Bangladesh-ul este o țară cu o suprafață mai mică decât România, dar cu o populație de peste opt ori mai mare și statul asiatic este celebru pentru catastrofe și pentru trenurile incredibil de aglomerate. În aceste condiții, a fost cu atât mai inedită propunerea de a se construi o linie ferată de mare viteză pe o distanță destul de scurtă și cu costuri ce ar fi depășit 10 miliarde dolari. ÎMai jos puteți citi cum de țara greu încercată a avut așa idee, dar și ce s-a ales de propunere.
O țară celebră pentru catastrofe
Bangladeshul are 165 de milioane de locuitori pe o suprafață mult mai mică decât cea a României (cu 30% mai mică), iar țara este celebră pentru cicloane, pentru gravele inundații din delta Gangelui, pentru tigrii din rezervația Sundarbans și pentru scena politică tensionată.
Foto Wikimedia Commons
Țara este printre cele mai sărace Asia, cu un PIB mediu de sub 2.000 de dolari/locuitor, la fel ca Nepalul și puțin mai mic decât India. Premierul Sheikh Hasina este acuzat de autoritarism și un exemplu ține de ce s-a întâmplat de ziua alegerilor, în decembrie 2018: statul a ordonat ca internetul mobil să nu mai funcționeze în toată țara ”pentru a preveni zvonurile și propaganda legate de votare”.
Economia țării a crescut cu 7,8% anul trecut, datorită industriei textile, iar țara, deși este încă foarte săracă, a avansat mult. Spre exemplu, speranța medie de viață a crescut de 58, la 72 de ani în ultimele trei decenii.
Primul tren a circulat în 1862 pe teritoriul Bangladesh-ului și linia a fost construită de britanicii care începuseră să dezvolte rețeaua uriașei colonii India.
Bangladesh este independentă din 1971 când s-a desprins de Pakistan, iar când este vorba de trenuri, este celebră pentru oamenii care călătoresc pe acoperișul vagoanelor și pentru accidentele foarte grave. În prezent există și trenuri cu vagoane ce au aer condiționat funcțional, se pot cumpăra bilete online sau pot fi plătite prin SMS (cu ridicarea tichetului de la gară).
Foto Bangladesh Railways
Accidentele au fost printre cele mai grave din lume: în ianuarie 1989 două trenuri expres s-au ciocnit la 24 km de Dhaka și 135 de oameni au murit, iar în 1999 alte două trenuri s-au ciocnit și peste 100 de oameni au murit. Cel mai recent accident, în noiembrie 2019, a făcut 16 victime, tot după o ciocnire. Din păcate până și aceste cifre par mici pe lângă cel mai mare dezastru industrial din istoria țării: în aprilie 2013 s-a prăbușit o clădire care adăpostea magazine și o fabrică de textile și peste 1.100 de oameni au murit (dezastrul de la Rana Plaza).
Țara are acum 2.400 km de cale ferată, dintre care trei sferturi sunt cu ecartament îngust. Cele mai rapide trenuri ating pe unele segmente 70-80 km/h, majoritatea au viteze medii de sub 40 km/h. Zilnic circulă 360 de trenuri, dar nu există linii electrificate.
Deși trenurile sunt vechi, țara a investit în modernizare și, spre exemplu, în ianuarie 2019 a comandat 40 de locomotive pentru zonele cu ecartament îngust (135 milioane dolari).
Cel mai important tren internațional din Bangladesh este Maitree Expre spre India (Dhaka - Calcutta, 540 km, 9 ore), 20 de dolari biletul la clasa 1 și aproximativ 8 dolari la clasa a doua. Sunt două trenuri pe săptămână.
Foto Wikimedia Commons
Între Dhaka și Chittagong cel mai scump bilet, în vagoane cu aer condiționat, costă 12 euro, în timp ce biletul cel mai ieftin costă sub 2 euro. Sunt câteva trenuri pe zi pe sens, iar pe cei 321 km trenurile expres fac aproape șase ore, iar cele mai lente, zece ore. Cele mai confortabile trenuri se numesc Sonar Bangla Express și Subarna Express.
Un vis nebunesc
Capitala Dhaka are 11 milioane de locuitori, iar Chittagong are 4 milioane. Al treilea oraș al țării este Khulna, cu 1,5 milioane de locuitori.
”Saga” trenului de mare viteză a început în mod oficial pe 23 octombrie 2014 când premierul Sheikh Hasina a mers la Ministerul Căilor Ferate și a dat directiva să se studieze modul în care se poate construi o cale ferată ultra-modernă între capitala Dhaka și cel mai mare port a..