Mesagerul.ro

Scandalul posibilei suspendări a contractelor RCA: ASF respinge acuzațiile transportatorilor pe care-i acuză de necunoaștere sau rea-credință

 Scandalul posibilei suspendări a contractelor RCA: ASF respinge acuzațiile transportatorilor pe care-i acuză de necunoaștere sau rea-credință

​​Într-un comunicat de presă de 7 pagini, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a respins joi punctual mai multe acuzații care i-au fost aduse recent de confederația transportatorilor auto COTAR în scandalul posibilei suspendări a contractelor RCA. ASF susține că poziția transportatorilor este construită pe date disparate, interpretate în mod eronat, ceea ce ar denota absența unor cunoștințe elementare despre funcționarea pieței asigurărilor. ASF îi acuză pe transportatori de necunoaștere ori rea-credință și că ar prezenta date eronate care ar distorsiona realitatea. Acuzată recent că dezinformează și ține partea firmelor de asigurări în scandalul privind posibila suspendare a contractelor RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a reacționat joi într-o manieră mai puțin obișnuită. Într-un comunicat de 7 pagini, ASF analizează mai multe acuzații și informații prezentate de Confederația operatorilor și transportatorilor autorizați din România (COTAR) și arată cum poziția transportatorilor ar fi sprijinită pe date interpretate eronat, care ar distorsiona realitatea. Redăm mai jos integral comunicatul ASF în care respinge acuzațiile COTAR: Având în vedere informațiile diseminate în spațiul public de către Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) face următoarele precizări: C.O.T.A.R. este o organizație ce reprezintă interesele unei bresle respectabile, care aduce contribuții semnificative la Produsul Intern Brut, dar fără legătură cu piețele financiare non-bancare reglementate și supravegheate de A.S.F. Prin urmare, apreciem că reprezentanții C.O.T.A.R. nu au abilitățile și expertiza necesare pentru a exprima o opinie cu privire la activitatea de supraveghere și cu atât mai puțin cu privire la mecanismele de funcționare a pieței asigurărilor. Acest fapt reiese foarte clar și din analiza informațiilor și datelor cuprinse în scrisoarea deschisă publicată recent de C.O.T.A.R. Poziția Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România este construită pe date disparate, interpretate în mod eronat, ceea ce denotă absența unor cunoștințe elementare în ceea ce privește principiile în baza cărora funcționează piața asigurărilor. A.S.F. publică încă de la înființare date relevante pentru evoluțiile piețelor și entităților reglementate și supravegheate, în deplină transparență, în cadrul rapoartelor sale – trimestriale, semestriale, anuale – tocmai pentru a oferi o imagine clară asupra evoluției acestor piețe și pentru a evita orice fel de neînțelegeri. A.S.F. nu înțelege astfel cum, din această poziție, C.O.T.A.R. poate emite sentințe privind piața asigurărilor, prin izolarea unor date și interpretarea acestora într-o cheie care, dacă nu arată necunoaștere, este atunci de rea-credință. Referindu-se la activitatea A.S.F., C.O.T.A.R. adoptă poziții anacronice, în care reglementările după care trebuie să funcționeze o întreagă piață sunt privite în mod îngust și partizan, în care digitalizarea activității este percepută ca o îngrădire a drepturilor consumatorilor (tocmai într-una dintre piețele care oferă servicii financiare), în care confundă activități de natură comercială cu acțiuni de reglementare. A.S.F. supraveghează cu deplină responsabilitate piața financiară non-bancară, iar în toate cazurile în care a constatat o încălcare a cadrului legal a luat măsurile care se impun, care de altfel au și fost comunicate public. Activitatea A.S.F. vizează demersuri constructive și coerente, cu atât mai mult în această perioadă în care entitățile care activează în piețele financiare au nevoie de o puternică susținere. Activitatea de protecție a consumatorilor nu înseamnă, așa cum C.O.T.A.R. încearcă să acrediteze, doar instrumentarea petițiilor. Această activitatea este mult mai complexă și vizează paliere diferite la nivelul sectoarelor din cadrul A.S.F. Autoritatea