Mesagerul.ro

Lucian Croitoru: Alegerile din 2020 și 2024 și nevoia PNL de a recâștiga caracterul contraciclic al politicii fiscale

 Lucian Croitoru: Alegerile din 2020 și 2024 și nevoia PNL de a recâștiga caracterul contraciclic al politicii fiscale

Este foarte probabil ca PNL și aliații săi să reusească să implementeze o creștere a pensiilor în septembrie 2020, să pună deficitul bugetar pe o pantă de scădere și să câștige alegerile de anul viitor, dar într-un alt scenariu decât cel la care se gândesc cei mai mulți, scrie Lucian Croitoru pe blogul său. Un scenariu în care are loc o maximizare a beneficiilor concomitent cu minimizarea pierderilor, adică un scenariu în care toată lumea are ceva de optimizat. Pe ce mă bazez când fac această afirmație? Pe teoria cinismului fiscal, pe care am prezentat-o în vara lui 2017. În esență, am arătat că dacă instituțiile, înțelese ca reguli, sunt slabe, poate exista un partid care alege să guverneze numai în fazele ascendente ale ciclului economic, promovând politici fiscale prociclice, adică mărind deficitele bugetare în perioadele în care nivelul PIB și ratele sale de creștere sunt peste nivelurile lor normale, acumulând dezechilibre externe. Astfel, pentru că în fazele de creștere economică adăugă în mod inutil gaz peste foc, politica fiscală este condamnată să pună piciorul pe frână exact când economia intră în recesiune și are nevoie mai mult ca oricând de stimuli, inclusiv fiscali În România, PSD a adoptat această strategie încă de la începutul tranziției: a guvernat în virtual toate fazele ascendente ale ciclului economic și a promovat politici fiscale prociclice. Politic, această strategie a PSD a țintit să impovăreze partidul sau coaliția de partide care ajungea să guverneze în recesiune cu sarcina de neocolit a corectării dezechilibrelor bugetare create în faza ascendentă . Astfel, se realizau două scopuri: se implementau cu mâna altora corecțiile și reformele necesare pentru reluarea creșterii economice în perioada în care PSD urma să guverneze din nou, iar partidul care realiza corecțiile era, inevitabil, sancționat de public, poate chiar cu scoaterea de pe scena politică. Au părăsit scena politică după ce au făcut corecțiile și reformele necesare PNȚCD și PDL. De data aceasta a apărut o schimbare: PNL a reușit să preia guvernarea încă înainte de venirea recesiunii, după ce, ajutat de alte partide, a înlăturat guvernul PSD prin moțiune de cenzură. Din această cauză, problema PNL este aceea că se confruntă cu o restricție de timp. Pe de o parte, este realist de presupus că o recesiune este mai degrabă mai aproape decât mai departe în timp, ceea ce presează pentru o corecție cât mai rapidă a dezechilibrelor acumulate. Aceasta este o primă componentă a restricției de timp. Calculele arată că în lipsa unor corecții adecvate, deficitul bugetar ar crește, deteriorând în continuare și contul curent, care este aproape în întregime generat de deficitul guvernului. În lipsa corecțiilor, consecințele ar fi grave, în primul rând pentru că asta ar însemna că deși dezechilibrele s-ar accentua, guvernul ar renunța la câștigarea poziției contraciclice a politicii fiscale, de care ar avea nevoie în cazul unei încetiniri semnificative a creșterii economice sau a unei recesiuni, care ar lovi cu atât mai puternic cu cât, între timp, dezechilibrele cresc. Evident, nota de plată generată de întârzierea corecțiilor ar fi decontată politic de PNL, care este la guvernare. Din acest motiv, PNL și aliații au nevoie să recâștige caracterul contraciclic al politicii fiscale, pentru a-și da șanse să poată diminua consecințele unei eventuale recesiuni și să rămână într-o poziție bună pe scena politică chiar și după alegerile din 2024, adică să nu împărtășescă soarta PNȚCD și PDL. Aceasta ar trebui să filozofia care să ghideze guvernare PNL și a aliaților săi. Pe de altă parte, există o altă componentă a restricției de timp: mai sunt șapte luni până la alegerile locale și aproximativ un an până la alegerile parlamentare, ceea ce a generat ideea că aplicarea de măsuri de corectare a dezechilibrelor înainte de alegeri ar putea duce la pierderea alegerilor de către PNL. Date fiind cele două componente ale restricției de timp, PNL și aliații trebuie să găsească o soluție care să le permită atât recâștigarea rapidă a caracterului contraciclic al politicii fiscale, cât și câștigarea alegerilor din anul 2020. Din cele prezentate rezultă că atât efectuarea de corecții ale dezechilibrelor înainte de alegeri, cât și amânarea corecțiilor după alegeri este foarte riscantă pentru PNL. În consecință, ideea alegerilor anticipate apare ca cea mai bună soluție, deorece ar permite PNL și potențialilor aliați să facă reformele mai puțin populare la începutul guvernării, recâștigând astfel poziția contraciclică pentru politica fiscală, de care să beneficieze ulterior în actul guvernării, inclusiv într-o perioadă de recesiune cu care cel mai probabil se vor confrunta. În acest fel, dezamăgirile votanților determinate de o eventuală recesiune în timpul guvernării PNL și a potențialilor aliați ar fi semnificativ reduse. PNL și potențialii lor aliați au șanse reale să câștige alegerile anticipate, dacă acestea ar putea fi declanșate. Este evident că, pentru a declanșa alegeri anticipate, PNL și aliații lor ar trebui să identifice o propunere de reformă politică, economică sau socială pentru care guvernul să-și asume răspunderea și pe care parlamentul să o respingă, după care să urmeze două respingeri consecutive ale propunerilor de echipe guvernamentale. De exemplu, ar putea fi propuneri de alegeri locale în două tururi, de organizare a alegerilor parlamentare la aceeași dată cu cele locale etc. Totuși, în timp ce ideea de alegeri anticipate ar fi în același timp și posibilă și cea mai bună soluție pentru PNL și eventualii lor aliați, ea nu este și cea mai probabilă soluție pentru că nu este optimă pentru configurația politică actuală. Dacă ceilalți actori politici vor avea de pierdut semnificativ, ei nu vor dori alegeri anticipate. Astfel, PNL și eventualii săi aliați ar putea fi nevoiți ca în loc să facă alegeri anticipate pentru a putea decide corecțiile necesare ale deficitului bugetar, să rezolve o problemă de optim: ce soluție concretă de ajustare să aleagă astfel încât să repună deficitul bugetar pe o pantă descendentă și compatibilă cu satabilitatea macroeconomică, în timp ce își asigură câștigarea alegerilor locale și parlamentare din 2020 la datele la care sunt ele programate: iunie și respectiv sfârșitul anului 2020. Soluția la această problemă poate fi găsită dacă se acceptă că ideea conform căreia toate ajustările sunt dureroase în contextul dat este mai mult o exagerare lingvistică. Știm că î..

copyright © 2024 mesagerul.ro