Dosarul, în care Consiliul Județean cere anularea decizie de impunere, a fost înregistrat pe rolul Tribunalului Bistrița-Năsăud în decembrie anul trecut, după ce cele două administrații s-au “ciondănit” pe linie administrativă. Până să deschidă procesul în instanță, Consiliul Județean și-a achitat obligațiile fiscale, care se cifrează la peste 9.300 lei, bani pe care îi vrea returnați.Instanța a pronunțat sentința pe fond în aprilie anul acesta, acțiunea administrației județene fiind respinsă. Hotărârea nu este definitivă și, în urmă cu câteva zile, a fost atacată cu recurs la Curtea de apel Cluj.A declarat 7, a fost impozitat pentru 3În cererea de chemare în judecată, Consiliul Județean a arătat că la începutul lunii martie a depus patru declarații fiscale, prin care au fost declarate șapte suprafețe de teren situație pe str. Ioan Slavici nr. 2-4, terenuri care sunt înscrise în Cărțile Funciare nr.61039, nr.51233, nr.81110, nr.71219, nr.71214, nr.71216 și nr.70457. “Documentele doveditoare menţionate în cuprinsul declaraţiilor fiscale atesta apartenenţa imobilelor-terenuri la domeniul privat al Judeţului Bistrița-Năsăud-Năsăud, raportat la înscrierile din cărţile funciare ale imobilelor şi la prevederile Hotărârii Consiliului Județean Bistrița-Năsăud nr.25/2000 privind includerea în domeniul privat al judeţului şi în administrarea Direcţiei Judeţene de Protecţie a Plantelor, a unor imobile.De altfel, raportat la prevederile art.464 alin.(l) din Legea nr.227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prin adresa înregistrata la Municipiul Bistrița cu nr.23284 din 05.03.2024 s-a solicitat să se constate scutirea Judeţului Bistrița-Năsăud de la plata impozitului pentru imobilele-terenuri declarate”, a arătat administrația județeană în acțiunea depusă la dosarul cauzei.Pentru patru dintre terenuri municipalitatea a comunicat administraţiei judeţene că beneficiază de scutire de impozit începând cu 1 ianuarie 2018, iar pentru celelalte trei începând cu 1 ianuarie 2024. Cum acestea din urmă nu au fost declarate în anii anteriori odată cu celelalte patru, primăria a transmis Consiliului Județean, “întristarea”: 9.312,33 lei, obligaţii fiscale plus penalităţile de întârziere (6.417,33 lei) pentru perioada 01.01.2018-31.12.2023.“Conform prevederilor art.464 alin. (l) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, articol de reglementare generică „scutiri”: „Nu se datorează impozit/taxă pe teren: a) pentru terenurile aflate în proprietatea publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice sau agrement.«Scutirea» statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale de la plata impozitului pe clădiri şi teren astfel reglementată de Codul Fiscal este una imperativă şi «ope legis» şi astfel, la naştere în temeiul reglementării legale fără a fi nevoie să fie întocmit vreun act, respectiv formulată vreo cerere de scutire.Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, nu conţine nici o reglementare care să permită Municipiului Bistrița să stabilească impozite sau taxe pe clădirile şi terenurile aflate în domeniul privat al unei unităţi administrativ-teritoriale, întrucât teza a 2-a a art.463 alin.(l) din Codul fiscal reglementează faptul că pot exista şi excepţii de la impozitare, iar imobilele nu sunt folosite pentru activităţi economice sau agrement.Astfel, în conformitate cu prevederile anterior menţionate, pentru imobilele-terenuri ce fac obiectul Deciziilor de impunere nr.104346, nr.104347, nr.104348 din 25.03.2024, precum şi de plată a obligaţiilor accesorii stabilite prin Decizia nr. 104509 din 27.03.2024, Judeţul Bistrița-Năsăud beneficiază de scutire de la plata impozitelor/ taxelor locale.Scutirea de la plata impozitului/taxei reglementată de dispoziţiile imperative mai sus menţionate, este una distinctă de «scutirea sau reducerea impozitul ui/ taxei pe teren» care poate fi acordată de Consiliile locale în temeiul prevederilor alin.(2) al art.464 Cod fiscal. Doar aceste scutiri sau reduceri pe care le pot acorda Consiliile locale au reglementată aplicabilitatea ca fiind: «începând cu data de i ianuarie a anului următor celui în care persoana depune documentele justificative» potrivit alin.(3) ale articolelor menţionate mai sus”, a mai arătat în documentul citat, Consiliul Județean.Astfel, în opinia administraţiei judeţene deciziile de impunere au fost emise nelegal.Patru suprafețe au fost declarate de concesionariDe cealaltă parte, municipalitatea a arătat că, Consiliul Județean avea obligaţia de a înregistra în evidenţele organului fiscal local, în termen de 30 de zile de la dobândire, a bunurilor deţinute în proprietate. Dacă cele patru suprafețe de teren scutite de impozit începând cu anul 2018, au fost declarate la organul fiscal de către persoanele fizice sau juridice care le-au concesionat încă din 2009 și 2010, celelalte trei – unul de 62 mp și unul de 29 mp, care nu sunt concesionate, iar un altul de 501 mp aflat în administrarea Direcţiei Judeţene de Protecţia Plantelor Bistrița-Năsăud, si a Direcţia Fitosanitară Judeţeană Bistrița-Năsăud – au înregistrate la organul fiscal doar în anul 2024.