BREAKING NEWS

Mesagerul.ro

Marian și societatea cashless. Scurtă pledoarie în favoarea numerarului

 Marian și societatea cashless. Scurtă pledoarie în favoarea numerarului

Când Marian a oprit mașina în pitorescul sat de munte ca să bea o cafea și să admire pur și simplu Munții Apuseni, a făcut o greșeală uriașă: nu a scos bani de la bancomatul aflat în urmă cu 35 de kilometri. Iar la micul băruleț din Apuseni nu se putea plăti cu cardul și nici ATM-uri nu avea în preajmă. Obișnuit să plătească cu telefonul, Marian s-a trezit într-o altă realitate în care cardurile sau aplicațiile nu-i foloseau la nimic. Norocul lui a fost că barmanul i-a făcut cinste cu o cafea, ”că doar nu te-oi lăsa să pleci de la mine supărat, că oameni suntem!”, i-a spus bătrânul localnic. Dar Marian a înțeles că suntem departe de o societate cashless, cum și-ar dori-o unii. Un alt exemplu care arată jumătatea goală a paharului este cel al lui Adrian, care urma să participe la o nuntă, la care darul se dădea la plic. Cum festivitatea începea la ora 19, pe la 18,30 omul s-a îmbrăcat, s-a ferchezuit, a chemat un taxi, s-a suit în mașină și a pornit către restaurant. În drum, a rugat taxiul să oprească în drum la un bancomat al băncii cu care lucra, ca să retragă niște bani. Acolo însă, surpriză: sistemul informatic căzuse, iar ATM-ul îi refuza practic onorarea darului de nuntă. Omul avea de ales: fie să plătească în plus retragând banii de la un alt bancomat, fie să ceară pentru 24 de ore suma necesară unui amic. Adrian și-a amintit cu această ocazie cum același lucru i s-a mai întâmplat la casa de marcat a unui hypermarket, unde urma să achite un ditamai coșul plin cu cumpărături. Atunci, rușinea a fost mult mai mare; s-au găsit unii de la coadă care, după ce casiera i-a spus doar că banca nu-i accepta tranzacția, i-au strigat: ”Săracule, dacă n-ai bani pe card de ce îți umpli coșul?”. Așa că Adrian și-a jurat că-și va schimba banca, a mai rostit în gând câteva cuvinte deloc măgulitoare la adresa plăților cu cardul și a băncilor, după care a plecat să își scoată banii pentru cadoul de nuntă de la un alt bancomat. Organizațiile de protecție a consumatorilor de servicii financiare –atât cele de la noi cât și cele de la Bruxelles- militează pentru încurajarea folosirii banilor cash. ” În primul rând, trebuie să ne gândim la dificultatea tot mai mare a consumatorilor de a-și accesa banii proprii. Numărul bancomatelor din țările UE a scăzut constant din 2014 încoace, iar tendința este una accelerată. În plus, băncile introduc diverse taxe sau comisioane pentru utilizarea bancomatelor, astfel încât nu doar că bancomatele sunt mai rare, dar devin și tot mai scumpe. Cu alte cuvinte, devine mai greu și mai costisitor să dispui de propriii tăi bani!”, spune Jean Allix, unul dintre membrii specializați pe servicii financiare ai conducerii Biroului European al Uniunilor de Consumatori- BEUC (cel din mijloc, în fotografia de mai jos). În România, BEUC colaborează cu AURSF (Asociația Utilizatorilor de Servicii Financiare) și cu APC (Asociația Pro-Consumatori) Într-o discuție cu reporterul HotNews.ro, acesta a vorbit despre consecințele unei dispariții complete a cash-ului. ”O societate fără numerar ar însemna: excluderea financiară și socială a tuturor celor care, dintr-un motiv sau altul, nu fac parte din societatea digitală; lipsa unor alternative la plățile electronice, adică opțiuni limitate a consumatorilor, dar mai ales ar însemna pierderea completă a vieții private, deoarece o societate fără numerar este o societate totalmente supravegheată electronic. Nu mai voebesc despre vulnerabilitatea crescută a sistemelor de plată la atacurile informatice ale sistemului IT”, mai spune Jean. În România ultimilor 4 ani, potrivit datelor BNR, numărul de ATM-uri a scăzut cu aproape 2000, iar numărul unităților bancare a scăzut consistent. În zona rurală (asta însemnând pentru circa jumătate din populație) bancomatele sunt foarte rare, băncile tot mai puțin prezente, iar opțiunile de plată cu cardul sunt foarte limitate. Liderul echipei de servicii financiare din cadrul BEUC, Farid Aliyev (primul din dreapta, în foto de mai sus), a explicat reporterului HotNews că o societate cashless nu înseamnă doar utilizarea unui telefon sau card bancar, împreună cu un cod PIN. ”Înseamnă mai ales abilitatea de a utiliza aplicații sofisticate pentru a efectua plăți. Trebuie să luăm în considerare și faptul că populația îmbătrânește. Unii consumatori sunt deja excluși din lumea digitală, fie pentru că nu au calculatoare ori tel..

copyright © 2024 mesagerul.ro