Mesagerul.ro

Sergiu Manea, CEO BCR, despre criza coronavirusului: Cât ar mai putea dura, ce impact va avea, cu ce scenarii lucrează banca și dacă ar fi nevoie de stimuli economici de stat (interviu)

 Sergiu Manea, CEO BCR, despre criza coronavirusului: Cât ar mai putea dura, ce impact va avea, cu ce scenarii lucrează banca și dacă ar fi nevoie de stimuli economici de stat (interviu)

Despre finalul crizei coronavirusului am putea discuta după Paștele Ortodox, crede Sergiu Manea, CEO-ul BCR, într-o discuție cu reporterul HotNews.ro. ”Până atunci virusul va continua să se răspândească. Am mai văzut discuții despre apariția vaccinului împotriva Covid 19. Dar știm din istorie că fabricarea unui vaccin durează între 12-24 de luni de la testele inițiale”, adaugă Manea. Despre măsurile fiscale anunțate de diferitele Guverne, posibillul impact al coronavirusului, tipurile de scenarii rulate în bancă, despre cum ar putea România aplica un set de măsuri de sprijin al economiei dar și despre cadrul legislativ foarte volatil, citiți în rândurile de mai jos. În România, mai spune CEO-ul BCR, 80% din PIB vine din sectorul privat. ”Iar dacă ne uităm la lanțurile de furnizare, vedem că la capătul lor se află și spitale, școli, case de bătrâni, unități militare, gospodării. Adică lanțul ăsta e atât de bine pus împreună încât e dificil să riști ruperea unui asemenea lanț, consecințele fiind dificil de estimat”, consideră Manea. Când îl întrebi despre cum resimte un șef bancă impactul unui virus aparent greu de combătut, Manea răspunde: ”Cred că sunt mai multe fațete ale discuției. Cea mai importantă este cum ne desfășurăm activitatea astfel încât să ne protejăm oamenii și clienții. Adică să creăm un climat cât mai calm și noi să ne asigurăm pe partea de infrastructură că educația sanitară de bază și existența materialelor de protecție nu este pusă sub semnul întrebării”. Apoi, își spune cum a aplicat telemunca, acolo unde s-a putut. ”Telemunca e un lucru pe care l-am implementat deja în liniile de business unde se poate lucra de acasă și unde riscurile operaționale pe care le presupune lucrul de acasă nu depășesc un nivel de risc acceptabil”, spune Manea. Cum a luat decizia restrângerii călătoriilor între sedii sau cea privind amânarea unor evenimente care presupuneau reunirea unui grup mai mare de angajați. ”Inclusiv lucruri care țin de traning intern sau de diferitele prezentări pe care le facem. Încercăm să limităm potențiala contagiune și să rămânem calmi și prompți. Pentru funcțiile critice am organizat mai multe site-uri din care pot opera și încercăm să asigurăm și, în aceste cazuri, infrastructura necesară. Am dezvoltat protocoale și suport pentru colegii care se confruntă cu situații deosebite.Un alt aspect ține de rețeaua de sucursale - retail și corporate. Limităm mișcarea fizică și încurajăm utilizarea instrumentelor online și a tehnologiei. De asemenea, îndată ce avem suspiciune de contact din afară, luăm masuri de dezinfecție imediată. Dacă cineva nu se simte bine, îl încurajăm să rămână acasă. Spălarea frecventă și corectă pe mâini e foarte importantă”. De asemenea, adaugă CEO-ul BCR, ar fi foarte bine dacă am limita contactul direct și măcar pentru o perioadă să evităm îmbrățișările și strânsul de mâini. Cum s-au luat diferitele decizii? Simplu: pe măsură ce gradul de alertă avansa, spune Manea. ”Am avut diferite niveluri de alertă: gradul I, când a apărut coronavirusul în China. Am luat planul de contingență (de continuitate al afacerii- n.red), ne-am uitat să avem dezinfectante, materiale sanitare șamd, după care am stabilit frecvența utilizării lor. A urmat apoi gradul de alertă II, când coronavirusul a intrat în România. Atunci am decis să nu ne mai întâlnim face to face ci să folosim tehnologia. Am decis limitarea participării oamenilor noștri la evenimente mari în afară și am sistat organizarea de evenimente interne cu mai mulți participanți. Gradul de alertă III, adaugă CEO-ul BCR, a fost când a apărut coronavirusul în Capitală. Am început să derulăm procedurile pentru acest tip de alertă: întâlniri cu cel mult 4-5 oameni, utilizarea tehnologiei în locul întâlnirilor directe și minimizarea prezenței oamenilor la locul de muncă prin schimburi și lucrul de la distanță. Pentru funcțiile critice suntem organizați în mai multe locații, continuând să dezvoltăm infrastructura, inclusiv pentru mărirea capacității de teleworking. În funcţie de caz şi situaţia personală, considerând inclusiv funcţiile critice în această perioadă, există posibilitatea pentru angajaţii noştri să lucreze de acasă prin facilitatea tehnică (laptop, VPN), disponibilă în BCR de câţiva ani. În cazul în care acest lucru nu e posibil, dat fiind specificul activităţii, ori alte motive obiective, există categoria cererilor speciale de concediu, inclusiv zilele libere plătite de companie şi separate de cele de odihnă”, explică Manea. Cine conduce operațiunile privind Covid 19? Doi oameni stau la butoane: șeful Riscului și cel al Retailului ”Avem o structură de continuitate constituită la nivelul băncii, condusă de Chief Risk Officer și Chief Retail Officer. Șeful Riscului are practic planul în subordine, iar șeful Retailului are cei mai mulți oameni în subordine, inclusiv rețeaua”, explică numărul unu al băncii. ”Rugămintea mea, pe care o adresez tuturor oamenilor, este să folosească tehnologia acum mai mult decât oricând, atunci când fac plăți, acolo unde se poate. Conștientizarea acestui aspect limitează riscurile. Rugămintea mea este sa încerce să nu aglomereze sucursalele și să urmeze rugămințile colegilor noștri de acolo pentru respectarea spațiului de siguranță, pentru organizarea așteptării în spații deschise și în sucursală”, adaugă Sergiu Manea. Ce s-ar putea întâmpla în continuare în plan economic? ”Scenariul nostru de bază este foarte armonizat cu cel al OECD. Cel mai important pentru noi este să înțelegem la nivelul fiecărei companii care sunt efectele de disrupere care vor avea loc în interiorul acesteia. Și am să vă dau câteva exemple: un exportator român de semifabricate care exportă în China. A luat un credit în toamnă bazat pe o comandă fermă, dar a intervenit chestiunea coronavirusului. Acum, cererea din China se contractă, el va avea probleme de cashflow....Deși omul și-a făcut stocurile pentru a le trimite în China, exportul nu va mai avea loc. Și ne uităm cum am putea să-l ajutăm - fie să-i încetinim plățile, fie să-i restructurăm împrumuturile, fie să-l lăsăm să tragă din overdraft...”, spune CEO-ul BCR. În agricultură, procesatorii vor fi sprijiniți în continuare, spune el. ”Există riscul ca, pe termen mediu, lanțurile de aprovizionare să se relocalizeze, iar noi să fim foarte atenți și să nu-i descurajăm. Ne dorim să înțelegem cum să-i ajutăm pe clienți”, explică Sergiu Manea.Despre cât..

copyright © 2024 mesagerul.ro