Mesagerul.ro

​Schimbare majoră în achizițiile publice: Instituțiile civile, precum ANAF, vor putea face achiziții IT în regim militar, dacă CSAT decide că sunt de interes național - interviu cu Eugen Cojoacă, președintele ANAP

 ​Schimbare majoră în achizițiile publice: Instituțiile civile, precum ANAF, vor putea face achiziții IT în regim militar, dacă CSAT decide că sunt de interes național - interviu cu Eugen Cojoacă, președintele ANAP

​Instituțiile civile, precum ANAF sau ministerele de resort, vor putea face în curând achiziții IT exact ca instituțiile militare, dacă în prealabil, CSAT decide că respectivele proiecte de infrastructură IT&C sunt de interes național, a precizat joi într-un interviu acordat HotNews.ro Eugen Cojoacă, noul președinte al Agenției Naționale de Achiziții Publice (ANAP). Una din cele 25 de Ordonanțe de Urgență adoptate marți seara de Guvernul Orban a creat deja cadrul general. Motivul? Realizarea marilor proiecte IT de zeci de milioane de euro, blocate adesea prin contestațiile așa numitelor 'firme de apartament'. HotNews.ro: Domnule Eugen Cojoacă, Guvernul a adoptat marți, 4 februarie, 25 de Ordonanțe de Urgență, una dintre ele cu impact semnificativ asupra legislației achizițiilor publice. Agenția pe care o conduceți a prezentat în seara zilei următoare câteva din principalele schimbări, cu mențiunea că actul va fi afișat pe site-ul ANAP imediat după publicarea acestuia în Monitorul Oficial, lucru care nu s-a întâmplat până la acest moment. Care sunt problemele urgente care ar fi rezolvate prin acest act normativ? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Sunt mai multe probleme urgente pe care le rezolvăm prin această Ordonanță. Prima și cea mai importantă este corectarea unor măsuri ale Ordonanței 114/2018, celebra Ordonanță dată de Darius Vâlcov prin care ANAP-ul verifica documentațiile de atribuire numai pe bază de voluntariat, respectiv maxim 5% din totalul de documentații încărcate în Sistemul Eectronic de Achiziții Publice. Conform modificărilor OUG 114/2018, dacă o primărie, spre exemplu, dorește să fie verificată de verificatorii ANAP face o cerere scrisă către ANAP, care centralizează aceste documente. Din totalul acestor cereri centralizate, se verifică prin tragere la sorți maxim 5% dintre aceste cereri, respectiv documentații de atribuire încărcate. Aici există un mare boclaj, și anume că se încarcă și se resping documentații de atribuire în medie de 6-7 ori pe autoritatea contracantă pe o singură procedură într-un termen de 10 săptămâni HotNews.ro: Stați puțin, că ați vorbit de o problemă. Ce nereguli ar fi generat controversata Ordonanță a lăcomiei prin introducerea acelui voluntariat la verificarea documentațiilor? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Am fost în pragul unui infringement din partea Comisiei Europene din această cauză. Au fost nenumărate adrese să se scoată acest voluntariat la verificarea ex-ante a documentaților. Prin OUG 114/2018 s-a introdus acest concept de verificare a documentațiilor în mod voluntar, fapt care a dus la creșterea numărului de contestații la CNSC (n.a Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor), pe lângă îngrijorările de la Comisia Europeană fiindcă nu avem un mecanism transparent care să verifice cu preponderență documentațiile pe fonduri europene. HotNews.ro: Dar cum era înainte de Ordonanța 114/2018? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Înainte, ANAP verifica ex-ante un procent de 15% din documentații, cu preponderență cele pe fonduri europene. Verificarea nu se făcea voluntar. Prin această Ordonanță de Urgență se revine la verificarea documentațiilor într-un procent de până la 10%. HotNews.ro: Nu 15%? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Nu, un procent de 10%. S-a ținut cont de capacitatea de realizare a acestor verificări. HotNews.ro: Și ce alte urgențe ar mai rezolva această Ordonanță adoptată marți 4 februarie de Guvernul Orban? