Mesagerul.ro

Shinkansen - De ce au construit japonezii prima linie feroviară de mare viteză și cum a dovedit ea că trenurile au super - viitor

 Shinkansen - De ce au construit japonezii prima linie feroviară de mare viteză și cum a dovedit ea că trenurile au super - viitor

​Trenurile japoneze de mare viteză sunt celebre pentru punctualitate, pentru curățenie, pentru design și pentru modul cum au dovedit că trenurile pot reveni la modă și pot schimba o țară. La doar 15 ani după al doilea Război Mondial Japonia începea să construiască prima linie adevărată de mare viteză, între Tokyo și Osaka. Trenurile începeau să circule cu nouă zile înainte de Jocurile Olimpice de Iarnă, iar Tokyo va fi și anul acesta gazdă, dacă epidemia de coronavirus nu va aduce amânarea. Mai jos puteți citi cum a construit Japonia această linie și care sunt planurile pentru sistemul ce a devenit legendar pentru cum trenurile sosesc la secundă. Japonia a avut primele trenuri cu trei ani mai târziu decât Țara Românească Deși pare greu de crezut, Japonia a avut prima cale ferată cu trei ani mai târziu decât Principatele Române, în 1872, 29 km dintre Tokyo și Yokohama. Japonezii au construit apoi în mod serios ”drumuri de fier” și 35 de ani mai târziu aveau peste 7.000 km, iar în 1945 erau 26.000 km, dar cu ecartament îngust. Pe magistralele principalele vitezele medii erau de peste 80 km/h în anii 30 și liniile nu mai făceau față traficului de marfă și pasageri. Cea mai aglomerată era magistrala principală Tokaido: Tokyo - Yokohama - Nagoya - Kyoto - Osaka - Kobe. Foto Flickr Înainte să existe trenuri, un drum de la Tokyo la Osaka dura două trei săptămâni, iar în 1889 trenul făcea 16 ore și jumătate. În 1965, cu Shinkansen, drumul dura doar trei ore și 10 minute, iar în prezent este și mai scurt, la două ore și jumătate. Foto Wikimeida Commons În anii 30 japonezii au ocupat și o parte din China și au modernizat rapid căile ferate de acolo. Trenul expres Asia făcea 13 ore și jumătate pe cei 885 km dintre Dalian și Harbin, viteza maximă fiind de 140 km/h. Tot în China, niponii au comis unele dintre cele mai dure atrocități din istorie. S-a propus construirea unei noi linii rapide de 640 km între Tokyo și Osaka, obiectivul fiind ca drumul să dureze patru ore. Ar fi fost cea mai rapidă rută feroviară din lume, iar lucrările au început în 1941. Proiectul a fost abandonat din cauza războiului care a lăsat Japonia în ruine, mai ales că țara a fost extrem de agresivă în Pacific și în China. Japonia era îngenunchiată după al doilea Război Mondial, iar Shinkansen„a fost unul dintre rezultatele miracolului economic japonez. Numele Shinkansen înseamnă ”noua linie interurbană” și nici aceste trenuri nu au scăpat de efectele coronavirusului, până la final de martie fiind suspendate mai multe curse. Un miracol ce semnifică revenirea Japoniei La 14 ani de la terminarea războiului Japonia începea construcția căii ferate de mare viteză Tokyo - Osaka (515 km), dar nu viteza a fost principalul factor, ci mai ales nevoia de a avea capacitate mare de transport. Niponii au început să cumpere în număr mare mașini și să folosească cursele aeriene, astfel că au fost câțiva înalți oficiali care s-au opus construirii unei căi ferate scumpe, spunând că nu are viitor. S-au înșelat, în cele mai multe privințe, dar nu și în cel al costului de construcție care a fost aproape dublu față de cel estimat (380 miliarde yeni 1,1 miliarde dolari). Foto Flickr (Mikel Ortega) Înainte de Shinkansen, cel mai rapid tren dintre Tokyo și Osaka era un super-expres care făcea șase ore și jumătate Noua cale ferată a fost gândită că o ”autostradă feroviară”: linie dedicată, puține opriri, curbe foarte puține și viteză fără precedent. La acel moment cel mai rapid tren din lume era Mistralul francez care atingea 160 km/h, dar avea viteze medii de 100-110 km/h pe tot parcursul. Ideea era ca trenul să poată, în premieră mondială, să fie o variantă viabilă în lupta cu avionul pentru distanțe mari, de până la 800 km. Un manager care pleca dimineață din Osaka putea ajunge la prânz la o întâlnire în Tokyo, iar așa ceva părea de necrezut cu doar 10 ani înainte când Japonia încă nu-și revenise. Unul dintre designerii părții frontale a primului Shinkansen (Seria 0) a fost Tadanao Miki care în timpul războiului, cu 20 de ani mai înainte, crease designul pentru avioanele piloților kamikaze. Miki și-a folosit în anii 60 inspirația pentru ceva pașnic, iar look-ul modern i se datorează și lui. Cinci ani a durat construcția liniei de 515 km și durata este mică dacă ne gândim că au fost 108 km de tunele și 3.000 de poduri pe traseu. În plus, era prima oară oriunde în lume când se construia o astfel de linie. Costurile au fost mari din cauza numeroaselor tunele și viaducte de pe traseu, necesare pentru a permite viteza mare, linia trebuind construită cu minime treceri la n..

copyright © 2024 mesagerul.ro