consideră, așadar, inacceptabilă atitudinea C.O.T.A.R., care prezintă o realitate trunchiată, deformată și partizană, construită pe un întreg eșafodaj de acuzații neîntemeiate la adresa modului în care A.S.F. își exercită atribuțiile. În cele ce urmează vă prezentăm câteva puncte de vedere menite să clarifice pe deplin corectitudinea afirmațiilor promovate în scrisoarea deschisă a COTAR Numărul exagerat de mare de petiții înregistrate la A.S.F. - Creșterea de 300% invocată de C.O.T.A.R. în scrisoarea deschisă a fost stabilită printr-un calcul intenționat eronat pentru a deforma realitatea, respectiv prin raportarea numărului total al petițiilor înregistrate în anul 2019 (25.679 petiții) la numărul petițiilor unice înregistrate în anul 2018 (8.313 petiții) și nu la cel total de 10.549 petiții, consemnat la 31 decembrie 2018, cum ar fi fost corect pentru o comparație unitară. În acest caz, se poate vedea dubla măsură cu care C.O.T.A.R. interpretează datele statistice. Pe de o parte susține că înregistrarea petițiilor în mod unic pe petent reprezintă o manipulare a cifrelor, iar pe de altă parte se raportează la acest indicator, atunci când situația îi este convenabilă pentru a-și susține argumentația vădit părtinitoare. În fapt, creșterea numărului total de petiții înregistrate în anul 2019 este de 143,43%, iar pentru petițiile înregistrate în mod unic pe petent creșterea a fost de 150,66%. Din analiza petițiilor transmise către A.S.F., au existat într-adevăr numeroase cazuri în care au fost constatate încălcări ale legislației în materia instrumentării dosarelor de daună. Dincolo de aceste situații care au condus în mod firesc la sporirea numărului de petiții, reclamațiile, în creștere, înregistrate în statisticile totale ale A.S.F. au avut la bază și anumite practici distonante, precum: transmiterea de reveniri la petiții înregistrate în anii anteriori, din care unele erau deja soluționate favorabil (plată integrală + penalități); transmiterea unor petiții de către unitățile reparatoare sau de către firme de consultanță, unele în mod repetat, fără a pune la dispoziția autorității dovada calității în dosarele de daună reclamate; transmiterea de petiții distincte de către același petent - mandatar (unitate service), formulate pentru același dosar de daună, prin care se reclamă câte un aspect diferit legat de respectivul dosar de daună, în condițiile în care aceste aspecte puteau face obiectul unei singure petiții; transmiterea de petiții cu același conținut, de către același petent, pe canale diferite: online (pe portalul A.S.F.), e-mail și prin poșta/curier; transmiterea de petiții cu același obiect, de către același petent, atât către A.S.F., cât și către alte entități, toate acestea fiind ulterior redirecționate la A.S.F. de către respectivele entități și înregistrate în mod distinct; transmiterea de petiții către A.S.F., cu același obiect, atât de către persoana prejudiciată, cât și de către mandatar, ambele fiind înregistrate în mod distinct. Din analiza numărului petițiilor înregistrate în perioada 2017-2019, s-a constatat că în anul 2019 s-a înregistrat o creștere exponențială a numărului petenților care au transmis mai mult de 10 petiții/petent pentru piața asigurărilor-reasigurărilor în perioada analizată, după cum urmează: - 23 petenți au transmis 9,84% din numărul total al petițiilor înregistrate în anul 2017; - 30 petenți au transmis 16,69% din numărul total al petițiilor înregistrate în anul 2018; - 162 petenți au transmis 42,47% din numărul total al petițiilor înregistrate în anul 2019. Este important de subliniat faptul că cele 20.837 petiții analizate și soluționate în mod unic pe petent, în anul 2019, reprezintă 1,28% din numărul total al dosarelor de daune avizate, anul trecut, de către asigurători și 0,13% din numărul total al contractelor de asigurare aflate în vigoare la 31.12.2019. A.S.F. consideră că aceste cifre sunt elocvente cu privire la amploarea acestui așa zis fenomen. Comparații cu UE - La nivel european, media petițiilor analizate și soluționate reprezintă aproximativ 0,3% din numărul total al contractelor de asigurare, față de 0,13% în România în 2019, an care include oricum o