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Se va reduce semnificativ termenul de verificare a documentației de atribuire, care în prezent durează în medie 10 săptămâni. Prin noile prevederi, aceeași documentație de atribuire încărcată în sistem va putea fi respinsă o singură dată, fapt care va reduce termenul de verificare a documentației la 10 zile lucrătoare, adică 2 săptămâni. Un alt aspect din acest OUG vizează activitatea verificatorilor ANAP. Odată publicată documentația și depuse ofertele, aceștia mergeau în teren la autoritățile contractante. Prin această ordonanță nu mai permitem ca verificatorii ANAP să mai interacționeze fizic cu autoritățile contractante - respectiv cu primării, ministere etc..Verificarea ofertelor depuse de operatorii economici se va face electronic prin platforma SEAP. HotNews.ro: De ce? Se dădeau șpăgi sau care era problema? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Sunt multe semnale de genul acesta, că lucrurile erau în neregulă HotNews.ro: Spre exemplu..? Ce semnale? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Am avut semnale că verificatorii ANAP dictau rapoartele procedurii autorităților contractante ca să nu dea avize neconforme. Nenumărate! Acest lucru este ilegal. Prin această digitalizare, nu va mai fi interacțiune umană. Totul va fi transparent. Observatorii ANAP vor putea emite avize conforme prin intermediul platformei SEAP, utilizând exclusiv semnătura electronică. Tot prin această Ordonanță introducem termene obligatorii pentru evaluarea ofertelor de către comisiile de evaluare din cadrul autorităților contractante. Pentru procedurile de achiziții publice cu o complexitate redusă s-a stabilit un termen de evaluare de până la 20 de zile lucrătoare, iar pentru cele cu complexitate mai mare s-a stabilit un termen de 60 de zile lucrătoare. Până acum nu exista niciun astfel de termen. Dacă autoritățile nu se încadrează în aceste termene există și sancțiuni pecuniare pentru membrii comisiilor de evaluare. HotNews.ro: Ce amenzi sunt prevăzute mai exact? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Amenzile sunt de la 5.000 de lei până la 30.000 de lei pe fiecare procedură întârziată. Noi vom monitoriza aceste depășiri și le vom transmite Curții de Conturi, iar la controlul anual să ia măsuri Curtea de Conturi cu privire la aceste amenzi. HotNews.ro: Și cine vor fi responsabili? Cum se va aplica amenda? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Curtea de Conturi va stabili cine se face vinovat. Pot fi chiar și șefii celor din comisiile de evaluare dacă nu îi scot din alte lucrări și nu-i lasă să evalueze astfel încât să se încadreze în aceste termene prevăzute de lege. HotNews.ro: În comunicatul transmis miercuri seara ați spus că acest nou OUG, care încă nu a fost publicat nicăieri, "vizează modificarea OUG 114/2011 privind atribuirea unor contracte de achiziție publică în domeniile apărării și securității, în sensul introducerii unor dispoziții care să permită posibilitatea includerii sub incidența ordonanței a unor proecte strategice de infrastructură critică de interes național în domeniul IT&C. Despre ce este vorba mai exact? Eugen Cojoacă, președinte ANAP: Aici ne referim la contractele din zona IT&C. Am creat un cadru general pentru ca instituțiile care sunt civile, nu militare, să poată desfășura aceste achiziții exact ca instituțiile militare, dar numai în urma clasificării lor ca fiind de interes național, și anume în urma unui aviz CSAT. Altfel spus, instituțiile civile vor fi obligate să meargă către CSAT și să clasifice aceste mari proiecte de infrastructură IT&C, ca apoi să poată derula achizițiile conform OUG 114/2011 care reglementează atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării ..

copyright © 2024 mesagerul.ro