Mesagerul.ro

Măsurile fiscale adoptate de guvern: Ce s-a propus și ce a rămas

 Măsurile fiscale adoptate de guvern: Ce s-a propus și ce a rămas

​​Măsurile fiscale privind declararea și plata taxelor în perioada stării de urgență au fost publicate în această dimineață în Monitorul Oficial, fiind așteptate cu nerăbdare de companii, mai ales în condițiile în care termenul de depunere a declarației de impozit pe profit de 25 martie se apropie vertiginos. Fiind o perioadă foarte dificilă care a evoluat mult mai rapid decât se anticipa, sperăm că actualul pachet de măsuri reprezintă o primă reacție care va fi urmată de alte decizii în funcție de modul în care va avansa această criză. Din păcate, trebuie să admitem că politica fiscală prociclică aplicată în ultimii ani de creștere economică a restrâns spațiul fiscal și a limitat foarte mult mijloacele de intervenție ale guvernului. În ultimii ani multe voci avizate au dat avertismente privind faptul că guvernul va avea posibilități reduse de acțiune dacă va apărea o criză. Cu toate că aceste măsuri nu corespund în întregime așteptărilor mediului de afaceri care a înaintat un amplu set de propuneri și mulți se simt dezamăgiți de varianta adoptată prin ordonanța de urgență, este posibil ca în viitor, - din moment ce Comisia Europeană a suspendat Pactul de stabilitate prin care este impus plafonul de deficit bugetar de 3% din PIB -, să poată fi gândite alte măsuri care să acopere nevoile companiilor. Măsurile imediate așteptate de mediul de afaceri erau cele care să dea, în principal, soluții pentru continuitatea fluxului de numerar, iar amânarea unor plăți de taxe, precum și rambursarea de TVA cu control ulterior sau compensarea unor debite au fost considerate ca cele mai potrivite măsuri de sprijin în acest sens. Vom analiza în continuare măsurile în domeniul fiscal pe care guvernul le-a preluat din propunerile mediului de afaceri, dar și pe unele dintre cele care nu au fost încă luate în considerare, dar ar putea fi benefice și merită reanalizate pe măsură ce contextul se schimbă. Facilități fiscale în contextul COVID-19 Astfel, deși a fost declarată public intenția de a amâna cu o lună depunerea declarațiilor de impozit pe profit, ordonanța de urgență nu prevede acest lucru, iar într-un comunicat emis astăzi, Ministerul Finanțelor ”asigură contribuabilii că toate cazurile excepționale și argumentate de întârzieri în depunerea declarațiilor vor fi tratate cu toată deschiderea și indulgența prevăzută de lege”. Din păcate aceste asigurări nu mai sunt privite cu aceeași încredere, iar în ceea ce privește afirmația că vor tratate cu indulgență cazurile excepționale și argumentate de întârzieri apar întrebări privind abordarea echitabilă a autorităților în raport cu toți contribuabilii. Conform ordonanței de urgență guvernul va amâna plata impozitelor locale (clădiri, terenuri, mijloace de transport) cu trei luni, noul termen fiind data de 30 iunie inclusiv, urmând ca și bonificație de până la 10% să fie acordată. De asemenea, vor fi suspendate sau nu vor începe măsurile de executare silită prin poprire, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală. O altă facilitate vizează modificarea OG 6/2019 privind restructurarea financiară. Prin modificările aduse de proiect li se dă posibilitatea celor care vor să folosească această facilitate să notifice organele fiscale în acest sens până la 31 iulie 2020, urmând ca solicitarea de restructurare să poată fi depusă până la 30 octombrie 2020. Celelalte condiții rămân, respectiv să fie persoană juridică de drept public sau privat; să se afle în dificultate financiară, să nu fi fost dizolvat, să nu se afle în procedura insolvenței dar să existe riscul intrării în insolvență; să nu îndeplinească condițiile pentru a beneficia de eșalonarea la plată prevăzută de Codul de procedură fiscală; să aibă toate declarațiile fiscale depuse potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii notificării privind intenția de restructurare sau să le depună într-un termen de maximum 10 zile de la solicitarea organului fiscal. Obligațiile fiscale care pot face obiectul restructurării sunt cele din OG 6/2019, adică obligații bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018..

copyright © 2024 mesagerul.ro