BREAKING NEWS

Mesagerul.ro

Sesizarea Avocatului Poporului privind Codul Administrativ adoptat de Guvernul Dăncilă prin OUG a fost respinsă de Curtea Constituțională

 Sesizarea Avocatului Poporului privind Codul Administrativ adoptat de Guvernul Dăncilă prin OUG a fost respinsă de Curtea Constituțională

Curtea Constituțională a respins miercuri sesizarea depusă de Avocatul Poporului, Renate Weber, cu privire la controversata Ordonanță de Urgență adoptată de Guvernul Dăncilă pe Codul Administrativ, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanți ai CCR. Codul Administrativ conține mai multe prevederi contestate, printre care introducerea pensiilor speciale pentru aleșii locali, aprobarea proiectelor care vizează administrarea patrimoniului cu majoritate absolută (jumătate plus 1 din numărul consilierilor în funcție), față de două treimi cât era până acum, mutarea răspunderii pentru actele administrative ilegale de la primari către funcționarii publici. Avocatul Poporului, Renate Weber, a sesizat Curtea Constituțională în august 2019 cu privire la Ordonanța de Urgență a Guvernului pe Codul Administrativ, invocând că maniera aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale nu este una adecvată, întrucât ordonanțele de urgență pot fi date doar în situații extraordinare, urgente și a căror reglementare nu poate fi amânată. De asemenea, Avocatul Poporului spunea că eliminarea condiției de incompatibilitate pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului produce consecințe prin fragilizarea statutului membrilor Executivului și a instituției în ansamblu. În sesizarea către Curtea Constituțională, Avocatul Poporului invoca în principal trei motive:1. Ordonanța de urgență 57/2019 contravine Constituției în ceea ce privește delegarea legislativă.Avocatul Poporului spune că sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură și nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susținerea urgenței și situației extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanțe.Maniera aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanței de urgență are un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situații extraordinare, urgente și a căror reglementare nu poate fi amânată.Or, situația care a generat adoptarea acestei ordonanțe de urgență este deja de notorietate și a cunoscut anterior mai multe inițiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea inițiată în Parlament în 2018 (proiectul de lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaților a proiectului de lege, argumentează Avocatul Poporului.2. Ordonanța de urgență contravine prevederilor constituționale referitoare la răspunderea membrilor Guvernului și la controlul parlamentar al activității Guvernului.Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituționale dintre Parlament și Guvern. Niciodată situația extraordinară si urgența unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate ca o sancțiune a eșecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului și unica autoritate legiuitoare. Principiul colaborării loiale dintre instituțiile și autoritățile statului nu înlătură funcția de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului și nu inversează acest control.3. Ordonanța de urgență contravine Constituției întrucât afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului, în speță Guvernul.Avocatul Poporului spune că din condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului a fost înlăturată condiția incompatibilității, ceea ce produce consecințe nprin fragilizarea statutului membrilor Guvernului și a instituției în ansamblu.Eliminarea condiției de ocupare a funcției de către o persoană aflată într-unul din cazurile de incompatibilitate poate conduce la situații de fapt în care o persoană decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică în aplicarea Legii nr. 176/2010, să fie numită în funcția de membru al Guvernului doar pentru ca mai apoi, când se constată interdicția, să înceteze calitatea de membru. Similar, oferirea unui termen de 15 zile după învestire pentru a ieși din situația de incompatibilitate afectează credibilitatea unei instituții fundamentale a statului, întrucât permite declanșarea procedurilor constituționale prevăzute de art. 103-104 (care implică președintele României, prim-ministrul și Parlamentul), în considerarea unei persoane aflate într-o situație de incompatibilitate, mai arată Avocatul Poporului.OUG privind Codul Administrativ adoptată de Guvernul Dăncilă în vara anului trecut conține mai multe prevederi contestate, printre care..

copyright © 2024 mesagerul.ro