creștere semnificativă față de anii anteriori. În scrisoarea deschisă a C.O.T.A.R. este menționat faptul că numărul de petiții înregistrat în România este de 22 ori mai mare față de cel consemnat în Germania. Ultimele date disponibile pe site-ul BaFin (autoritatea de reglementare din Germania) indică faptul că în anul 2018 numărul petițiilor în Germania a fost de 5.608, cifra oarecum similară cu anul 2017. În aceeași perioadă de referință, în România, numărul total de petiții a fost de 10.549. Având în vedere că BaFin nu a publicat încă datele aferente anului 2019 și dacă considerăm că în Germania s-a păstrat constantă o cifră medie de 5.500 petiții pe an, atunci numărul de petiții înregistrat în România, în anul 2019, este de circa 4 ori mai mare față de Germania și nicidecum de 22 de ori. Oricum, comparația între sistemele dintre cele două țări este forțată, ba chiar extremă, date fiind diferențele majore care pornesc chiar de la nivelul economiilor celor două state, ceea ce arată reaua-credință ce traversează retorica reprezentanților C.O.T.A.R. Pentru o analiză de bună-credință ar trebui utilizați alți indicatori cum ar fi: costul unei asigurări în cele două țări, raportul populație urbană vs. populație rurală, puterea de cumpărare, calitatea infrastructurii, profilul conducătorului auto din cele două țări, legislația în domeniul rutier și modelul de implementare a acesteia, legislația în asigurări, prețul RCA și criteriile care stau la baza constituirii acestuia etc. Petentul unic distorsionează numărul de petiții - Sintagma petent unic, calificată de reprezentanții C.O.T.A.R. ca fiind inventată pentru a manipula datele, este utilizată în statistici pentru a avea o imagine reală și clară a numărului de petiții primite de A.S.F. Prin intermediul acestei segmentări, din numărul total de petiții sunt identificate reclamațiile care fac obiectul de activitate a A.S.F. și care sunt întocmite conform prevederilor legale, astfel încât acestea să poată intra pe circuitul de instrumentare. Trebuie precizat însă faptul că toate petițiile adresate Autorității primesc un răspuns, chiar și cele clasate (anonime sau la care s-a transmis deja un răspuns) sau conexate (multiple solicitări cu același subiect), conform prevederilor legale privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor (O.G. nr. 27/2002). De asemenea, trebuie menționat faptul că toate petițiile transmise la A.S.F., care au adus elemente noi în analiză față de cele prezentate în petiția inițială, au fost înregistrate ca petiții noi și au intrat pe fluxul de analiză chiar dacă au fost transmise de același petent și aveau același obiect cu petiția inițială. În concluzie, segmentarea petițiilor, în funcție de sintagma petent unic, nu înseamnă o manipulare a cifrelor, ci o prezentare a acestora în mod clar și concis. A.S.F. nu poate să intervină în sprijinul păgubitului – Autoritatea a soluționat în favoarea petenților, aproape 60% din petițiile analizate în mod unic pe petent și a dispus și măsuri sancționatorii cu privire la aceste aspecte. Dintre acestea, 75,42% au fost finalizate prin plată, solicitările având legitimitate și cadru legal de soluționare. Restul a avut ca obiect solicitări de natură procedurală, necuantificabile material (deschidere dosar de daună, reconstatare, transmitere accept de plată către unități service etc.). Din analiza aspectelor reclamate în petiții, se constată însă că în majoritatea cazurilor, elementele de divergență nu rezidă din aplicarea exclusivă a legislației asigurărilor, ci sunt determinate de neacceptarea de către asigurători a sumelor solicitate cu titlu de despăgubire de către mandatari/cesionari, din motive de natură comercială. Autoritatea nu are atributul instanței de judecată pentru a stabili care dintre cele două părți a determinat cuantumul just al pagubei, atunci când nu există posibilitatea ca acestea să se înțeleagă pe cale amiabilă. Potrivit prevederilor legale extrem de clare în această privință, Autoritatea nu are competențe de a soluționa prin petiții aspectele de natură comercială (tarife manopera/închiriere, adaosuri la piese/materiale) sau de natură te..

copyright © 2024 mesagerul.ro