Mesagerul.ro

 ​Opt probleme majore ale vinietei de București

​Opt probleme majore ale vinietei de București

Consiliul General a aprobat săptămâna trecută, la propunerea Gabrielei Firea, introducerea vinietei Oxigen din 2020 pentru mașinile sub Euro 4, iar mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului de luni până vineri, între orele 7.00 și 22.0
Consiliul General a aprobat săptăm â na trecută, la propunerea Gabrielei Firea, i ntroducerea vinietei Oxigen din 2020 pentru ma șinile sub Euro 4, iar mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul ora șului de luni p â nă vineri, î ntre orele 7.00 și 22.00. Din 2021 și autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta, iar cele noneuro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în Bucure ști. Din 2024 restricția se aplică și celor Euro 3. Măsura taxării mașinilor poluante este una bună, aplicată la nivel european î n marile capitale, î nsă din cauza grabei cu care este aplicată și a lipsei alternativelor nu va duce la rezultate spectaculoase. Firesc era ca î nt â i să avem un transport public decent, piste pentru biciclete, parcările park&ride pentru navetiști, o șosea de centură viabilă și abia apoi mașinile care poluează să fie taxate. Î n lipsa acestora vinieta va fi î n principal o sursă de venit bunicică la bugetul local. Lipsa alternativelor Ca să lași mașina acasa trebuie să ai cu ce să ajungi la muncă sau cu ce să-ți duci copilul la creșă/grădiniță/școală. Mulți folosesc mașina din comoditate, dar și mai mulți o folosesc de nevoie. Cu excepția zonelor unde este metrou sau sunt linii de tramvai delimitate cu gard sau borduri, restul mijloacelor de transport nu au benzi unice și stau blocate zeci de minute î n trafic. Evident că este mai confortabil să stai blocat î n trafic î n mașina ta, cu aer condiționat, muzică bună, dec â t î ntr-un autobuz aglomerat și murdar. Gabriela Firea a spus î n mai multe r â nduri că a luat măsuri pentru reducerea poluării și î mbunătățirea transportului public și a cumpărat 400 de autobuze Otokar, fiind î n procedură de licitație achiziția a 100 de tramvaie, 100 de troleibuze, 100 de autobuze electrice și 150 autobuze hibrid. Este un lucru foarte bun că a făcut aceste achiziții și că se vor face. De peste 10 ani Primăria Capitalei nu mai achiziționase nimic nou, avem tramvaie din anii 60-70 pe străzi, ceea ce este o rușine. Ce nu spune î nsă Gabriela Firea este că mai durează p â nă vin tramvaiele, autobuzele și troleibuzele noi, cel puțin 2 ani. Că nu are nimeni disponibile 100 de tramvaie de azi pe m â ine. Î n plus, ceea ce nu î nțelege primarul sau nu vrea să recunoască este faptul că toate măsurile de reducere a traficului trebuie aplicate î n același timp și nu este necesar doar să î mbunătățești transportul public. Mai trebuie să faci și benzi unice (a făcut doar două î n acest mandat pe linia 21 și a tramvaielor 1). După aproape 3 ani și jumătate de mandat o altă mare restanță a Gabrielei Firea sunt pistele pentru biciclete. Și aici nu mă refer la c â țiva kilometri, ci la o rețea viabilă, să poți ajunge din orice capăt al orașului î n centru î n condiții de siguranță. Nici parcările park&ride promise î ncă de pe vremea primarului Adriean Videanu nu s-au făcut. A făcut Metrorex parcarea de la Străulești și primarul Daniel Băluță a mai făcut două, la IMGB și la Piața Sudului, dar sunt insuficiente. Î n lucru mai este și parcarea de la capătul Șoselei Pantelimon, făcută de Primăria Capitalei, dar mai durează cel puțin jumătate de an p â nă va fi gata. Oricum, sunt insuficiente, iar ca să ajungă p â nă la ele șoferii trebuie să plătească vinieta, că nu scrie nicăieri că respectivele bucățele de drum sunt exceptate. Î n lipsa alternativelor cred că foarte mulți vor plăti ca să folosească î n continuare mașina, iar aerul pe care-l respirăm va fi î n continuare poluat. Tot la capitolul lipsuri, de data aceasta pentru cei care doar traversează orașul, se află o șosea de centură viabilă. Nu cred că vrea nimeni să meargă prin București, dacă vine de la Pitești și are treabă la Constanța, dar dacă prin București face o oră, iar pe centură două ore, va alege varianta î n care petrece mai puțin timp î n trafic, chiar dacă plătește 5/15 lei. Este adevărat centura nu este î n administrarea Primăriei Capitalei, ci a Ministerului Transporturilor, este treaba lor să o facă și va mai dura c â țiva ani p â nă jumătate din inelul de centură va fi gata, astfel î nc â t să se poată ajunge direct de pe A1 pe A2. Pentru diminuarea traficului de tranzit este necesară măcar finalizarea acestei bucăți. Graba Proiectul