“În consecinţă, raportat la cele constatate mai sus, pentru suprafeţele de teren de 621 mp 469 mp, 441 mp, 385 mp, 365 mp, potrivit prevederilor art. 463 alin. 2 din Codul fiscal, şi a cererii de scutire înregistrată la data de 05.03.2024, subscrisa nu a stabilit obligaţii fiscale, bunurile fiind deja înregistrate în evidenţele fiscale de către persoanele care le deţin în concesiune, cu respectarea termenului de declarare prevăzut în acest sens.Bunurile imobile cuprinse în Declaraţia fiscală înregistrată sub nr. 23288 şi anume, suprafaţa de teren de 501 mp(CF nr. 71219 – categoria curţi construcţii), suprafaţa de 62 mp(CF nr. 81110- categoria arabii) şi suprafaţa 28 mp (CF nr. 81214 – categoria curţi construcţii ) situate în Bistrița, str. Ioan Slavici, nr. 2- 4, (…), au fost declarate doar în anul 2024, deşi acestea se află în proprietatea contestatorului de mai mulţi ani. Deci, până la această dată bunurile imobile în discuţie nu au fost înregistrate în evidenţele fiscale.Astfel, potrivit art. 110 din Codul de procedură fiscală, subscrisa a stabilit retroactiv, pentru perioada 2018 – 2023, creanţele fiscale datorate de către judeţul Bistrița -Năsăud pentru aceste bunuri imobile – teren.În consecinţă, au fost emise următoarele acte administrativ-fiscale:1.Decizia de impunere pentru stabilirea impozitelor/taxelor datorate de persoanele juridice nr. 104346/25.03.2024 pentru suma de 2.454 lei, reprezentând impozit teren în suprafaţă de 501 mp;2.Decizia nr. 104347/25.03.2024 pentru suma de 136 lei, reprezentând impozit teren în suprafaţă de 28 mp;3.Decizia nr. 104348/25.03.2024 pentru suma de 305 lei, reprezentând impozit teren în suprafaţă de 62 mp;4.Decizia referitoare la obligaţiile fiscale accesorii nr. 104509 emisă în data de 27.03.2024, pentru suma de 6.417,33 lei.Pentru anul 2024, contestatoarea a beneficiat de scutire de la plata impozitului pe teren în baza cereri mai sus menţionată”, a arătat Primăria Bistrița, în întâmpinarea depusă la dosarul.Deciziile de impunere, legaleLa final, instanța a concluzionat că deciziile de impunere emise de municipalitate respectă legea, astfel că a respins cererea administrației județene, considerând că susținerile acesteia sunt nefondate.Astfel, instanța arată că, pentru a beneficia de scutirea de la plata taxei pe teren, după declararea terenurilor în scop fiscal, Consiliul Județean trebuia să îndeplinească două condiţii cumulative, respectiv să deţină documente justificative, emise cel târziu până la data de 31.12.2023, care să ateste că imobilele în discuţie sunt proprietatea privată a judeţului, pe care să le fi depus, însoţite de cerea de scutire, la organul competent până cel târziu la data de 31.03.2024, inclusiv.Or, Consiliul Județean a formulat o solicitare de scutire de la plata taxei pe teren abia la data de 05.03.2024, odată cu depunerea primelor declaraţii fiscale.“Contrar apărărilor formulate, chiar dacă imobilele sunt proprietatea privată a judeţului, facilităţile fiscale sub forma scutirii de la plata impozitului/taxei pe teren nu se constată independent de formularea unei cereri în acest sens, cerere la care se anexează copii ale documentele justificative care atestă apartenenţa la domeniul privat al unităţii administrativ teritoriale.Mai mult, de la regula potrivit căreia pentru terenurile proprietatea publică/privată a unităţilor administrativ teritoriale nu se datorează impozit/taxă pe teren, după cum arată inclusiv reclamantul în cererea de chemare în judecată, legiuitorul a înţeles să reglementeze şi excepţii. Or, competenţa de a verifica în ce situaţie se află un anumit imobil aparţine organului fiscal, care poate face însă astfel de verificări doar după declararea fiscală a imobilului. (…)După cum se poate observa din dispoziţiile legale anterior citate, în materia scutirii, legiuitorul nu a înţeles să facă nicio distincţie între titularii dreptului de proprietate, respectiv între persoanele juridice de drept public si persoanele fizice ori juridice de drept privat, toate categoriile având obligaţia de a depune cerere în acest sens, până la data de 31 martie, inclusiv, a anului în curs, însoţită de documente justificative.Aşadar, scutirea de la plata taxelor/impozitelor nu operează „ope legis”, ci se constată (art. 464 alin. 1), respectiv se acordă (art. 464 alin. 2) de organul fiscal.Cele anterior expuse rămân aplicabile chiar dacă imobilul-teren în suprafaţă de 501 mp ( CF nr. Bistrița) au fost date în administrarea unor entităţi de drept public.Din punct de vedere probator, dispoziţiile legale incidente în cauză nu condiţionează dovedirea cazului prevăzut de art. 464 alin. 1 lit. a C. fisc. de înscrierea în CF a imobilului teren.În acelaşi sens sunt şi dispoziţiile art. 466 alin. 11 şi 12 C. fisc. potrivit cărora declararea terenurilor în scop fiscal nu este condiţionată de înregistrarea acestor terenuri la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, iar depunerea declaraţiilor fiscale reprezintă o obligaţie şi în cazul persoanelor care beneficiază de scutiri sau reduceri de la plata impozitului sau a taxei pe teren.Cât timp declararea terenurilor în scop fiscal nu este condiţionată de înregistrarea acestor terenuri la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, în mod evident nici scutirea prevăzută de art. 464 alin. 1 lit. a C. fisc. nu poate fi condiţionată de o astfel de înscriere”, a mai precizat instanța în motivare.