Mesagerul.ro

România, bună de plată peste 50 de milioane de euro după ce în 2017 ministrul Cuc ar fi reziliat abuziv un contract pe autostrada Lugoj - Deva / Blocaj uriaș și risc major de a pierde fondurile europene pe toată autostrada


În august 2017, după vizite cu presa pe șantier în care s-au răstit la constructori, ministrul Cuc și Ștefan Ioniță, șeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, au reziliat contractul cu firma Salini pentru secțiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj - Deva - singura bucată care acum lipsește de la Sibiu la Nădlac. Acum, constructorul a câștigat la Curtea Internațională de Arbitraj daune de circa 50 de milioane de euro. Mai mult, arbitrii au stabilit că fostul contract încă e în vigoare, într-un moment în care CNAIR încearcă cu disperare, pe ultima sută de metri, să contracteze lucrările la tuneluri pentru a nu fi nevoită să dea banii europeni înapoi pe toată autostrada Lugoj - Deva. Rezilierea contractului pe A1 Lugoj - Deva Lot 2 și bâlbâiala eternă cu tunelurile În vara lui 2017, după ce la începutul anului a încercat fără succes să schimbe strategia CNAIR și să renunțe la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se știau, practic, dinaintea contractarea lucrărilor pe Lotul 2), ministrul Răzvan Cuc (PSD) și șeful CNAIR de atunci Ștefan Ioniță au tot făcut vizite pe șantierul lotului 2 Lugoj - Deva în care s-au plâns în fața presei de constructor. Pe 10 august 2017 CNAIR anunța rezilierea parțială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, o decizie catalogată de societatea civilă drept „o măsură decosmetizare a ministrului Transportururilor" și de a evita o decizie tranșantă privind tunelurile. Trebuie precizat că până la acel moment Compania de Autostrăzi ceruse constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri (deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva), dar apoi nu l-a mai plătit și a schimbat strategia: a licitat abia în 2019 proiectarea și execuția tunelurilor. Nota de plată: 50 de milioane de euro daune Acum, aproape trei ani mai târziu, Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a decis să dea dreptate constructorului italian în problema rezilierii contractului și, practic, obligă CNAIR să plătească daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată, informează Ziar de Hunedoara. „Declară că Contractul este încă în vigoare;Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimentare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă;Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5;Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei;Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%;Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei;Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj;Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curții Internaționale de Arbitraj.” Decizia este definitivă din perspectiva arbitrajului, dar CNAIR poate contesta mai departe într-o instanță de judecată - un proces care ar putea dura mult timp. Care e m..

copyright © 2024 mesagerul.ro