de introducere a vinietei Oxigen și de implementare a unor restricții pentru zona centrală a apărut î n luna august, a fost aprobat la final de octombrie și majoritatea prevederilor se vor aplica de la 1 ianuarie 2020. Este un timp mult prea scurt pentru cei care doresc să schimbe mașina, poate să-și mute copilul la o școală mai aproape de casă, să schimbe serviciul etc. Un Logan nou costă de la 7000 de euro, nu știu c â tă lume are acești bani disponibili pe loc, î n plus, p â nă vine mașina durează, foarte puține modele sunt disponibile pe loc. O altă problemă este că măsura este luată pe final de mandat, adică nu are legitimitate. Ce se î nt â mplă dacă Gabriela Firea pierde alegerile? După ce s-au cheltuit bani pentru toată infrastructura necesară (camere, soft-uri) vine noul primar și o anulează? Ce mesaj primesc cei care au investit și și-au schimbat mașina? Neasumarea clar ă a unor ținte Nici î n proiectul de hotăr â re nici î n declarațiile din spațiul public Gabriela Firea nu și-a asumat niște rezultate clare după implementarea taxei. De exemplu că poluarea cu PM10 (praf) va scădea cu 30% î n zona centrală și 10% î n restul orașului î n șase luni de la aplicarea măsurii. Sau că numărul de mașini sub Euro 3 din trafic va scădea î n primul an cu 20-30%. Adică să știe omul pentru ce plătește și dacă măsura este una bună. Inconsecvența Î n urmă cu aproape 3 ani, la propunerea lui Liviu Dragnea, PSD, partid din care face partea și Gabriela Firea, a scos timbrul de mediu, acea taxă pe care cetățenii care cumpărau mașini vechi o plăteau la î nmatriculare. După scoaterea ei foarte mulți rom â ni, bucureșteni, și-au cumpărat mașini vechi de 1500-2000 de euro. Nu mai puțin de 100.000 de mașini vechi au fost înmatriculate în 2017 în Bucure ști. La nivel de țară circa 40.000 de mașini SH sunt înmatriculate în fiecare lun ă. După at â t de puțin timp să vii să spui că nu mai au voie cu ele î n București sau că au voie doar dacă plătești nu este corect și nici moral. Inechitate Potrivit hotăr â rii adoptate, majoritatea instituțiilor publice sunt exceptate de la plata vinietei și au voie să circule cu mașinile poluante î n tot Bucureștiul. Dacă ni se cere nouă să ne schimbăm mașinile și să nu poluăm, de ce nu dau ei mai î nt â i un exemplu? Diferențe î ntre diesel și benzină Proiectul nu face diferența î ntre mașinile care funcționează pe diesel sau benzină. De exemplu, un Euro 4 diesel poate polua mai mult dec â t un Euro 4 pe benzină, iar majoritatea orașelor europene care aplică taxă de acces î n centru și taxă de congestie fac diferența î ntre cele două. Măsuri neaplicate corect Î n ultimii doi ani, Primăria Capitalei a aprobat două măsuri foarte bune pentru reducerea traficului pe zona centrală și descurajarea folosirii mașinii personale. Anul trecut a majorat taxa de parcare în centrul Bucure știului, p ân ă la 10 lei/oră în parc ările publice, iar dacă măsura ar fi fost aplicată corect, poluarea în zona central ă s-ar fi redus simțitor. Municipalitatea îns ă nu a fost capabilă să aplice corect măsura, în sensul c ă a majorat taxa în parc ările publice, care sunt îns ă puține, iar în rest se parcheaz ă pe trotuar la liber și pe prima bandă, deci mașinile continuă să vină în zona central ă. Mai mult, măsura a avut efecte negative, în sensul c ă trotuarele sunt mai pline ca niciodată de mașini, iar cine vrea să meargă pe jos de multe ori nu are pe unde. A două măsură este ridicare mașinilor care staționează neregulamentar pe carosabil, î ncep â nd cu 26 august. Î n prima lunpă s-au ridicat circa 255 de mașini, o medie de 10/zi. Rezulatele au î nceput deja să apară, î nsă deocamdată nimic spectaculos. Răm â ne de văzut î n c â teva luni ce se va î nt â mpla, dacă Primăria se va ține de treabă. Dreptul la proprietate Bucureștenii care locuiesc în centrul Capitalei și au mașini sub Euro 3 ar putea fi amendați dacă nu renunță la mașină sau nu o înlocuiesc cu una mai nou ă, după 1 ianuarie 2021. Ce vor face cei care locuiesc î n zona respectivă cu mașinile dacă doresc să le folosească doar î n weekend? Unde le duc? Mihai Teodorescu, șeful Direcției Transporturi din Primăria Capitalei, a explicat pentru HotNews.ro că instituția nu deține date referitor la numărul rezidenților care au o mașină sub Euro 3, dar vor fi ajutați prin vouchere sau printr-un stimulent financiar, dedicat lor, să-și înlocuiasc ă mașina. Acesta spune că scopul Primăriei nu este să-i v âneze și să-i amendeze și mizează pe buna credință a cetățenilor, dar în final se poate ajunge și la sancțiuni. Î nsă totul este la nivel declarativ.

copyright © 2019 mesagerul.ro