practic, la final au rămas acele subiecte care au prezentat o creștere mare față de interesul obișnuit. Din 2011, România a început să existe pe harta Google Serialul „Culoarea fericirii” a rupt inimile românilor (și căutările pe Google) în 2011 Îți mai aduci aminte 2011? Cu greu, poate, dar nici n-ai spune c-a fost acum nouă ani. Pe atunci erau populare emisiuni ca „Românii au talent”, „X Factor” sau jocul Angry Birds, un fenomen incredibil. A, da, era și anul când Yahoo! încă apărea în listele Google, iar românii se interesau de iPhone 5. A fost și un an când Google a comunicat destinațiile de vacanță despre care românii se interesează: litoral Bulgaria, Saint Tropez sau Albena. Pe divertisment mai era ceva la modă: „Culoarea fericirii”. Era un serial indian care a ajuns la noi la un an după ce s-a terminat. Și tot la divertisment trebuie amintite îndrăgitele vedete despre care românii făceau research online. Lista cuprinde suflete sensibile ca Amy Winehouse sau suflete înflăcărate ca Oana Zăvoranu, dar și mai antrenații Florin Salam și Nicolae Guță. Trapul încă nu exista pe atunci. Spre comparație, în 2019, la mai mare căutare au fost cei de la 5GANG cu melodia „SOS”, The Motans și Irina Rimes pentru melodia „Poem” sau Ian x Azteca cu piesa „Bag un blunt”. Pe sport a fost interes surprinzător de mare pentru tenis cu turneele US Open, Roland Garros, Australian Open și Wimbledon. Dar e o căutare bizară din acel an: „frf-ajf”. Habar n-aveam ce-i asta, dar am descoperit acum în 2019. Căutarea m-a dus pe portalul asociațiilor județene de fotbal, unde am aflat că-i „primul și singurul site din țară dedicat exclusiv «fotbalului mic»”. Site-ul a fost lansat în 2011, de unde și prezența în topul Google. Altfel, tot în sport, Mihai Neșu a trezit ceva interes. Da, atunci s-a accidentat și a terminat-o cu fotbalul. În 2012, România a încercat să afle dacă a trecut bacul În 2012, cea mai ciudată căutare din top 10 a fost: „rezultate bacalaureat”. Chiar dacă portalul pe care sunt afișate notele a rămas același, și era activ și atunci, românii au căutat rezultatele pe Google, pentru că a fost cel mai prost an pentru acest examen. În 2011, au fost introduse primele camere video la bac, iar procentul de promovare s-a dus în cap: de la 69,3% în 2010 la 45,72% în 2011. Dar eșecul a putut fi și mai mare în 2012: promovare de 44,3%. Altfel, românii au căutat pe-atunci filme online, horoscopul și „Pariu cu viața”. Iar spiritul mercantil a triumfat: platforma cu anunțuri online Mercador (actualmente OLX) a fost pe locul trei. Ca personalități, Adrian Năstase a împușcat un onorabil loc doi, pierzând in extremis în fața decesului lui Whitney Houston. Și tot atunci Felix Baumgartner s-a dus până în stratosferă ca să ne arate că gravitația încă nu poate fi contrazisă. Anul acesta a fost frumos și pentru că a apărut îndelung amuzanta și mereu surprinzătoarea rubrică „Ce este… ?”. „Iubirea”, draga de ea, a prins primul loc, fiind urmată de ACTA, o lege care ar fi dus la cenzura internetului. Dar românii s-au mai întrebat și ce-i fericirea sau ce-i prietenia. Cât despre epitet, iată, procentul de promovare a bacului a demonstrat și de ce nu știau oamenii ce-i cu el. Pentru mine a fost însă un an inspirațional cu români care au căutat cum se sărută, croșetează, scrie, tencuiește, tunde, machiază sau tricotează. Practic, eșecul de la bac a contribuit în economia reală și importantă. Dar tot în 2012 s-a căutat „cum se votează”. Căutarea a reapărut în 2019. Aș zice că-n urmă cu șapte ani curiozitatea a avut legătură cu suspendarea lui Traian Băsescu, de unde și prezența lui în topul personalităților. A fost o vară fierbinte atunci, așa că președintele pe atunci suspendat a deschis ușa garajului ca să facă curent. În fine, a fost și top cu mâncare, unde au triumfat tradiționalele bucate: ciorbă de perișoare, salam de biscuiți, chec, ciorbă de burtă sau papanași. Au fost căutate și clătitele, dar în 2019 merită menționat că românii au vrut să afle rețeta de pancakes, adică acele clătite americane groase și total lipsite de eleganța celor franțuzești. Vremurile, iată, s-au schimbat. 2013 a venit cu Black Friday și fainoșag Din 2013 până acum, Black Friday a devenit un fenomen. Sigur, a debutat mai devreme, dar abia în urmă cu șase ani a ajuns suficient de mainstream. Și, față de 2011, a fost și anul în care a venit Suleyman Magnificul peste români și le-a răpit toată atenția. Asta la mare întrecere cu melodia „Tranquila”. În ceea ce privește personalitățile, Paul Walker și Sergiu Nicolaescu, decedați, au fost pe primele două locuri, urmați de Ramona Fabian și ea decedată. A venit însă Roger Waters în România și ne-a zis să dăm jos zidul ăla din jurul Palatului Parlamentului. Zidul e încă acolo, că nu suntem noi românii o nație care să plece urechea la oricine vine pe la noi. A fost însă și un an cu puternică încărcătură culturală, unde festivalul „George Enescu” a prins un surprinzător loc întâi în categoria concertelor, iar Electric Castle cu ploaia care a băgat apă în cizme și noroi pe sub haine a fost pe locul doi. Mult stimata și apreciata rubrică „Cum se… ?” a avut pachetul ei de bucurii: cum să slăbesc, să pozezi, să coși, să meditezi sau zugrăvești. Ciudat, dar mulți români s-au întrebat cum să economisească. Sper că au reușit. Altfel, căutarea „cum se sudează” a fost altă surpriză. Iar când vine vorba de „Ce este… ?”, fainoșag, aflatoxina (a fost scandalul laptelui infectat cu așa ceva) sau gazpacho și Ramadan au fost în top. Dar curiozitățile au fost și către viitor, românii întrebându-se ce-i Schengen și de ce î..

copyright © 2024 mesagerul.ro